Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 71

Standaard Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Na een mailtje van Rudy, dat zijn 24-70 last heeft van Front-focus, ben ik dat bij deze van mij ook eens gaan controleren, deze bleek daar ook last van te hebben, zowel op mijn D2X als op mijn D300.
    Metteen ben ik dan ook eens mijn andere objectieven gaan nameten met de testkaart, en wat blijkt, zowel de 24-70 AFS als de 105mm AFS macro, als de 70-200 AFS-VR hebben er last van, en dat zowel op de D2X als de D300, wat wil zeggen dat het wel duidelijk de objectieven zijn, en niet de boddy, de 14-24 was correct op beide camera's.
    Bij de D300 kan je het focusveld gaan fijnregelen per objectief wat ik dan ook metteen heb gedaan, prachtige mogelijkheid die zowel op de D3 als op de D300 aanwezig is
    Blijkbaar staan maar weinig focusvelden juist afgesteld bij de huidige Nikon objectieven, niet metteen iets om zwaar aan te tillen, maar de regel 1/3 vóór het focusveld, en 2/3 er achter gaat niet bij alle objectieven op

Standaard Re: Hebben bijna alle objectieven van Nikon last van Front-focus?

Geert,

Tot op heden heb ik er nog nooit last van gehad...
    Ik kan je verzekeren dat ik al aardig wat Nikonbodys én -objectieven gebruikt heb sinds 1977...
    Plotseling wordt men hiermee geconfronteerd;
    ook bij Canon, dit weet ik van een MKIII-gebruiker....

Brrrrr....

Moeten er weer nieuwe snufjes bijkomen

mvg,

Roland

Ik heb er met front-focus en anderen met back-focus. De afwijkingen zijn meestal klein. Sommigen zijn ook gewoon juist.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
    Geert,

Tot op heden heb ik er nog nooit last van gehad...
    Ik kan je verzekeren dat ik al aardig wat Nikonbodys én -objectieven gebruikt heb sinds 1977...
    Plotseling wordt men hiermee geconfronteerd;

Brrrrr....

Moeten er weer nieuwe snufjes bijkomen

mvg,

Roland
    Ja Roland,

Tot op heden had ik er ook nooit last van, (heb ik ook nooit bij stilgestaan),
    maar met het krijgen van deze mail ben ik dat eens gaan controleren, en nu blijkt dat die fijnregeling op de D3/ D300 wel degelijk zijn doel heeft.
    Je zal het natuurlijk maar merken met je diafragma wijd open, en bij opnames met repeterende onderwerpen, maar juist is juist hé wij komen beiden uit het analoge tijdperk, en daar werden dit soort testen eigenlijk weinig of nooit gedaan, tenzij het uiterst verkeerd was, en je geen enkele foto kon maken waar de scherpte op het juiste vlak lag

Ok, afstellen allemaal goed en wel...
    Ik werk met 2 body's; je stelt af op A... en alles kits
    Maar dan begin ik met body B (met dezelfde lens)...hoe pak je dit dan aan
    Voor mij méér dan 3 vraagtekens...

Alvast bedankt voor alle suggesties.

mvg,

Roland

Roland, ik denk dat je best opnieuw de afstelling maakt met de 2e body. Je zou de waarden van de eerste gewoon kunnen overnemen maar ik vermoed dat dit niet het gewenste resultaat geeft omdat het samenspel body-lens toch een invloed zou kunnen hebben.

Ok, afstellen allemaal goed en wel...
    Ik werk met 2 body's; je stelt af op A... en alles kits
    Maar dan begin ik met body B (met dezelfde lens)...hoe pak je dit dan aan
    Voor mij méér dan 3 vraagtekens...

Alvast bedankt voor alle suggesties.

mvg,

Roland

Je 2e body verkopen en een D300 in de plaats kopen?

Ik weet het zelfs ook niet, het is een stom probleem (gelukkig heb ik er tot nu toe nog niet zoo veel last van)

@Roland,

Op deze site staat de test http://focustestchart.com/chart.html
    Blijkbaar gebruikt Nikon ze ook, want ze verwijzen ernaar als antwoord op mijn mail.

De nieuwe bodies hebben dat snufje ( fijn afregeling AF) maar ik vraag me wel af hoe je een zoom kan afregelen want die heeft verschillende brandpunten en je kan maar een correctie instellen.

Op mijn 24-70 is op 24mm totaal front-focus maar op 70mm is dit veel minder.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

@ Rudy,

Bedankt voor deze link, ga deze eens doornemen

mvg,

Roland

onlangs zo'n test gedaan met een canon 40D en een 24-70 f/2.8 L objectief, en het hangt er echt vanaf hoe je deze test uitvoerd.
    namelijk met centerfocus met een korte sluitertijd, had ik last van frontfocus. Nadien de test opnieuw gedaan met spiegel voorgeklapt en gebruik van een afstandbediening met als resultaat dat ik plots nergens meer last mee had.

...Plotseling wordt men hiermee geconfronteerd;
    Klopt Roland dat ik sommige van m'n lenzen op de MKIII bijgeregeld heb maar op m'n Canon zooms en m'n Canon 180/3.5 macro was het helemaal niet nodig.Die heb ik getest en ze focussen erg nauwkeurig.Het is vooral de Sigma 12-24mm,de Canon 50mm f1.4 en de oude manuele primes die ik al eens gebruik die serieuze last hadden van frontfocus.

Die fijnregeling is echt een prachtig ding.Je hebt vorige zondag de resultaten gezien volopen met de 28mm f2 die ik pas bijgekocht heb.Goed scherp op f2 maar dat is omdat ik deze lens bijna het maximum bijgesteld heb wat betreft frontfocus.Zonder deze fijnregeling zou men zeggen "die 28/2 is erg soft wijdopen en dus een rommellens" en nu kan ik dankzij die mogelijke afstelling zeggen "die 28/2 is een prachtlens want volopen zijn de foto's al mooi scherp en bruikbaar"

Een wereld van verschil en dat probleem zal er vroeger ook wel geweest zijn...maar toen wist je het gewoon niet
    Laatst gewijzigd door roadrunner; 6 februari 2008 om 22:31

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
    Op mijn 24-70 is op 24mm totaal front-focus maar op 70mm is dit veel minder.

Zo te zien op de foto's die je doorgestuurd hebt,Rudy, is je 24-70mm redelijk correct ingesteld op 50mm.Op 24-28-35mm heb je inderdaad serieuze frontfocus en op 70mm ook maar minder.
    Kan me best vergissen maar vrees dat je dit moeilijk gaat kunnen verhelpen met die fijnafstelling want je lens staat blijkbaar al ingesteld op de gulden middenweg.Misschien camera en lens binnendoen voor callibratie?

Mijn ervaring met de focus calibratie is dat je goed moet oppassen met fijnafstelling op onderwerpen die dichtbij gelegen zijn. Als je daarna een foto neemt van een verafgelegen onderwerp moet die ook nog scherp zijn. Zo had ik mijn AF 50mm f1.8D 100% correct afgeregeld op 2 meter (+5 op de D300), maar was de scherpte op een tribune 150m van mij verwijderd ondermaats. Ter plaatse heb ik die dan terug op 0 gezet en opeens was het resultaat weer picobello

MVG,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Mijn ervaring met de focus calibratie is dat je goed moet oppassen met fijnafstelling op onderwerpen die dichtbij gelegen zijn. Als je daarna een foto neemt van een verafgelegen onderwerp moet die ook nog scherp zijn. Zo had ik mijn AF 50mm f1.8D 100% correct afgeregeld op 2 meter (+5 op de D300), maar was de scherpte op een tribune 150m van mij verwijderd ondermaats. Ter plaatse heb ik die dan terug op 0 gezet en opeens was het resultaat weer picobello
    Goed om weten. Mijn 200mm heeft dezelfde correctie nodig ongeacht de afstand.
    Het lijkt mij dus het beste om de lenzen op de meest gebruikte afstand te corrigeren. En als de afwijking op verschillende afstanden groot is beter de lens laten nakijken?

Ik heb zojuist gebeld naar de servicelijn van Nikon (02/6264505), de persoon die ik er aan de lijn kreeg, wist er blijkbaar wat van, maar ook niet het fijne, en raade me aan om mischien nog even af te wachten, tot er meer duidelijkheid was omtrend dat probleem, mischien kunnen mensen die er ook last van hebben, ook nog eens bellen zodat het probleem wat meer aandacht krijgt, hoe meer er gaan klagen hoe sneller er mischien een oplossing of een antwoord komt.

Als ik het goed voorheb, dan ontstaat FF of BF uit het feit dat het brandpunt van de lens niet correct op de film (of Cmos of CCD) valt.
    Misschien een eerder simplistische opmerking van mij, maar zouden jullie eventueel niet geholpen zijn met het volgende:

ooit heb ik eens een lens gedemonteerd,
    Toen ik de vatting losmaakte was het eerste wat ik zag: enkele messing ringen van verschillende dikte.
    Zouden dat eventueel, in de fabriek aangebrachte, nastelringen kunnen zijn?
    misschien ook eens de vatting wegnemen en proberen of het focusprobleem niet verbetert/verslecht met een ring minder of één méér!

't is maar enkele minuten werk,... en je weet het nooit hé

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Ik heb zojuist gebeld naar de servicelijn van Nikon (02/6264505), de persoon die ik er aan de lijn kreeg, wist er blijkbaar wat van, maar ook niet het fijne, en raade me aan om mischien nog even af te wachten, tot er meer duidelijkheid was omtrend dat probleem, mischien kunnen mensen die er ook last van hebben, ook nog eens bellen zodat het probleem wat meer aandacht krijgt, hoe meer er gaan klagen hoe sneller er mischien een oplossing of een antwoord komt.

Was je vraag algemeen of specifiek over de 24-70.
    Ik heb gisteren een mail gestuurd naar procirep. Ben benieuwd naar het antwoord.

Rudy
    www.RudyVerrijt.info

Was je vraag algemeen of specifiek over de 24-70.
    Ik heb gisteren een mail gestuurd naar procirep. Ben benieuwd naar het antwoord.

Rudy
    Specifiek over de 24-70 Rudy, ik wou eerst eens horen wat hun antwoord daarop was, maar ben er uiteindelijk niet veel wijzer geworden

Specifiek over de 24-70 Rudy, ik wou eerst eens horen wat hun antwoord daarop was, maar ben er uiteindelijk niet veel wijzer geworden
    Ik heb daarstraks ook naar dit nummer gebeld. Je komt in Nederland terecht. De gast deed heel flou over het probleem, blijkbaar was ik de eerste die dit probleem had met de 24-70.

Hij kon niks voor mij doen en vond het allemaal heel vervelend. Hij vertelde me dat ik twee mogelijkheden heb:
    - naar de winkel gaan en een ander objectief vragen (als de winkel dit wou doen)
    - het binnen sturen bij Procirep.

Ik heb daarna naar Procirep gebeld. Ze zijn niet vertrouwd met dit objectief omdat het nog nieuw is. Ook hier ben ik blijkbaar de eerste met soortegelijk probleem. Het moet opgestuurd worden naar Parijs, vermoedelijke herstelperiode 2 weken.

Ik moet geen body meeleveren omdat de lens op de D300 & D200 even goed (of slecht is)
    www.RudyVerrijt.info

Ik heb daarstraks ook naar dit nummer gebeld. Je komt in Nederland terecht. De gast deed heel flou over het probleem, blijkbaar was ik de eerste die dit probleem had met de 24-70.

Hij kon niks voor mij doen en vond het allemaal heel vervelend. Hij vertelde me dat ik twee mogelijkheden heb:
    - naar de winkel gaan en een ander objectief vragen (als de winkel dit wou doen)
    - het binnen sturen bij Procirep.

Ik heb daarna naar Procirep gebeld. Ze zijn niet vertrouwd met dit objectief omdat het nog nieuw is. Ook hier ben ik blijkbaar de eerste met soortegelijk probleem. Het moet opgestuurd worden naar Parijs, vermoedelijke herstelperiode 2 weken.

Ik moet geen body meeleveren omdat de lens op de D300 & D200 even goed (of slecht is)
    Bij mij een beetje het zelfde verhaal Rudy, hoewel die nederlander toch toegaf er iets van af te weten.
    Maar heb jij er echt last van bij gewoon fotograferen? Ik alvast niet.
    Nu is nog maar de vraag of ze deze instelling niet bewust gekozen hebben bij Nikon, daar bij mij drie van de vier objectieven er last van hebben, allemaal Front-Fucus, alleen de 14-24 is correct
    Voor portretfotografie geen probleem zou ik zeggen, integendeel zelfs, bij de DC (defocus control) objectieven koos ik bijna altijd voor wat meer Front-Focus, liever wat meer onscherpte op de achtergrond, dan op de voorgrond.

Bij mij een beetje het zelfde verhaal Rudy, hoewel die nederlander toch toegaf er iets van af te weten.
    Maar heb jij er echt last van bij gewoon fotograferen? Ik alvast niet.
    Nu is nog maar de vraag of ze deze instelling niet bewust gekozen hebben bij Nikon, daar bij mij drie van de vier objectieven er last van hebben, allemaal Front-Fucus, alleen de 14-24 is correct
    Voor portretfotografie geen probleem zou ik zeggen, integendeel zelfs, bij de DC (defocus control) objectieven koos ik bijna altijd voor wat meer Front-Focus, liever wat meer onscherpte op de achtergrond, dan op de voorgrond.
    Als ik altijd op F5.6 fotografeer dan heb ik waarschijnlijk geen last van. Maar dan kan ik beter een Sigma kopen van 200 Eur

Ik wil de lens volopen kunnen gebruiken over het hele bereik. De 28-70 kan dit, dus de 24-70 die 'superieur' is moet dit ook maar kunnen. Geen compromis voor een lens van +1500 Eur.
    www.RudyVerrijt.info

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
    ooit heb ik eens een lens gedemonteerd,
    Toen ik de vatting losmaakte was het eerste wat ik zag: enkele messing ringen van verschillende dikte.
    Zouden dat eventueel, in de fabriek aangebrachte, nastelringen kunnen zijn?
    misschien ook eens de vatting wegnemen en proberen of het focusprobleem niet verbetert/verslecht met een ring minder of één méér!
    Als je daarmee begint weet je niet waar je eindigt, en trouwens, dan kun je de garantie op deze dure top objectieven wel vergeten.

Ik heb vandaag antwoord gekregen van Procirep. Mijn Nikkor AF-S 24-70 2.8 is niet correct te calibreren. Ze zullen gaan hem vervangen door een nieuw exemplaar.

Ik hoop dat ze een beetje voort doen.
    www.RudyVerrijt.info

Ik heb vandaag antwoord gekregen van Procirep. Mijn Nikkor AF-S 24-70 2.8 is niet correct te calibreren. Ze zullen gaan hem vervangen door een nieuw exemplaar.

Hopelijk Rudy,

Eigenlijk heeft de mijne ook last van wat frontfocus, op de testkaart gemaakt dan, maar bij het gewoon fotograferen merk ik er eigenlijk niets van
    Deze objectieven kunnen scherpstellen tot zeer dicht op het onderwerp, (38cm = bijna 20cm voorkant objectief, op 35 tot 50mm stand) dus is er waarschijnlijk een verlenginsfactor, zoals bij objectieven waarop vroeger stond vermeld MACRO.
    Als ik wat tijd heb zal ik het objectief toch eerst nog eens grondig uittesten bv. op een reeks op gelijke afstand staande paaltjes of iets dergelijks, want in die testkaart heb ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen, temeer dat mijn 105mm AFS, en mijn 70-200 AFS-VR er volgens de testkaart ook last van hebben, maar bij gewoon fotograferen heb ik daar nog nooit iets van gemerkt, met die testkaart werk je gewoon altijd op korte afstand, en daar vertrouw ik niet erg op.
    Met deze van U Rudy, zal er wel iets mis zijn, daar ze zeggen dat ze hem niet juist krijgen, ofwel zien ze het zelf niet zitten bij Procirep, of hebben ze geen aangepaste optische meetbank, is niet hetzelfde als een censor kuisen hé als het waar is dat deze van U niet correct te calibreren is, wel dan zullen ze geen enkele correct kunnen calibreren, de bouw van al deze objectieven is volledig identiek, ik kan mij namelijk niet inbeelden dat er een verkeerd geslepen glaselement zou inzitten, of dat bepaalde afmetingen in de bewegingsmekaniek anders zouden zijn bij één enkel exemplaar.
    Hopelijk komt alles vlug in orde, want als je zoveel geld uitgeeft aan een objectief, dat na aankoop direct terug binnen moet, zou je eigenlijk direct een ander moeten krijgen.

Ik hoop het ook Ik benieuwd hoe het afloopt!

MVG,

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Regels voor berichten