Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe werkt een Marco lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe werkt een Marco lens

    Hallo,
    Ik heb mij juist een Nikon D90/16-85,70-300 gekocht en zou mij willen een macro lens kopen.

    Ben ik best met een 50,70,80,100,150 mm? en welke 1,8-2,8-......
    De 70 mm,bedoelen ze de afstand? en de 1,8 is de lichtinval zeker?

    Iemand een type dat goed is en niet overdreven veel kost,tussen de 300 en de 500€.

  • #2
    Re: Hoe werkt een Marco lens

    Als je met je lens scherpstelt, zal (in principe dan) bij het dichterbij scherpstellen de lens langer worden (of binnenin een groep naar voren schuiven. Bij een macrolens kan dit verder dan bij een gewone lens. Hierdoor kun je dichterbij scherpstellen. Daarnaast is een macro lens beter afgestemd op dichtbij werken, terwijl een gewone lens meer gericht is op afstanden vanaf een meter of meer of zo.
    Brandpuntsafstand is afhankelijk van wat je wilt. met 50, 60 en 70 mm kun je heel goed kleine bloemen en niet schuwe insecten vastleggen, en een 100, 105 of 150 mm laat wat meer afstand toe tot wat schuwere insecten. De langere zijn over het algemeen wat duurder.
    Keus is dus voornamelijk wat je ermee wilt fotograferen, en wat je wilt uitgeven.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: Hoe werkt een Marco lens

      Een macrolens werkt goed
      De afstanden die je noemt zijn de brandpuntsafstand en de afstand voor 1:1 hangt daar mee samen(hoe korter hoe diechter bij), de waardes kun je vinden op de sites van de lensleveranciers.

      De 1.8 ed zijn de lichtsterkte van de lens, volgens mij zijn bijna alle macrolenzen 2.8 bij oneindig en wordt het minder bij kleinere afstanden.

      Een goede keuze is ongeveer 100mm van elk merk(geen Canon natuurlijk), maar de Nikkor valt buiten je budget.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Hoe werkt een Marco lens

        Je kan altijd eens googlen op "Macro fotografie"

        Krijg je info gelijk deze link

        of deze link

        Daar vind je heel veel info over macro fotografie.
        Het gaat je ook verder helpen...
        Succes!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe werkt een Marco lens

          Dit artikel vind ik ook interessant.

          Ik ga binnenkort wat experimenteren met een 50 mm lens en een omkeerring.
          Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

          Comment


          • #6
            Re: Hoe werkt een Marco lens

            eens vragen aan Marco zelf hé

            Comment


            • #7
              Re: Hoe werkt een Marco lens

              Aan de vragen te zien, denk ik dat een basiscursus fotografie ook wel eens nuttig zou zijn
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Hoe werkt een Marco lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                Aan de vragen te zien, denk ik dat een basiscursus fotografie ook wel eens nuttig zou zijn
                The strangers are gettin' stranger and stranger.
                Een goede stage met een totaal manueel toestel - zonder meting en AF - zou voor velen een goede oplossing zijn.
                Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe werkt een Marco lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  De 1.8 ed zijn de lichtsterkte van de lens, volgens mij zijn bijna alle macrolenzen 2.8 bij oneindig en wordt het minder bij kleinere afstanden.
                  Je bent in de war met brandpunten......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe werkt een Marco lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                    Aan de vragen te zien, denk ik dat een basiscursus fotografie ook wel eens nuttig zou zijn
                    Daar ben ik 100% zeker van , deze hobby is nieuw voor mij.

                    Waar kan je zoiets volgen ' Basiscursus'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe werkt een Marco lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                      Een goede stage met een totaal manueel toestel - zonder meting en AF - zou voor velen een goede oplossing zijn.
                      Wat leer je van MF? Ik leer daar niks van en heb er ook niks van geleerd met camera's waar het nog wel behoorlijk mee kon. En gaan we voor belichting de sunny 16 rule gebruiken?

                      Als je in een DAF wil rijden, moet het eerst leren met een bak met dubble clutch, want dan begrijp je het pas?
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe werkt een Marco lens

                        Is deze een goede ? http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._vr_micro.html

                        Of zijn deze van Sigma en Tamron even goed?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe werkt een Marco lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door h999 Bekijk bericht
                          Daar ben ik 100% zeker van , deze hobby is nieuw voor mij.

                          Waar kan je zoiets volgen ' Basiscursus'
                          Veel lezen op het forum, veel foto's nemen en zo bijleren. Dit is ook een goeie website: http://www.beertjesfotosite.tk/

                          Voor je een macro lens koopt, zou ik er toch nog eens over nadenken. Deze lens koop je om echt macro te doen, een aparte tak vind ik
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe werkt een Marco lens

                            Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                            eens vragen aan Marco zelf hé
                            OMG, dat was me zelfs niet opgevallen. Maar tests hebben al bewezen dat zolang de eerste en de laatste letter juist staan mensen de woorden nog vlot kunnen lezen.

                            Het sijhcnt neit zeeovl uit te meakn in wleke vrolgode de letrtes van een worod satan. Als de eestre en de ltatsae letetr op de jsitue paatls saatn kun je de mesete wreoodn zednor peobmerln leezn. Dit kmot ddaorot je hrneesen geen aarpte ltretes leezn, maar hlee woredon.
                            Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe werkt een Marco lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
                              OMG, dat was me zelfs niet opgevallen. Maar tests hebben al bewezen dat zolang de eerste en de laatste letter juist staan mensen de woorden nog vlot kunnen lezen.

                              Het sijhcnt neit zeeovl uit te meakn in wleke vrolgode de letrtes van een worod satan. Als de eestre en de ltatsae letetr op de jsitue paatls saatn kun je de mesete wreoodn zednor peobmerln leezn. Dit kmot ddaorot je hrneesen geen aarpte ltretes leezn, maar hlee woredon.
                              Doet me denken aan de taal van mijn tieners.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X