Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iemand ervaring ...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iemand ervaring ...?

    hey iedereen .... heeft er iemand ervaring met tussenringen voor macro fotografie .. zo ja zijn de tussenringen van meike ok dan ? vooraleer ik me op de macrowereld wil storten wil ik het eerst es proberen met tussenringen en zien of het me ligt ... en om een "goedkoop" alternatief te gebruiken dan ... iemand ervaring met deze lens ...?

    7ARTISANS 60MM F/2.8 FUJI FX

    alvast bedankt .....
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

  • #2
    Re: iemand ervaring ...?

    Tussenringen bestaan hoofdzakelijk uit lucht, dus er is optisch geen kwaliteitsverschil. Er kan wel verschil in kwaliteit zitten in de bajonetten ed..
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: iemand ervaring ...?

      Ik heb een goedkoop setje van viltrox voor op mijn fuji. Werkt goed. Voelt breekbaar aan maar de mount is wel goed. Beeldkwaliteit is goed genoeg voor wat ik nodig heb.


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
      A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

      Comment


      • #4
        Re: iemand ervaring ...?

        Tussenringen net zoals balg apparaten zorgen voor lichtverlies. Het beste ga je voor een 100mm macro objectief, die ook zeer geschikt zijn voor portretfotografie.

        Comment


        • #5
          Re: iemand ervaring ...?

          Een macro zorgt ook voor lichtverlies doordat de tubus van de lens langer wordt. Met een tussenring gaat de AF misschien last krijgen als je de afstand echt groot maakt. Tussenringen zijn zoals gezegd zuiver lucht. Dus optisch kan er weinig fout gaan. Enige dat belang kan hebben is hoe parallel de koppelvlakken zijn. Maar tegenwoordig is dat zo geen probleem meer. Best zoeken naar een setje voor jouw systeem zodat de electronische verbindingen doorgaan.

          Comment


          • #6
            Re: iemand ervaring ...?

            Tussenringen beinvloeden de AF erg negatief. Ook zijn de meeste kitlenzen knudde om manueel te focussen. De beste budget resultaten krijg je met een manuele lens, in combinatie met de bijbehorende tussenringen op een adapter. Bijna iedere manuele macrolens is goed te gebruiken met een adapter.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: iemand ervaring ...?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Een macro zorgt ook voor lichtverlies doordat de tubus van de lens langer wordt.
              Heb je alleens een Nikkor 105 2.8VR Micron bekeken? De verandert niet van lengte.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: iemand ervaring ...?

                Eddy, je hebt toch een uitstekende 90mm bij Fuji.
                Ringen zou ik geen cent aan spenderen, tenzij je maar occasioneel macro fotografeert.

                PS: En met ringen heb je nog zo'n rail nodig om scherp te stellen en doe dat maar bij beestje die maar een paar seconden stil zitten.
                Ben daar eens aan begonnen in mijn analoge periode en het was snel over en uit.
                Sleuren met heel die rimram was niet aan mij besteed.
                Last edited by Red Falcon; 15 februari 2022, 11:30.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: iemand ervaring ...?

                  om uit te proberen zoek je een goedkoop setje ringen en je bent vertrokken, best met manuele lenzen! je verliest veel licht, dat wel.
                  weet je dat je ook je lenzen omgekeerd op je objectief kan gebruiken als macro lens? ook daar zijn adapters voor!
                  De gustibus et coloribus non est disputandum
                  Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: iemand ervaring ...?

                    het belangrijkste nadeel van tussenringen is hier precies nog niet vermeld ... je verliest focus op oneindig.
                    Met andere woorden, je kunt van heel dichtbij tot dichtbij nog scherp krijgen maar dat is het dan ook.
                    Wil je dan even een onderwerp fotograferen dat wat verder staat, dan moet je de ring weer verwijderen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: iemand ervaring ...?

                      ik heb makro gedaan in het analoge tijdperk en met ringen en met een macrorail want zonder zo'n rail kunt ge niet scherpstellen zoals het moet.
                      En ik zweer het, het is arbeidsintensief, dat scherpstellen het juiste diafragma en het moeilijkste bij mij was altijd het licht.

                      Met die huidige AF objectieven zal dit wel allemaal vlotter gaan maar toch niet met ringen.

                      Eddy ik zou toch uitkijken naar een echter macrolens en een stevig statief.
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • #12
                        Re: iemand ervaring ...?

                        Ik ben het eens met Red Falcon hier. Ik heb ooit eens "gespeeld" met tussenringen en dat was een enorm "gekul". Die liggen al jaren in hun doosje.

                        De lens ken ik niet, maar is wel heel goedkoop ...
                        Mvg Philip

                        Comment


                        • #13
                          Re: iemand ervaring ...?

                          Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                          het belangrijkste nadeel van tussenringen is hier precies nog niet vermeld ... je verliest focus op oneindig.
                          Ik vind dat voor macro niet een echt nadeel.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: iemand ervaring ...?

                            Om te starten is dat een goede keuze.
                            Wel elektronische contacten.(zonder nog moeilijk te vinden)
                            Met welke lens zou je dat willen gebruiken?

                            Comment

                            Working...
                            X