Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek gezocht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoek gezocht

    Momenteel bezit ik qua 'groothoek-zoom' een sigma lens 18-125mm. Aangezien dit een DC objectief is kan ik dit niet op mijn analoge body gebruiken want de negatieven worden door deze lens niet volledig belicht.

    Daarom ben ik op zoek naar een ander objectief, die mij tevens op de digitale body een degelijke groothoek geeft, rekening houdend met de verlengingsfactor.

    De sigma heeft een max diafragma opening van F3,5, en als vereiste had ik graag al ietwat lichtsterker gezien, aangezien ik voor de les redelijk wat opdrachten moet doen, en het tijdens de wintermaanden nogal vrij (en vroeg) donker kan zijn.

    Daar ik enorm veel geniet heb van deze lens (vooral het bereik) zou ik indien mogelijk in dezelfde lijn zitten qua bereik (mag eventueel iets minder zijn, komt de kwaliteit alleen maar ten goede).

    Laat het ons zo stellen: 18mm groothoek is een vereiste, wegens toch ietwat groothoek over te houden op een digitale body. Tot 125mm zal ik niet geraken, lichtsterker, en niet DC (FF dus), dus minder zal moeten!

    Snelheid van het focussen is geen issue, de 18-125 is ook niet van de snelste. Het ideale zou zijn : de niet DC-versie van dit objectief, maar die bestaat niet bij mijn weten.

    Kunnen jullie mij helpen? Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Groothoek gezocht

    ik heb je budget niet gevonden bij het schuin lezen, net zo min als je lensvatting. Op Nikon bestaat er voor full frame de nikon AFS 17-35 f/2.8

    hou er rekening mee dat je beeldhoek van 18mm op je digitale body overeenkomt met een beeldhoek van circa 28mm op je full frame camera. Dus mogelijks koop je even goed een tamron 28-75 f2,8 die je op beide toestellen gebruikt, en blijf je je huidige lens gebruiken op je digitale body voor als de brede beeldhoek belangrijker is als de kwaliteit

    een DX lens zal altijd goedkoper zijn als een full frame voor hetzelfde bereik. je kan ook naast je 18-200 die je al hebt enkele primes kopen. ik beb bv. een 20mm f2,8 en een 16mm f2,8 die beiden ook op een full frame camera kunnen gebruikt worden

    Comment


    • #3
      Re: Groothoek gezocht

      mijn alternatieve suggesties voor FF (maar wat je zoekt bestaat niet):
      - sigma 20mm 1.8 : lichtsterk
      - canon 16-35L 2.8 : minder lichtsterk, maar een beetje zoom.

      Comment


      • #4
        Re: Groothoek gezocht

        Oorspronkelijk geplaatst door Michael_VB
        mijn alternatieve suggesties voor FF (maar wat je zoekt bestaat niet):
        - sigma 20mm 1.8 : lichtsterk
        - canon 16-35L 2.8 : minder lichtsterk, maar een beetje zoom.
        Een lens met f/2.8 vind ik persoonlijk voor groothoek al vrij lichtsterk. De meerwaarde van een f/1.8 zie ik niet echt.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Groothoek gezocht

          de kitlens heeft 3.5 dat scheelt maar weinig met 2.8.

          Lager dan 2.8 is wel echt handig als het donker is.
          bv meisje : 800iso 1/60sec 1.8

          Comment


          • #6
            Re: Groothoek gezocht

            Oorspronkelijk geplaatst door vantje
            Een lens met f/2.8 vind ik persoonlijk voor groothoek al vrij lichtsterk. De meerwaarde van een f/1.8 zie ik niet echt.
            Een 1.8 lens zou scherper moeten zijn op 2.8 dan de 2.8 lens op 2.8 omdat je bij de 1.8 al het volledige lensopppervlak al niet meer gebruikt omdat de lens al is dichtgeknepen...

            Mvg

            Comment

            Working...
            X