Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

    Hallo,

    Voorbije weekend op vakantie geweest naar La Palma. Daar met bovenstaande lens wat vinkjes getrokken in de volgende modus:
    f7, 300mm, ISO automatisch, sluitertijd rond 1/1000 tot 1/2000s.
    Toch zijn de vogeltjes onscherp.
    Heeft dit te maken met beweginsonscherpte of kan deze lens eenvoudig niet beter?
    Ter info: de vogels kwamen zeer dichtbij, tot 1m en minder.

    Graag hulp hierbij!





    Last edited by Dirkvangeel; 8 april 2016, 18:37. Reden: met voorbeeldfoto's

  • #2
    Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

    Het zou kunnen helpen dat je een paar foto's toont, denk ik.

    Comment


    • #3
      Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

      Hallo,

      Ik heb een paar foto's toegevoegd.

      Groetjes,
      Dirk

      Comment


      • #4
        Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

        !- Het is geen geweldige lens op 300 mm, beter wat terugzoomen op pakweg 280 mm
        2-De scherptediepte is te klein om het hele vogeltje scherp te krijgen en/of de focus ligt niet daar waar je hem dacht te hebben....
        Lang brandpunt+ kleine afstand= kleine scherptediepte, dus knijpen die lens.....
        Last edited by Keeskanon; 8 april 2016, 20:16.

        Comment


        • #5
          Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

          Hallo,

          Ik heb deze lens kado gekregen, maar had al door dat deze niet top is.
          Had al gedacht de nieuwe zoom van nikon aan te schaffen (200-500mm) of zijn er alternatieven?
          Dirk

          Comment


          • #6
            Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

            Probeer eerst maar eens de lens die je hebt onder de knie te krijgen, je kan er echt wel goede opnamen mee maken maar je moet er wel wat moeite voor doen...

            Comment


            • #7
              Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

              Hallo,

              Ik gebruik de versie met stabilisatie voor mijn Nikon D7200 en die foto's zijn steeds haarscherp.
              Dit is echt wel teleurstellend ...
              Een voorbeeldalbumpje van mijn 70-300: https://www.flickr.com/photos/jajabd...57649336395103
              Zelfs snel bewegende onderwerpen zijn geen probleem: https://www.flickr.com/photos/jajabd...57654478047048
              Ik ben dus zeer tevreden over deze Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC ...

              Jaja
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirkvangeel Bekijk bericht
                Ik heb deze lens kado gekregen, maar had al door dat deze niet top is.
                Had al gedacht de nieuwe zoom van nikon aan te schaffen (200-500mm) of zijn er alternatieven?
                Is dit de oude versie zonder stabilisatie? Dan is dat inderdaad een zeer matige lens. De 70-300 VC is daarentegen fenomenaal goed op een crop sensor voor die prijs (beter dan de Nikon).

                Voorbeeldje van de D7100 + 70-300 VC...



                Alternatieven: 80-400 en 200-500 zijn goed maar redelijk groot en zwaar. Een 150-600 van Sigma of Tamron kan ook.

                Edit: die voorbeelden zijn wel op ISO12800 gemaakt. Als dat jpegs uit de camera zijn, zal de factor ruisonderdrukking hier ook wel een negatief effect op hebben. Zo weinig licht met een f/5.6 lens is een beetje delicaat, zelfs met een D750. Maar uit een raw moet je mits correcte scherpstelling toch wel beter kunnen halen.
                Last edited by Pieter G.; 8 april 2016, 21:16.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                  je had ook beter op 1/500ste gefotografeerd ( ipv op 1/1000ste ) , dan had je een stop meer scherpte diepte gehad. Want een lens vol open, geeft ook meestal niet het beste resultaat , beter van een stop of 2 toe te draaien. f8...f11

                  Comment


                  • #10
                    Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                    Gezien de sluitertijden was de hoge ISO ook helemaal niet nodig.
                    Het schort gewoon aan de opname < user error....

                    Comment


                    • #11
                      Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                      De vraag is, welke tamron 70-300 versie heb je?
                      De USD VC is goed, die zonder VC is eerder slecht.
                      Iso12500 zal er ook niet goed aan doen.
                      Kies zelf je diafragma en laat de sluitertijd niet onder de minimum waarde gaan.

                      Deze is ook genomen met een tamron 70-300, wel de VC versie

                      Groetjes,
                      Dominic

                      Comment


                      • #12
                        Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                        Dat zijn optisch totaal verschillende lenzen, vergelijken heeft echt geen zin.

                        Comment


                        • #13
                          Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                          De oude Tamron 70-300 is optisch niet echt geweldig (om het voorzichtig te zeggen), ik heb die ooit even mogen testen, en het was heel duidelijk te zien dat de scherpte tegenviel, de contrasten zijn niet zoals ze zouden moeten zijn, en er is ook nog veel chromatische aberratie (paarse randjes) te zien op de foto's.
                          De autofocus is traag.

                          Het enige voordeel van die lens is dat ze heel goedkoop is, maar als je met een crop camera werkt, dan zijn er bij de meeste cameramerken alternatieven voor bijna dezelfde prijs die veel beter presteren (bijvoorbeeld de EF-S 55-250 IS STM bij Canon).

                          Voor vogeltjes is een nog langere lens meestal een voordeel, als je echt vogelfotografie wil doen, dan ben je beter af met een 150-600 (Sigma of Tamron) of iets dergelijks.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                            Er staat een foto met een 70-300 mm lens op het forum met als titel "koekeloerehaan".
                            Mil

                            Comment


                            • #15
                              Re: hulp!!! gebruik Tamron AF70-300mm F/4-5.6 (voor vogels)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dirkvangeel Bekijk bericht
                              Hallo,

                              Voorbije weekend op vakantie geweest naar La Palma. Daar met bovenstaande lens wat vinkjes getrokken in de volgende modus:
                              f7, 300mm, ISO automatisch, sluitertijd rond 1/1000 tot 1/2000s.
                              Toch zijn de vogeltjes onscherp.
                              Heeft dit te maken met beweginsonscherpte of kan deze lens eenvoudig niet beter?
                              Ter info: de vogels kwamen zeer dichtbij, tot 1m en minder.

                              Graag hulp hierbij!
                              Bij deze instelling is er maar een heel klein stukje scherp, minder dan 1cm
                              je kunt dit berekenen op dofmaster.com
                              Het kan online, of je kunt er software voor downloaden.

                              nog meer informatie over scherpte/diepte vind je op shoot.be - scherptediepte

                              mvg.

                              Comment

                              Working...
                              X