Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

    Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?
    Meestal dus met 2 body's, maar fotograferen jullie dan met een rugzak aan om evt diefstal te vermijden ?

    En voor de koppelshoot, wat creative lenzen zoals de 50 1.4, 85 1.2, 16-35 f4L IS, 70-200 2.8LII voor speciale perspectieven/bokeh ?
    Last edited by CanonYouCan; 7 oktober 2015, 18:30.

  • #2
    Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

    Op 2 camera's zit er al een lens, en dan een heuptasje met 1 of 2 objectieven in of een lens poutch aan de riem...
    Koppelshoot heb ik wel meer lenzen gewisselt maar dan had ik hulp, een uwa gebruik je maar voor enkele shots, daarna 85mm en 50mm prime lens (had en heb nog geen 35mm 1.4 voor ipv de 50 te gebruiken)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

      Voor het echte reportagewerk, dus het meevolgen van de evenementen van de dag, was de 24-70/2.8 mijn werkpaard. Ik denk 70-80 procent van de shots.
      Voor de momenten dat je creatiever kan zijn en iets meer tijd kan nemen, kan al de rest van pas komen. Als je pakweg 2-3 uur met het koppel kan doorbrengen, kan je met je primes vanalles uitproberen. Tijdens een ceremonie in de kerk of het gemeentehuis kan je je niet zo vrij bewegen en dan is een zoom wellicht interessanter. Een 2de body is op zich zelfs geen noodzaak maar ik had er een UWA op zitten, of een lichtsterke prime voor binnen.

      Het hangt er volgens mij ook erg van af wat de mensen verwachten. Ik ben geen liefhebber van het poseerwerk en reken vooral op de mensen zelf, met een paar aanwijzingen van mij erbij; de obligate familiegroepsfoto's buiten beschouwing gelaten. Dat wisten de mensen voor wie ik het deed ook steeds op voorhand: ik ben aanwezig en ik registreer wat er gebeurt, maar voor het artistieke werk of het klassieke trouwalbum moet je bij mij niet zijn.

      Meestal is de prioriteit op zo een dag dat alles effectief op de foto staat en technisch aanvaardbaar gefotografeerd is. Al wat je er extra in kan leggen aan originaliteit of eigen stijl, is meegenomen. Sommige mensen stellen het op prijs en zijn aangenaam verrast dat ze er "beter op staan dan ze zelf hadden durven te denken", maar er zijn ook mensen die totaal geen oog hebben voor de prestatie van de fotograaf. Het is ook die laatste categorie die graag nonkel fotograaf aanspreekt of een amateur in de kennissenkring. (Ik spreek voor mezelf nu.)

      Goeie huwelijksfotografie is een vak, en ervaring speelt een grote rol. Ter vergelijking: jaren geleden zag ik op een verlaten strand in Bretagne een fotograaf bezig met een pasgetrouwd koppel. Hij had flitsers en softboxen mee, een make-up assistent en twee mensen die met reflectieschermen druk doende waren. Een wandelende studio met andere woorden. Ik vermoed dat de foto's van 'boekskes-kwaliteit' waren, maar ik zou het niet willen... noch als fotograaf, noch als klant. Als niet-pro denk ik dat je vooral eerlijk moet zijn over je eigen kunnen, tegenover jezelf en het koppel. De lenzen waarmee je het doet, zijn van ondergeschikt belang.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

        Variatie in de fotografie is hierbij het sleutelwoord.
        Standaard heb ik twee full frame toestellen met een 16-35 en een 24-105 voor het grote werk. Deze worden vergezeld van twee flitsers (zonder toeters en bellen) weliswaar aangestuurd door een radiotrigger.
        In de momenten dat het wat rustiger is heb ik ook nog de beschikking over een 85 (1.2), een 200 (2.0) en een macrolens.
        Hét grootste punt is om op het juiste moment op de juiste plaats te staan, liefst dan nog met de juiste apparatuur.
        Ondanks de obligate dresscode worden toch rugzakken gebruikt. Het oogt niet maar is idd veilig en praktisch.
        Voor de rest zorgen dat ge zelf niet meer stress veroorzaakt en het koppel eerder discreet begeleiden.
        Veel succes.
        Alain

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

          Op een full-frame zijn de 24-70 f2,8 en 70-200 f2,8 zowat de standaardlenzen voor dat soort fotografie.
          Maar je kan natuurlijk ook nog lichtsterkere primes gebruiken als je nog minder scherptediepte wil voor bepaalde sfeerfoto's.
          Een breedhoek (16-35) kan voor sommige foto's ook weer een ander beeld opleveren dan de standaardlenzen.
          Ik heb ooit één keer mee foto's van een huwelijk gemaakt (samen met iemand die daar veel meer ervaring mee heeft), toen heb ik ook een aantal foto's gemaakt met een 15mm fisheye.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

            ik werk het grootste deel van de tijd met de 24-70 f2.8 op fullframe (1dx) en de 70-200 f2.8 op crop (7dII)

            bij locaties met weinig ruimte, zoals een klein gemeentehuis, schakel ik over naar de 16-35 f4.0 op fullframe, en de 24-70 op crop.

            heb altijd nog de 50 f1.8 en de 85 f1.8 bij me , wordt gebruikt tijdens de fotoshoot, en ook op het avondfeest.
            de 24-105 f4.0 heb ik ook altijd bij , moest er iets misgaan met de 24-70

            enkel de 300mm f4.0 neem ik niet mee bij een huwelijksreportage.

            ik heb meestal een lowepro rugzak bij me, één van de grotere modellen, en leg deze altijd wel in het zicht.

            ik heb meestal een harnas aan van Sunsniper, om zo gemakkelijk met 2 camera's te kunnen werken,
            behalve op het avondfeest, schakel ik over op 1 camera

            groeten Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

              Ik heb dit enkel als back up gedaan, dus niet als hoofdfotograaf.
              Ik gebruik 80% een 24-70 en 70-200mm op full frame (2 camera's).
              Soms 16-35 of 50mm 1.4 voor variatie in beeld. De 100mm macro gaat mee voor ringen of details in het kleed.

              Als back up neem ik een 24-105mm mee voor moest een van de hoofdlenzen een probleem geven.
              Ik heb steeds 2 camera's bij, en heb al 1 keer voorgehad dat er eentje niet wou werken. Back up is dus toch best te voorzien want je weet nooit!

              Alles zit in rugzak (of hangt rond men nek). In de kerk ligt de rugzak vooraan (in u zicht, maar ook in zicht van iedereen waardoor diefstal moeilijk wordt). Tijdens shoot klein schoudertasje met enkel het noodzakelijke extra (naast 2 camera's met lenzen op).

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

                Heb zelf veel lenzen gehad, en uiteindelijk al mijn zoomlenzen weg gedaan.
                Go prime, Combo 35-85 of 24-58 of 24-50 als je canon schiet. Met eventueel een tele van 135 2.0 of 200 2.0
                Schiet zelf met 24mm 1.4g - 35mm 1.4g - 58mm 1.4g - 85mm 1.4g - 135mm 2.0DC en lensbaby-pro. Een droomcombinatie voor een trouwfotograaf, wel peperduur.
                Er zijn ook veel trouwfotografen die 80 of 90procent met een 35mm 1.4 of een 50 1.2 schieten. Maar variatie geeft toch een mooier geheel naar mijn mening.
                Veel plezier met het trekken van trouwfeesten ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

                  Ik werk met 2 FF Canon bodies tijdens de momenten v/d dag dat snel werken belangrijk is (aankomst/ aanbelmoment, ceremonie, taart aansnijden etc). Op de ene body (5DII) een 24-70L en op de andere (5D III) een 70-200 f2.8 II. Deze hangen aan m'n lijf met een Sunsniper double harness. mijn overige lenzen,een Canon 17-40L, Sigma 50mm ART en 100L macro, neem ik mee in een Thinktank Retrospective 10 tas. De 50mm ART en de 70-200 II zijn mijn meest gebruikte objectieven voor de koppelshoots. De 100L macro heb ik vooral mee voor de ringshots en eventueel als backup tele.
                  Verder heb ik standaard 3 reportageflitsers mee (580EX II, 430EX II en 430EX) en sinds dit jaar heb ik daarnaast nog een Pelicase met 2 Elinchrom Quadra's + bijbehoren (statieven, softbox etc) mee. Dit alles, samen met mijn Sunbounce reflectie/ diffuus schermen, vormt zo'n beetje mijn standaard kit tijdens een bruidsshoot....

                  O ja, bijna vergeten, als extra backup heb ik ook altijd nog mijn Oly OM-D E-M5 + setje pro lenzen in de kofferbak liggen, mocht er ooit een keer écht iets falikant mis gaan...
                  Last edited by MarkEL; 17 oktober 2015, 09:13.
                  www.indetailfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

                    Als "gast" een Mamiya 645ProTL met z/w film en een 55mm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

                      De uitrusting die ik de ganse tijd meedraag zijn 2 FF camera's met op een daarvan altijd de 24-70 2.8. Op de andere wissel ik af tussen de 16-35 f4 IS en de 135 2.0. Enkel de camera met de 24-70 lens heeft standaard een flitser gemonteerd. Ik draag de 24-70 camera aan een peak design sling en de andere camera aan een peak design capture clip bevestigd aan een riem met daaraan ook de extra lens in een pouch.
                      Mocht de 24-70 het laten afweten wordt de 16-35 mijn standaardlens op de eerste camera.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoeveel lenzen doen jullie mee voor een huwelijk en welke ?

                        Foto's bij de ouders thuis de Nikon D4 + 14-24 F2.8 AFS, Gemeentehuis en kerk + schoot dan neem ik de D4 + Nikon 24-70 F2.8 AFS en op de Nikon D610 staat de Nikon 70-200 F2.8 VR AFS.
                        Flitser heb ik wel mee. Maar gebruik ik bijna niet
                        2 x Nikon Z6 met wat glas
                        www.janvanginkel.be

                        Comment

                        Working...
                        X