Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek Nikkor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek Nikkor

    Ik vermoed dat iemand van jullie het verschil wel kan uitleggen tussen onderstaande nikkor lenzen: (buiten de verschillende lichtsterkte)

    AF-S 12-24 F4.0
    AF-S 10-24 F3.5 - 4.5
    AF-S 16-35 F4.0

    Is de de 12-24 F4 al niet heel lang op de markt? Is de laatste alleen geschikt voor FF of ook te gebruiken op DX?

    Sorry, maar vond niet direct een recent topic omtrent mijn vraag.

    groeten
    Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

  • #2
    Re: Groothoek Nikkor

    Blijkbaar moeilijk of een vreemde vraag.
    Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek Nikkor

      hoi,

      elke FF lens is perfect te gebruiken op een DX, en vermits je enkel een kleiner gedeelte gebruikt van het glas resulteert dit meestal in betere (technische) foto's, lenzen presteren immers meestal iets slechter aan de randen.

      Op een crop is 16mm echter niet zo'n enorme groothoek (omgerekend 24mm)
      Daarom heb je dus deze DX lenzen voor je crop.
      Verschil zit er in de mm's, lichtsterkte en hopelijk bouwkwaliteit, anders weet ik niet waar het prijsverschil zit

      grtjs Jozef
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek Nikkor

        Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        hoi,

        elke FF lens is perfect te gebruiken op een DX, en vermits je enkel een kleiner gedeelte gebruikt van het glas resulteert dit meestal in betere (technische) foto's, lenzen presteren immers meestal iets slechter aan de randen.

        Op een crop is 16mm echter niet zo'n enorme groothoek (omgerekend 24mm)
        Daarom heb je dus deze DX lenzen voor je crop.
        Verschil zit er in de mm's, lichtsterkte en hopelijk bouwkwaliteit, anders weet ik niet waar het prijsverschil zit

        grtjs Jozef
        Jozef, dank voor deze duidelijke verklaring. Ben weer iets wijzer. Las gisteren dat de FF lenzen inderdaad ook prima zijn op DX vanwege het wegvallen van een stukje beeld aan de randen.

        Een echt enorme hoek zal ik niet veel gebruiken. Zou eerder een lens overwegen die onderaan aansluit op een 24-70. Die laatste is het bereik dat ik veel gebruik, maar soms een iets grotere hoek nodig.

        Dank nogmaals voor de reactie!
        Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek Nikkor

          Ik gebruik de Tokina 11-16 2.8 op mijn D90 en vind dit een zeer goede combinatie: scherp, lichtsterk en redelijk betaalbaar. Een beetje tegen mijn principes want ik was van plan alleen Nikkors te kopen ... Maar toch super content van dit lensje!

          grts,
          groetjes,
          nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
          fotosite: www.nolfinarium.be

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek Nikkor

            Nikon 16-35 is een prima objectief, hier gebruikt op een FF.



            Uploaded with ImageShack.us

            Comment


            • #7
              Re: Groothoek Nikkor

              Als je maar een beetje groothoek te kort komt zou je ook de 16-85 DX kunnen nemen i.p.v. je 18-200.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Groothoek Nikkor

                Tot dusver geen voorstanders van de 12-24 F4? En de 10-24, minder lichtsterk maar dan wel alleen indien vol open, of zie ik dat verkeerd?

                Ga die 16-85 ook eens bekijken maar dan heb ik twee lenzen met bijna identiek bereik. Los heb ik ook nog een 85mm. Zou liever naar 10mm of 12mm gaan om te beginnen.

                Ik zag wel dat de nieuwe 16-35 goedkoper is dan een 12-24 die toch al langer op de markt is.

                Het blijft dus zoeken, en ik wil echt wel bij Nikon blijven..
                Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoek Nikkor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  Als je maar een beetje groothoek te kort komt zou je ook de 16-85 DX kunnen nemen i.p.v. je 18-200.
                  Die nikkor 18-200 is niet ideaal maar gebruik ik af en toe als ik echt geen zin heb om een hele tas mee te nemen. Niet echt de top maar super gemakkelijk toch..
                  Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Groothoek Nikkor

                    Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
                    Zou liever naar 10mm of 12mm gaan om te beginnen.

                    Ik zag wel dat de nieuwe 16-35 goedkoper is dan een 12-24 die toch al langer op de markt is.
                    Als je een 10 of 12 mm wil moet je niet eens denken aan een 16-35. Het verschil tussen 10 en 12mm is al groot laat staan tussen 10 en 16. Kijk ook eens naar de Sigma 10-20's 2 versie en de Sigma 8-16.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Groothoek Nikkor

                      Ok...wat is de beste hoek voor bv landschapsfotografie?

                      Is daar 16-35 goed voor?
                      Nikon D750 + 70-200 2.8 VR II - FujiFilm XH-1 + 50-140mm 2.8 - 18-55mm F2.8-4.0 - 35mm F2.0 - 23mm 1.4

                      Comment


                      • #12
                        Re: Groothoek Nikkor

                        Oorspronkelijk geplaatst door NikonZiv Bekijk bericht
                        Ok...wat is de beste hoek voor bv landschapsfotografie?
                        Welke jij daarvoor wil gebruiken, sommigen vinden 10mm nog niet genoeg en anderen hebben aan 24mm voldoende.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Groothoek Nikkor

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Welke jij daarvoor wil gebruiken, sommigen vinden 10mm nog niet genoeg en anderen hebben aan 24mm voldoende.
                          en anderen gebruiken 200mm om leuke stukjes landschap eruit te knippen.

                          Ik heb de AF-S 12-24 f/4 en dat is een fantastische lens. Scherp, mooie kleuren en contrast, tonvorming valt goed mee. Ze staat momenteel te koop omdat ik ze toch wat weinig gebruik.

                          De Tokina 11-16 f/2.8 zou een heel goed alternatief zijn.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Groothoek Nikkor

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Ik heb de AF-S 12-24 f/4 en dat is een fantastische lens. Scherp, mooie kleuren en contrast, tonvorming valt goed mee.
                            Mee eens!
                            Ik heb ze ook sinds kort en ik ben vooral verrast door de minieme vervorming. De optische kwaliteit is identiek aan de 10-24 volgens de reviews op het internet maar ik heb toch voor de 12-24 gekozen omdat ze minder kwetsbaar is, ze wordt niet langer als je in of uitzoomt en de 10-24 doet dat wel en dat is niet zo goed als je valt of ergens tegen stoot. De 10-24 zal rapper uit de haak zijn bij een accidentje.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Groothoek Nikkor

                              ik ben ook in het bezit van de 12-24 F4. Zeer tevreden over! Scherp, mooie kleuren, weinig vervorming!

                              gr

                              Comment

                              Working...
                              X