Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekzooms voor canon aps-c

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoekzooms voor canon aps-c

    Ik wil mezelf al een hele tijd de canon 10-22mm aanschaffen, maar heb toch maar eens gekeken of er ondertussen alternatieven waren. En hieronder staan ze.

    Canon EF-S 10-22mm f 3.5-4.5 USM 679€
    Sigma 10-20mm f 4-5.6 EX DC HSM voor Canon 499€
    Sigma 10-20mm F3.5 EX DC HSM for Canon 659€
    Sigma 8-16mm f 4.5-5.6 DC HSM for Canon 699€


    de f-waarde bij de sigma 10-20 en 8-16 is misschien net iets ontoereikend voor mijn doeleinden. Wil lange sluitertijden vermijden. Hierdoor lijkt me de Sigma 10-20mm F3.5 wel interessant.

    Iemand daar enige ervaring mee? Of toch best de canon nemen? Of zijn er nog waardige alternatieven?

  • #2
    Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

    Oorspronkelijk geplaatst door kanon Bekijk bericht
    Iemand daar enige ervaring mee? Of toch best de canon nemen? Of zijn er nog waardige alternatieven?
    Wat wil je doen met die breedhoek ? Landschappen, of wil je vooral het breedhoekeffect gebruiken ? Voor landschappen maakt de max F waarde niks uit, je werkt dan meestal toch op f/11 of verder, en meestal op statief. Als je echter een lichtsterke breedhoek zoekt, kijk dan eens naar de Tokina 11-16/2.8.
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

      Ik heb de 10-22 van canon gehad en heb nu de sigma 8-16.
      Beide zijn uitstekende scherpe lenzen, maar ben toch overgegaan op de 8-16 omdat deze op papier beter leek en toch wel wat breder kan gaan en dat moest ik hebben
      Ik gebruik deze op feestjes en interieur foto's. De 8-16 is wel stukken scherper in de hoeken op 8mm dan mijn vroegere 10-22 op 10mm. Dat doet het hem ook wel.
      De sigma 8-16 versloeg mijn 10-22 met gemak, breder en scherper. Een nadeel voor sommige mischien is dat je op de 8-16 geen filters op kan plaatsen door het bolglas vooraan, maar ik gebruik zowieso al geen filters. Kleuren zijn echt prachtig met deze lens.

      Leg ons eerst eens uit waarvoor je deze lens zou gebruiken?

      Mvg,
      Oli
      UnicornPictures on Facebook & Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

        Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
        ......... Een nadeel voor sommige mischien is dat je op de 8-16 geen filters op kan plaatsen door het bolglas vooraan, maar ik gebruik zowieso al geen filters.
        ook niet met het Cokins systeem.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ook niet met het Cokins systeem.
          grt,bouk.
          Ik dacht van niet. Heb er me nooit over geinformeer ik weet gewoon dat je nergens iets kunt vastmaken voor filters op deze lens. Er zit nergens schroefdraad op ofzo en de zonnekap is eraan vastgemaakt, het deksel schuift over de lens, dus echt geen vasthechtingspunten.



          Foto van de lens zelf, Ik kan alleen zeggen dat het een fantastische lens is en dat ik er zwaar spijt van ga krijgen als ik ooit een 5D mkII zou aanschaffen en dat deze de deur dan uitmoet.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

            Oorspronkelijk geplaatst door kanon Bekijk bericht
            Ik wil mezelf al een hele tijd de canon 10-22mm aanschaffen, maar heb toch maar eens gekeken of er ondertussen alternatieven waren. En hieronder staan ze.

            Sigma 10-20mm f 4-5.6 EX DC HSM voor Canon 499€



            de f-waarde bij de sigma 10-20 en 8-16 is misschien net iets ontoereikend voor mijn doeleinden. Wil lange sluitertijden vermijden. Hierdoor lijkt me de Sigma 10-20mm F3.5 wel interessant.

            Iemand daar enige ervaring mee? Of toch best de canon nemen? Of zijn er nog waardige alternatieven?
            Ik heb bovengenoemde Sigma. Ben er zeer tevreden van. Ik gebruik deze lens meestal voor landschappen en interieur. Voor landschappen gebruik ik toch steeds m'n statief, ik wil echt wel scherp/scherp zitten. Dus kijk niet zozeer naar sluitertijden, maar eerder naar m'n diafragma. Tenzij ik avond/nachtfotografie doe... daar primeren m'n sluitertijden dan wel.
            Ik maak me geen zorgen over de eventuele mindere scherpte op 10mm, meestal is dit toch te wijd voor landschapsfotografie, zit meestal tussen 12 en 16mm, en daar presteert deze lens uitstekend!

            Ik ben er echt tevreden over; echt wil kwaliteit voor het geld. Maar zoals gezegd: ik gebruik deze meestal voor landschap & interieur. Hangt af van wat u ermee wil doen.
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

            Comment


            • #7
              Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

              Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
              Ik dacht van niet. Heb er me nooit over geinformeer ik weet gewoon dat je nergens iets kunt vastmaken voor filters op deze lens. Er zit nergens schroefdraad op ofzo en de zonnekap is eraan vastgemaakt, het deksel schuift over de lens, dus echt geen vasthechtingspunten.
              kijk eens hier:

              Most comprehensive online resource for nature photographers featuring photo sharing galleries, forums, adventure photography workshops, gear store, articles, and more.

              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                Tokina 11-16 mm F2,8.
                570 €.

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  kijk eens hier:

                  Most comprehensive online resource for nature photographers featuring photo sharing galleries, forums, adventure photography workshops, gear store, articles, and more.

                  grt,bouk.
                  eerlijk gezegd zou ik het niet riskeren op mijn 8-16, ben namelijk bang dat die dingen in beeld komen deze lens gaat heeeel breed
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                    Oorspronkelijk geplaatst door Boualy Bekijk bericht
                    Tokina 11-16 mm F2,8.
                    570 €.

                    Ik deel deze mening. Absolute TOP en vermits lichtsterkte een must is voor jou lijkt mij dit het aangewezen objectief.

                    grtn,
                    C.
                    People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                    http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                      Ik zou het in eerste instantie binnen gebruiken, sfeeropnames in restaurants/loungetoestanden enz. Het liefst zonder al te veel flits zodat de echte sfeer kan weergegeven worden, en dan moet de lens toch wat lichtgevoeliger zijn.

                      Langere sluitertijden kan je op elke lens doen, voor landschappen en dergelijke denk ik dat een lichtsterke ook even geschikt is, of vergis ik me?

                      Die tokina lijkt me ook wel interessant, even kijken naar reviews.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                        Die tokina is inderdaad geen slechte koop, voor 560€.

                        En veel positiefs gelezen op


                        en http://shashinki.com/blog/2008/03/01...-x-116-pro-dx/

                        Nog eens goed laten bezinken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          kijk eens hier:

                          Most comprehensive online resource for nature photographers featuring photo sharing galleries, forums, adventure photography workshops, gear store, articles, and more.

                          grt,bouk.
                          Past dit ook op de genoemde lenzen, want de 14-24 is nog fors geschapen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoekzooms voor canon aps-c

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Past dit ook op de genoemde lenzen, want de 14-24 is nog fors geschapen.
                            heb je de link niet geopend?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment

                            Working...
                            X