Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

    Na een mailtje van Rudy, dat zijn 24-70 last heeft van Front-focus, ben ik dat bij deze van mij ook eens gaan controleren, deze bleek daar ook last van te hebben, zowel op mijn D2X als op mijn D300.
    Metteen ben ik dan ook eens mijn andere objectieven gaan nameten met de testkaart, en wat blijkt, zowel de 24-70 AFS als de 105mm AFS macro, als de 70-200 AFS-VR hebben er last van, en dat zowel op de D2X als de D300, wat wil zeggen dat het wel duidelijk de objectieven zijn, en niet de boddy, de 14-24 was correct op beide camera's.
    Bij de D300 kan je het focusveld gaan fijnregelen per objectief wat ik dan ook metteen heb gedaan, prachtige mogelijkheid die zowel op de D3 als op de D300 aanwezig is
    Blijkbaar staan maar weinig focusvelden juist afgesteld bij de huidige Nikon objectieven, niet metteen iets om zwaar aan te tillen, maar de regel 1/3 vóór het focusveld, en 2/3 er achter gaat niet bij alle objectieven op

  • #2
    Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

    Geert,

    Tot op heden heb ik er nog nooit last van gehad...
    Ik kan je verzekeren dat ik al aardig wat Nikonbodys én -objectieven gebruikt heb sinds 1977...
    Plotseling wordt men hiermee geconfronteerd;
    ook bij Canon, dit weet ik van een MKIII-gebruiker....

    Brrrrr....

    Moeten er weer nieuwe snufjes bijkomen

    mvg,

    Roland

    Comment


    • #3
      Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

      Ik heb er met front-focus en anderen met back-focus. De afwijkingen zijn meestal klein. Sommigen zijn ook gewoon juist.
      Hans

      http://www.schoendoos.be

      Comment


      • #4
        Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

        Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
        Geert,

        Tot op heden heb ik er nog nooit last van gehad...
        Ik kan je verzekeren dat ik al aardig wat Nikonbodys én -objectieven gebruikt heb sinds 1977...
        Plotseling wordt men hiermee geconfronteerd;
        ook bij Canon, dit weet ik van een MKIII-gebruiker....

        Brrrrr....

        Moeten er weer nieuwe snufjes bijkomen

        mvg,

        Roland
        Ja Roland,

        Tot op heden had ik er ook nooit last van, (heb ik ook nooit bij stilgestaan),
        maar met het krijgen van deze mail ben ik dat eens gaan controleren, en nu blijkt dat die fijnregeling op de D3/ D300 wel degelijk zijn doel heeft.
        Je zal het natuurlijk maar merken met je diafragma wijd open, en bij opnames met repeterende onderwerpen, maar juist is juist hé wij komen beiden uit het analoge tijdperk, en daar werden dit soort testen eigenlijk weinig of nooit gedaan, tenzij het uiterst verkeerd was, en je geen enkele foto kon maken waar de scherpte op het juiste vlak lag

        Comment


        • #5
          Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

          Ok, afstellen allemaal goed en wel...
          Ik werk met 2 body's; je stelt af op A... en alles kits
          Maar dan begin ik met body B (met dezelfde lens)...hoe pak je dit dan aan
          Voor mij méér dan 3 vraagtekens...

          Alvast bedankt voor alle suggesties.

          mvg,

          Roland

          Comment


          • #6
            Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

            Roland, ik denk dat je best opnieuw de afstelling maakt met de 2e body. Je zou de waarden van de eerste gewoon kunnen overnemen maar ik vermoed dat dit niet het gewenste resultaat geeft omdat het samenspel body-lens toch een invloed zou kunnen hebben.

            Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
            Ok, afstellen allemaal goed en wel...
            Ik werk met 2 body's; je stelt af op A... en alles kits
            Maar dan begin ik met body B (met dezelfde lens)...hoe pak je dit dan aan
            Voor mij méér dan 3 vraagtekens...

            Alvast bedankt voor alle suggesties.

            mvg,

            Roland
            Hans

            http://www.schoendoos.be

            Comment


            • #7
              Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

              Je 2e body verkopen en een D300 in de plaats kopen?

              Ik weet het zelfs ook niet, het is een stom probleem (gelukkig heb ik er tot nu toe nog niet zoo veel last van)

              Comment


              • #8
                Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                @Roland,

                Op deze site staat de test http://focustestchart.com/chart.html
                Blijkbaar gebruikt Nikon ze ook, want ze verwijzen ernaar als antwoord op mijn mail.

                De nieuwe bodies hebben dat snufje ( fijn afregeling AF) maar ik vraag me wel af hoe je een zoom kan afregelen want die heeft verschillende brandpunten en je kan maar een correctie instellen.

                Op mijn 24-70 is op 24mm totaal front-focus maar op 70mm is dit veel minder.
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                  @ Rudy,

                  Bedankt voor deze link, ga deze eens doornemen

                  mvg,

                  Roland

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                    onlangs zo'n test gedaan met een canon 40D en een 24-70 f/2.8 L objectief, en het hangt er echt vanaf hoe je deze test uitvoerd.
                    namelijk met centerfocus met een korte sluitertijd, had ik last van frontfocus. Nadien de test opnieuw gedaan met spiegel voorgeklapt en gebruik van een afstandbediening met als resultaat dat ik plots nergens meer last mee had.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                      ...Plotseling wordt men hiermee geconfronteerd;
                      ook bij Canon, dit weet ik van een MKIII-gebruiker....
                      Klopt Roland dat ik sommige van m'n lenzen op de MKIII bijgeregeld heb maar op m'n Canon zooms en m'n Canon 180/3.5 macro was het helemaal niet nodig.Die heb ik getest en ze focussen erg nauwkeurig.Het is vooral de Sigma 12-24mm,de Canon 50mm f1.4 en de oude manuele primes die ik al eens gebruik die serieuze last hadden van frontfocus.

                      Die fijnregeling is echt een prachtig ding.Je hebt vorige zondag de resultaten gezien volopen met de 28mm f2 die ik pas bijgekocht heb.Goed scherp op f2 maar dat is omdat ik deze lens bijna het maximum bijgesteld heb wat betreft frontfocus.Zonder deze fijnregeling zou men zeggen "die 28/2 is erg soft wijdopen en dus een rommellens" en nu kan ik dankzij die mogelijke afstelling zeggen "die 28/2 is een prachtlens want volopen zijn de foto's al mooi scherp en bruikbaar"

                      Een wereld van verschil en dat probleem zal er vroeger ook wel geweest zijn...maar toen wist je het gewoon niet
                      Last edited by roadrunner; 6 februari 2008, 21:31.
                      Danny's Photosite

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Op mijn 24-70 is op 24mm totaal front-focus maar op 70mm is dit veel minder.

                        Zo te zien op de foto's die je doorgestuurd hebt,Rudy, is je 24-70mm redelijk correct ingesteld op 50mm.Op 24-28-35mm heb je inderdaad serieuze frontfocus en op 70mm ook maar minder.
                        Kan me best vergissen maar vrees dat je dit moeilijk gaat kunnen verhelpen met die fijnafstelling want je lens staat blijkbaar al ingesteld op de gulden middenweg.Misschien camera en lens binnendoen voor callibratie?
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                          Mijn ervaring met de focus calibratie is dat je goed moet oppassen met fijnafstelling op onderwerpen die dichtbij gelegen zijn. Als je daarna een foto neemt van een verafgelegen onderwerp moet die ook nog scherp zijn. Zo had ik mijn AF 50mm f1.8D 100% correct afgeregeld op 2 meter (+5 op de D300), maar was de scherpte op een tribune 150m van mij verwijderd ondermaats. Ter plaatse heb ik die dan terug op 0 gezet en opeens was het resultaat weer picobello

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Mijn ervaring met de focus calibratie is dat je goed moet oppassen met fijnafstelling op onderwerpen die dichtbij gelegen zijn. Als je daarna een foto neemt van een verafgelegen onderwerp moet die ook nog scherp zijn. Zo had ik mijn AF 50mm f1.8D 100% correct afgeregeld op 2 meter (+5 op de D300), maar was de scherpte op een tribune 150m van mij verwijderd ondermaats. Ter plaatse heb ik die dan terug op 0 gezet en opeens was het resultaat weer picobello
                            Goed om weten. Mijn 200mm heeft dezelfde correctie nodig ongeacht de afstand.
                            Het lijkt mij dus het beste om de lenzen op de meest gebruikte afstand te corrigeren. En als de afwijking op verschillende afstanden groot is beter de lens laten nakijken?
                            Hans

                            http://www.schoendoos.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

                              Ik heb zojuist gebeld naar de servicelijn van Nikon (02/6264505), de persoon die ik er aan de lijn kreeg, wist er blijkbaar wat van, maar ook niet het fijne, en raade me aan om mischien nog even af te wachten, tot er meer duidelijkheid was omtrend dat probleem, mischien kunnen mensen die er ook last van hebben, ook nog eens bellen zodat het probleem wat meer aandacht krijgt, hoe meer er gaan klagen hoe sneller er mischien een oplossing of een antwoord komt.

                              Comment

                              Working...
                              X