Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

    hallo,

    ik heb m'n 50mm f1.8 II nu zo'n twee maand, en ik merk vaak dat wanneer ik op kleine diafragmawaardes foto's neem verkeerde delen van vb gezicht, poes, vaas scherp zijn. Nu heb ik voor de eerste keer zo'n focus chart test gedaan, hieronder even de resultaten, ik denk dat het toch wel serieuze frontfocus is, maar ik weet dus niet of het echt is en of het erg genoeg is om er mij zorgen over te maken.

    Op f1.8




    Op f2.2




    Op f4




    Ik heb het idee dat het scherpste deel op die 14mm lijn ligt voor die focusstreep...
    Dit terwijl mijn twee kitlenzen wel aanvaardbaar zijn denk ik:
    18-55mm op 43mm f5
    55-200mm op 150mm met f506

    denken jullie ook dat er iets serieus mis is met de 50mm?
    zo ja, kan ik er iets aan doen? of laten omwisselen (gaat dat, bij konijn?)


    alvast bedankt voor jullie raad en expertise !!
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

  • #2
    Re: 50mm f1.8 serieuze frontfocus ?? (de mijne toch ..??)

    Ik heb dit met mijn Tamron 17-50.
    FF op ±30mm.
    Heb ze terug binnen gebracht(was maar een 3 tal maanden oud)
    Ben benieuwd als ze terug komt.

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

      Ik vind 2-6 mm aanvaardbaar. Hier is toch wel serieus sprake van méér FF. Niet aarzelen en kontakt opnemen met Konijn. Je koopt uiteindelijk toch deze 1.8 lens voor de wat minder goede lichtomstandigheden. Het is net bij deze diafragme waarden dat juiste focus belangrijk is.
      Nikon D300 - Nikon AF-S 80-200mm f/2.8D, Tamron AF-S DX 17-50mm f/2.8, Nikon AF-S 105 mm f/2.8 VR - Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.5-5.6G - SB-800

      Comment


      • #4
        Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

        Oké bedankt! Ik heb een mailtje gestuurd, ik hoop dat ik ze mag gaan omwisselen, en dat ze dus niet moet opgestuurd worden om te repareren en bla bla bla
        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
        BLOG

        Comment


        • #5
          Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

          Lap hé, ze moet naar ETB ofzo, dan zou ik ze 4-6 weken kwijt zijn, als ik ze zelf breng en afhaal 2 weken. Lap he, heb ze binnen 3 weken zeker nodig, pff
          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
          BLOG

          Comment


          • #6
            Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

            Zou op 1.8 en op één meter afstand deze waardes moeten geven.

            Deze zijn nu wel voor Nikon, maar veel verschil zal er niet zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

              er is idd 1cm scherp, maar niet tussen de waardes -5mm en 5mm , maar het is tussen 10mm en 20mm!
              Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
              BLOG

              Comment


              • #8
                Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

                Is er iemand die mij frontfocus op eenvoudige wijze kan/wil uitleggen, of die even aanhaalt waar ik daar iets (zinnigs) over lees. En waar vind ik die testcharts?
                Ik heb een D60 met een 50 f1.8, een tamron 17-50 f2.8 en de 55-200 VR Nikkor kitlens. Moet ik op onderzoek uit of deze lensjes goed zijn?

                Dank u !
                Bart
                Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

                  focus chart vind je hier: klik

                  héééél kort uitgelegd: de lens maakt een soort vlak in de ruimte scherp, normaal ligt dit op het punt waar je scherp op gesteld hebt, bij frontfocus ligt die vlak ervoor, bij backfocus erachter
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

                    ik heb hier al wat berichten gelezen van mensen die hun lens hebben laten calibreren bij ETB (wat ik ook ga laten doen). Sommigen spreken over 3 uur wachttijd, anderen over 3 weken.... Is er een kans dat ik er naartoe ga en ze bijna direct mee terug krijg, of zal het een paar weken wachten worden? (Hopelijk enkele uren)
                    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                    BLOG

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                      focus chart vind je hier: klik

                      héééél kort uitgelegd: de lens maakt een soort vlak in de ruimte scherp, normaal ligt dit op het punt waar je scherp op gesteld hebt, bij frontfocus ligt die vlak ervoor, bij backfocus erachter
                      Dank je , dat kan ik volgen . Aangezien autofocus werkt met nehulp van contrast-detectie, begrijp ik dus dat dit aan de lensconstructie moet liggen en niet aan de electronica?
                      Bestaat er ook een chart voor de D40-D60? Ga zelf ook even googelen.
                      meteen gevonden !

                      Merci !
                      Nikon D7100 + battery grip + Speedlight SB600 + Nikkor 50 mm 1.8 G + Tamron 17-50 2.8 + Nikkor 55-200 VR + Tamron 70-200 2.8 + Tamron 18-270 VC

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft mijn 50mm 1.8 serieus veel frontfocus???

                        het werkt voor eender welke camera hoor, gewoon de foto nemen in een hoek van 45 graden
                        Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                        BLOG

                        Comment

                        Working...
                        X