Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

    Ik heb een Takumar (bayonet) 135mm 1:2,5 lens....... gratis gekregen.
    Dit is een lens ergens van in de jaren '70-'80, maar past perfect op mijn K10D.
    Uiteraard enkel manueel te bedienen.

    Probleem is echter dat de regeling van de F waarde niet goed werkt. Ik denk dat de lens zeer lang ongebruikt is geweest en dat ze last heeft van "stramheid".
    Als ik de lens op de camera plaats dan gaat het diafragma helemaal open en kan ik het niet meer regelen. Er is een veertje dat het diafragma terug dicht trekt, maar dit is blijkbaar niet meer sterk genoeg.
    Mijn vraag: zijn er hier mensen uit de omgeving Gent die de kennis en het materiaal hebben om zo'n lens (gedeeltelijk) te demonteren, en vooral achteraf nog terug te kunnen monteren ?
    Last edited by Franciskine; 1 februari 2009, 11:13.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye


  • #2
    Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

    Het demonteren is meestal niet zo'n probleem, maar terug in elkaar zetten zonder onderdelen over te houden is een andere zaak.

    Bij een oudere lens is het inderdaad mogelijk dat het gebruikte "smeermiddel" van de lamellen uitgedroogd is, en dat ze daardoor blijven kleven.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

      mij lijkt dat niet meteen iets waar de doorsnee cameraeigenaar aan begint, maar het zou kunnen.
      Als je de lens echt zou willen gebruiken, zou ik precies eens bij een winkel binnenstappen om een prijs te vragen.

      Bij een goede fotowinkel staat vragen vrij!
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

        Je kan altijd eens langsgaan bij www.camerarepair.be in Gent aan de kazerne voor een offerte of info. Eerlijke en vriendelijke service, zonder te lang te moeten wachten op je toestel.

        Ooit eens een lens-deur-motortje laten vervangen van een Fuji FinePix en was slechts 3-4 weken binnen, en herstelling niet zo duur betaald.

        Mvg,
        Hendrik
        Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

        Comment


        • #5
          Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

          Hi,

          Voor je begint te demonteren:
          a) kan je het diafragma gemakkelijk openen en sluiten wanneer de lens niet op het toestel staat?
          (Combinatie van diafragmaring en hendeltjes onderaan)
          Indien ja, is er niets mis mee, maar staat het verkeerd op je body. Misschien staat hij op "A "ipv. "M".
          b)Hoewel dit een zeer goed objectief is, koop je wellicht een gelijkwaardig voor de prijs van een reparatie.

          Paul
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

            Ik heb wel eens de lens van een oude vergroter uit elkaar gehaald. Merk en type weet ik niet meer van buiten, zoek ik vanavond wel eens op. De elementen zijn totaal aangetast door schimmels, niet meer te gebruiken. Dus wou ik het wagen om hem open te doen. Ook de vatting van mijn zuiko 135mm is er eens van geweest om het veertje van de bajonetlock weer op zijn plaats te zetten. Het is te doen om alles uit elkaar te krijgen, en daarna weer in elkaar, maar zorg dat je de juiste tools hebt. Je zal enkele verschillende pincetten kunnen gebruiken, fijne horlogeschroevendraaiertjes, goed licht en bovenal héél veel geduld. Ik had het diafragma uit elkaar laten vallen, en ik kan je verzekeren dat het meer dan een uur geduurd heeft voor ik het weer op zijn plaatst had. (Wel een diafragma met ik denk 13 bladen).
            Voor ik er aan begin zou ik eerst proberen om een assemblymanual te zoeken op het net. Van sommige lenzen en toestellen zijn die wel nog te vinden.
            Ook mijn zuiko 50mm zou eigenlijk eens onder het mes moeten, want het diafragma komt maar heel langzaam weer open na het nemen van een foto.
            Voor de prijs die je betaald voor zo'n lens kun je die meestal niet meer laten repareren door professionals, dus zou ik het zelf proberen.

            to in den droai é,

            Brecht
            Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

              zoek eerst eens op het internet als je geen voorbeelden vindt...

              in principe is het niet moeilijk, ik heb het ook gedaan met een nikon 55mm 2.8
              was het zelfde fenomeen en er was wat olie op het diafragma.. heb dat gereinigd met alcohol. maar toen bleek dit nog niet genoeg en heb een fijn dropje olie toegevoegd aan't mechanisme die het diafragma opent en sluit...

              gewoon zorgvuldig te werk gaan en 't lukt wel.. heel goed kijken en noteren als je iets opendoet, zodat je het op de zelfde manier weer kan sluiten...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

                Disassembly is from the front end.

                The lens comprises two optical groups. The main group and the rear element.

                There are two versions of this lens model and to a small extent the disassembly procedure varies after one has reached the point where the lens-mount module is separated fron the main focusing helix.

                The standard version features just the M42 auto-iris pin at the lens-mount.

                The variant adds a slider which is obviously for those Pentax models with open aperture metering-coupling.

                See pertinent comments on the construction of this variant model later in these notes. I recall that the Pentax ES is such a model so when alluding to any such variant in these notes I shall refer to such as "ES".

                In brief on setting up the focus

                With non SLR cameras the initial lens focus is set up by viewing an Infinity image on ground glass at the film plane and then adjusting the front element or front lens group to optimum sharpness. Even with an SLR this ground glass methodology is best practice. However, if from results experience with the camera the owner is absolutely certain that the film plane image and the viewfinder image are identical (ie: the mirror rests at exactly 45 degrees and all the associated prism and fresnel geometry is correct) then it is good enough to adjust the lens focus according to the viewfinder image.

                The construction of the ƒ3.5 135mm Super Takumar is such that the set-up focus is the product of axial movement of the entire main lens group. The main lens group does not itself rotate or otherwise screw in or out. Rather the main lens group is screwed fully hard down into the female thread of the focusing helix and it is the axial movement of the helix which is used to set up the focus.

                If the lens is already partially stripped down during or following service and with only the focusing barrel and filter-ring to install - then this is the point when initial focus set-up is most easily established. With the helix screwed fully inwards, mount the lens on the camera and whilst viewing far distant definition, manually unscrew the helix by hand until the aforesaid Infinity image is sharp. Then slide on the focusing barrel, free-turn it to the Infinity Stop and then lock it in that position per three screws (each with a small washer under its head).
                ** Once having established the optimum focus it is a good idea to make a small index mark at 12 o'clock on the brass face of the helix so that if by mischance the helix is disturbed during installation of the focussing barrel one can use the mark as a reference and avoid repeating the focus procedure.

                If the sole purpose of the service work is just to set up the focus - then the three aforementioned screws need only be loosened to enable fine adjustment rotation of the helix. Then retighten them.

                Complete disassembly procedure

                Name-ring off. (Unscrew with a rubber tool).

                Remove the filter-ring per three screws.

                Remove the focusing barrel - per three screws (as earlier described).

                Next remove the the focusing index ring (the one as with DOF scales at each side of the central index line). It is held both rotationally and axially by three small set-screws as with pointed business ends.

                The aperture ring taps off forward. Take care to capture its single detent ball-bearing.

                Beneath where the indexer ring has earlier lain, are three countersunk screws.

                Removal of these facilitates pulling off the lens-mount - which is a deep-cup one piece aluminium machined part as containing all the auto-iris mechanism.

                ** If the lens is an "ES" with a slider, then there are two additional screws to remove before the mount can be separated from the helix / iris module. These are deep headed guide screws which ride in diametrically opposite slots as to be seen at the mating part of the helix / iris modue. The screws simply serve to retain in the lens mount the large brass component which is the slider. (See later notes here).

                Rear element removal

                The rear element is held by a slotted retainer ring but I found that in removing the similar slotted high shroud, all came out as one module. Very convenient.

                Back to the internals of the auto-iris mechanism

                The central part of the lens mount end through which the M42 iris pin (and any possible ES slider) protrude, is simply held in place with contact adhesive. It is a fairing. Nothing more. If this is carefully prised off one can see what is going on inside the auto-iris mechanism and depending upon the reasons for the strip-down it may be possible to fix any malfunction without any further disassembly. Otherwise observe the following.

                If the lens is an "ES" version one must first remove the large brass capping. When properly functioning the whole rotates because the "ES"slider is in fact part of it. The whole is to be a well lubed precise fit.

                To remove this large brass component one must provide a removal path by first removing one screw and pulling off the large iris regulator arc lever as together with its underside spring. Note that the central securing screw has a small copper washer under its head. The regulator arc lever will lift off together with its dedicated spring beneath. Note that there is yet another small copper washer on its underside.

                The large rotating brass component can then be lifted off to reveal the circular platform as carrying the entire auto-iris mechanism. It is an interference-fit in the machined deep-cup lens mount housing and it can be lifted out complete. The entire mechanism is straight-forward to troubleshoot and service.

                Again .... I mention the "ES" version of this lens.

                In addition to the M42 iris pin and the aperture slider, the ES version also features a very small spring-loaded pin which projects approximately 1mm. When the lens is mounted on the camera this pin is pressed flush. Why it is there could only be explained by someone familiar with the ES camera metering.

                Regardless - its function is to lock the "Auto /Manual" slider in the Manual position when the lens is removed from the camera. Mountng the lens releases the lock.

                How it does this is simplistic and totally apparent when one looks into the auto-iris mechanism.

                I have mentioned the above feature because it is not beyond the realms of probability that some non-aware owner of such a lens may, upon finding the Auto/Manual slider "rock solid" - deem the lens to be faulty and in need of a strip and sleuth. Just mount the lens on a camera and unless something is genuinely amiss - all will come good.

                About the lens-mount central outer component

                This is that to which I refer earlier and as held in place with contact adhesive.

                Removal of that component provides a good view in respect to the following, Auto / Manual Slider.

                The Auto / Manual Slider is dust-sealed underneath by a strip of typical Japanese light foam rubber which is in turn held in place by some sort of specialist adhesive tape. As with light seals and mirror-buffer strips, the aging process converts this foam rubber into black 'orrible sticky gunk. The "specialist" tape is even worse. The contingency of a few specks of dust in the auto-iris mechanism is much to be preferred over complete contamination with dead rubber gunk. So you might want to get rid of the lot and clean up the aftermath.

                The main lens group

                The first ring which holds the front element has a stupid slotting arrangement as with the slot passing only through half the ring thickness from its outside diameter. The manufacturer configured it this way because the inner edge of this retainer ring is (just) visible beneath the lens nameplate and it was obviously deemed that a slot would spoil the aesthetics. Only a special custom-made tool could therefore loosen it. Such poor design is most surprising from the stable of the revered Asahi Pentax. A perfectly valid solution is to use a Dremel-Tool end-mill bit to extend the the slot across the full thickness of the ring. One can then remove the retainer ring with conventional , non-special, tools and touch up the shiny spots with matte black upon completion of service work.

                A similar problem also with the 2nd element down but this time for no fathomable reason.

                The retainer-ring slots are no wider than 1mm - albeit that in this case they traverse the full thickness of the ring.

                The ring is also sealed with shellac (or whatever). So we have a very thin-walled ring which is likely to be very stubborn; well torqued down - and locked with varnish.

                My answer was to run the tip of my Xacto knife along the screwed joint so as to remove as much varnish as possible - and then to trickle in a drop or two of acetone and leave for a couple of hours. This is normally quite effective but on this lens the ring slots were so narrow and the ring so tight as to bend and destroy my stainless-steel key. Thus I resorted to widening and deepening the retaining ring slots with my Dremel end mill. Then with a more robust tool and a lot of muscle - the ring came off.

                Reassembling

                Refit the lens-mount auto-iris mechanism housing to the helix / iris module.

                Install the aperture ring as together with its detent ball-bearing.

                Test that it rotates and detents and that the iris blades correspond with whatever aperture is set.

                The aperture ring is held axially by the rear face of the focusing indexer ring. Install the indexer ring and push it firmly against the aperture ring. The indexer ring has now to be backed off by the thickness of a piece of photocopy paper - otherwise the aperture ring will be stiff due to friction.

                Take care with the rotational positioning of the indexer ring.

                Position it approximately but only very slightly nip up the set screws. If they are tightened down hard then their points will create an indent below and those points will subsequently follow the indents - making fine adjustment almost impossible. With the aperture set to ƒ22, set the index line to bisect the two 2's and then tighten the set screws (but not overtighten).

                Now screw in both lens groups and set up the focus as earlier described here.

                All that remains now is to refit the filter ring (3 screws) - and the lens nameplate.

                Lens carcass cosmetics

                If there are wear marks, shiny spots or little dings .....

                Provided the surface is thoroughly cleaned with refined petroleum or alcohol - it is quite amazing what can be done with one of those felt-tipped black indelible Marker Pens.

                I welcome any criticisms, corrections, shortcuts, smarter methodology, or any comments which will serve to reduce my fallibility and enhance my capabiities.

                Stuart Willis.
                September 3. '04.
                bron: http://www.kyphoto.com/classics/pentaxtakumar.html
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

                  Hier kan je ook repair manuals aanvragen: http://www.cameraweb.com/manuals.htm
                  Mijn foto's
                  Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand ervaring met demonteren en monteren lens ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                    Ik heb een Takumar (bayonet) 135mm 1:2,5 lens....... gratis gekregen.
                    ... het betreft hier de economy reeks van Pentax ( beetje smerig de roemrijke Takumar naam daarvoor te gebruiken) ... het probleem is dat Pentax minderwaardig vet gebruikt heeft in de scherpstelring dat in de tijd zijn consistentie verloren heeft en nu zit het hele diafragma onder de olieachtige troep ... de lamellen kleven daardoor aan elkaar en dat kan je ook zien wanneer je ze nog eens kunt doen sluiten ( door op de lens te kloppen ) ... indien geen ervaring, is dit je kans want het is nu toch een per totale ... dus alle oud vet moet weg ... ook elke mg van de scherpstelring ... bij deze lens heb je geen speciaal gerief nodig ... een miniatuur kruisschroevendraaier volstaat

                    Comment

                    Working...
                    X