Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

    Ikzelf denk eraan om een macro lens aan te schaffen. Zelf heb ik nog geen enkele ervaring met dit type lenzen.
    Zijn er mensen onder jullie die dit wel hebben?
    Zoja is er veel kwaliteitsverschil tussen een Lens van Canon zelf of een sigma of tamron lens?
    En Welke type lens raden jullie absoluut aan? Het budget is wel beperkt tot rond max 500€
    Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

  • #2
    Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

    Je uitgangspunt is naar mijn mening verkeerd. Ga eerst eens bedenken wat je close up / in detail wilt gaan fotograferen.

    Dan weet je zo ongeveer wat je aan mm nodig hebt, daarna kan je kijken bij de merken welke objectieven in aanmerking komen voor het - krappe - budget wat je hebt.

    Comment


    • #3
      Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

      Er bestaan geen slechte macrolenzen.

      Als ik een tip mag geven : koop je lens tweedehands.
      Veel mensen kopen een macrolens en als ze zien dat het toch niet zo simpel is verkopen ze hun lens terug(dus quasi nieuwe lenzen die je kan kopen aan 60% of 2/3e van de nieuwprijs).

      Een tweetal weken geleden heb ik gereageerd op een gelijkaardig topic : http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post4304639

      Sven
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

        M.I. best vanaf 100mm.50 mm is te kort voor insecten etc.Je zit er tekort op,geeft problemen met belichting,vluchtafstand etc.Tenzij je thuis alleen statische onderwerpen fotografeert.
        Tweedehands is inderdaad een goed idee.Let wel echter op met compatibiliteit van je body met oudere niet-merk lenzen.Zeker en vast testen op je body voor je ze aankoopt.

        Comment


        • #5
          Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

          De bedoeling is om detail opnames van insecten en bloemen/planten te nemen. Is 500 euro echt zo een krap budget? Heb al wat opgezocht en het is zowat de gemiddelde prijs denk ik. De 100mm van canon bv ziet er mij al aantrekkelijk uit. Iemand ervaring hiermee?
          Canon EOS 650D, Canon EFS 18-55mm IS 3,5-5,6, Canon EF 50mm f/1.8 II, Tamron 28-75/2,8 Macro, Tamron 75-300mm, Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro, speedlite 430EX

          Comment


          • #6
            Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

            De meeste macrolenzen zijn meestal evengoed.Daarvoor moet je maar de reviews googlen.Ik heb een Canon 100 mm Macro,geen IS,bestond toen nog niet.Goede lens.Gaat tot 1:1.Voordeel:zal normaal altijd blijven werken op nieuwere bodies.Is deze beter dan sigma,tamron etc.??Ik denk van niet.
            Gezien mijn ervaringen met niet merklenzen en nieuwere bodies,neig ik meer naar een Canon,omdat ik ook al jaren met Canon fotografeer(OK is geen objectief argument).Lenzen worden meestal minder snel gewisseld,dan bodies.

            Comment


            • #7
              Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

              500 euro blijft veel geld als je niet zeker bent dat macro fotografie iets voor je is. Tweedehands worden toch wel vaak macro lenzen aangeboden door mensen die hebben moeten ervaren dat macro toch niet echt hun ding is, daar kan je soms van profiteren.

              Een Sigma 105, een Tamron 90, ... regelmatig tweedehands rond de 300 euro en minder. Die hebben dan ook stabilisatie waardoor je ze in het slechtste geval nog steeds als prime lens kan gebruiken als macro toch je ding niet mocht zijn.

              Comment


              • #8
                Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

                Ik heb ook al jaren de canon 100mm non-IS. Zalig objectief. Zoals reeds gezegd bestaan er geen slechte macrolenzen. Maar verkijk je niet op de complexiteit van macro fotografie. Toestel en objectief zijn maar het begin. Techniek is véél belangrijker voor mooie resultaten. Denk daarbij niet enkel aan een aantal fotografie-technische zaken zoals gebruik statief, manueel focussen, maar zeker en vast ook aan het juiste tijdstip ('s ochtends en 's avonds is er veel minder wind en is het licht zachter), de correcte manier om insecten te benaderen (nooit zelf een schaduw over het onderwerp veroorzaken, want dat interpreteren de meeste insecten als gevaar), specifieke kennis over je onderwerp (waar en wanneer typisch te vinden, ...), enz.
                www.elwee.net

                Comment


                • #9
                  Re: info Macro lenzen. Weet niet wat kiezen.

                  Ik zou voor de Sigma 105 gaan. Grandioze lens en voor minder dan 500 Euro (nieuw!). Ben ooit van mijn Nikon 105 overgestapt naar die Sigma 105. Het valt niet veel voor dat een Third party lens beter is dan de Nikon's en Canon's maar dit is de uitzondering op de regel. Google maar eens en kijk ook even op photozone.de voor testen. Citaat van Photozone.de: "The Sigma lens has only few issues and it is slightly superior to the Canon EF 100mm f/2.8 USM L IS - at lower costs. It is certainly a lens that should be seriously considered if you are shopping in this lens class."
                  Je zal het verschil niet dadelijk zien op je foto's vrees ik, maar voor minder geld iets beter.... doen!
                  Nikon D800, Nikon 16-35 & 50 & 24-70 & 70-200mm & 300mm ; 200 mm Micro; Sigma 105 & 180 mm

                  Comment

                  Working...
                  X