Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 52

Question Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

Goedendag,

Ik ben voor een kerstcadeau aan het rondkijken voor een ND-filter, ofwel een grijsfilter. Ik zie door de bomen het bos niet meer en hoop dat jullie mij kunnen voorzien van advies.

Ik ga komende zomervakantie naar Zweden. Ik wil daar de beekjes, meertjes, riviertjes en watervallen met een langere sluitertijd vastleggen. Ik heb een Nikon D5000 en de lens die ik met het filter wil gebruiken betreft een Nikkor 18-105 mm VR 67 mm objectief. Het budget ligt op max 50/60 euro.

Ik kwam bijvoorbeeld de Hoyo NDX4 en Hoyo NDX8 tegen. Maar ik ken iemand die bijvoorbeeld dit grijsfilter heeft via DealXtreme, maar ik weet niet wat ik daarvan moet denken eigenlijk, hoewel die persoon er wel heel tevreden mee is.

Mijn vraag is: hoeveel stops heb ik zo ongeveer nodig? En is een grijsverloopfilter een goed idee, zo ja welke? Alvast hartelijk dank voor jullie suggesties en antwoorden.

Vriendelijke groet,
    Stefan
    Mijn portfolio website:

Standaard Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

Feitelijk zal je je verre moeten houden van de nd-schroef filters. (daar ben je niet flexibel mee)
    Al je dan toch wilt gaan experimenteren kijk dan eens naar voorzet filters (Cokin Z-Pro, en als het geld toch op de rug groeit de Lee)

Het aantal stops is afhankelijk van aanwezige licht en het eindresultaat.

Ik heb zelf de ND110 omdat ik in de tropen woon met fel licht.
    De gekozen filtermaat past op drie van mijn lensen, alhoewel ik het gebruik op de groothoek het meest functioneel vind.

Ik heb me sinds kort zelf ook een ND filter aangeschaft.
    Omdat ik er niet teveel geld aan wou geven kwam ik toen na wat lezen en opzoekingswerk uit bij het merk NISI.
    Ja, dat is van chinese makelij, maar ik was toch aangenaam verrast van het resultaat.
    Alhoewel de prijs intussen wat omhoog gegaan is valt het nog in je budget.
    Groetjes,
    Dominic

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
    Feitelijk zal je je verre moeten houden van de nd-schroef filters. (daar ben je niet flexibel mee)
    Al je dan toch wilt gaan experimenteren kijk dan eens naar voorzet filters (Cokin Z-Pro, en als het geld toch op de rug groeit de Lee)

Het aantal stops is afhankelijk van aanwezige licht en het eindresultaat.
    Maar die zijn wel erg duur
    Maar voor het aantal stops, zou 6 of 8 dan voldoende zijn verwachten jullie?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dushi Bekijk bericht
    Ik heb zelf de ND110 omdat ik in de tropen woon met fel licht.
    De gekozen filtermaat past op drie van mijn lensen, alhoewel ik het gebruik op de groothoek het meest functioneel vind.
    die is helaas veel te duur

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
    Ik heb me sinds kort zelf ook een ND filter aangeschaft.
    Omdat ik er niet teveel geld aan wou geven kwam ik toen na wat lezen en opzoekingswerk uit bij het merk NISI.
    Ja, dat is van chinese makelij, maar ik was toch aangenaam verrast van het resultaat.
    Alhoewel de prijs intussen wat omhoog gegaan is valt het nog in je budget.
    Heb je er wat meer informatie over? Qua stops, waar je het voor gebruikt etc?
    Mijn portfolio website:

Misschien dit eens lezen, er wordt gesproken over een 10 stops filter voor 80 euro maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

http://nikonrumors.com/2014/11/15/3d...px/#more-83134

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door StePicture Bekijk bericht
    Heb je er wat meer informatie over? Qua stops, waar je het voor gebruikt etc?
    Ik heb de ND1000, das een 10 stopper, en heb die voorlopig enkel gebruikt aan zee.
    Voorbeeldjes van shots genomen met deze filter, hier, hier en hier.

Een tweetal maanden geleden heb ik daar 34euro voor betaald. Ik zie dat ze nu net geen 50euro kosten, dus ik vermoed dat ze goed verkopen
    Groetjes,
    Dominic

Waar heb je die gekocht?

Ben zelf al een tijdje in het bezit van een cokin ND-X variabel grijsfilter. Niet zo goedkoop +- €125 maar omdat ik over redelijk goed glas beschik (nikon 24 70 70 200 f2.8 77mm filterdraad) was het voor mij geen optie om daar een filtertje van €30 voor te draaien. maar een top ND filter!

Heb je die dan tweedehands gekocht?
    Ik heb deze ook gekocht bij Art & Craft, daar kost hij 99€ maar heb hem kunnen kopen voor 85€ omdat ik ze in een ander winkel goedkoper heb gezien.
    Nu nog leren mee werken ze

De betere oplossing zijn uiteraard voorzetfilters (zie reactie #2) maar dat is helaas meteen ook een andere prijscategorie. Het levert wel de flexibiliteit om het op al je lenzen te gebruiken. Schroeffilters passen op één van je lenzen (als je geluk hebt mss op twee)...
    Ikzelf heb een setje gekocht (UV, polarisatie en ND8, zie http://www.camerashop.be/product/841...kit-67-mm.html) in een handig etui voor net geen 90 euro. Het etui kan 4 filters bevatten.
    Zie http://www.moorfotografie.nl/lange-s...-een-ndfilter/ voor meer info, maar met een ND8 kom je al een heel eind!
    Door bv nog extra het polarisatiefilter er bij te steken "win" je ook nog wat...

Voor watervalletjes etc. is een 3 of 4 -stopper voldoende.
    Om zee helemaal te vlakken heb je een 10-stopper nodig.
    Ik heb een 4-stopper van Hoya en een 10-stopper van B+W
    Ze kleuren wat , maar in de nabewerking is dat een peulenschilletje.
    Ik gebruik ze op lenzen met een verschillende schroefdraad, maar ik heb daar een verloopring voor gekocht. Uiteraard moet je dan filters kopen van de grootste maat.
    Vooral de Engels zijn helemaal idolaat aan vierkante filters, op zich niet zoveel mis mee (behalve voor de goede, echt een flinke prijs), maar ik wil je daarover toch iets meegeven om over na te denken.
    Wanneer is de horizon(met alles erop en eraan) precies horizontaal ?
    Bovendien moet je , zeker bij weerspiegelingen altijd nabewerken om de lichtbalans te corrigeren.
    Mijn advies : Gewoon ronde filters gebruiken en jezelf de techniek van het blenden aanleren.
    Ga in ieder geval niet bezuinigen en minderwaardige filters aankopen. Een slechte bril op goede ogen werkt ook niet !
    Nikon D500 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
    Vriendelijke groeten, Johan
    Mijn flickr albums

wat heeft een wel of niet rechte horizon te maken met een grijsfilter?
    Volgens mij haalt u 2 soorten filters door elkaar (grijsfilters en grijsverloopfilters)

Een terechte terechtwijzing.
    Ging ervan uit dat misschien een verloopfilter ook op zo'n houder gebruikt zou gaan worden. (als mogelijke volgende stap)
    Nikon D500 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
    Vriendelijke groeten, Johan
    Mijn flickr albums

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
    Omdat het zo enorm veel invloed heeft op welk moment je fotografeert (logisch), maakt het de keus wel moeilijk. Misschien moet ik toch maar wat anders op het verlanglijstje zetten, gezien ook de ervaringen/adviezen soms wat verschillen ook omdat de NDX8 van Hoya met 3 stops dus waarschijnlijk toch bij langer gebruik niet alles zal bieden wat ik zou willen, en dat zou ik dan erg jammer vinden. Of is dat te kort door de bocht?
    Mijn portfolio website:

ik vond deze discussie heel interessant, en had graag nog meer reacties gezien ;
    er zijn op deze site mooie foto's te zien ; geeft goesting om aan het werk te gaan met (verloop)filters ;
    welke keuzes te maken voor beginnende experimenten is me nog niet duidelijk ;
    zou leerzaam zijn indien ook de gebruikte filter vermeld wordt bij de foto's ;

Zelf werk ik regelmatig met een variabele 10 stops rapid ND filter van Light-Craft. Een 77 mm dat op drie van me meest gebruikte lenzen past. Een dure aankoop van 154 euro maar al veel mee kunnen werken wat de prijs dan toch een beetje rechtvaardig maakt.
    Het is in het begin een hele opgave om daarmee te leren werken want elke instelling van je lens namelijk zoom en diafragma geeft een ander sluitertijd voor je belichting en is telkens rekenen om dan van de A stand over te gaan naar de M stand om de opname te maken.
    Gelukkig zijn er apps voor op IPad en smartphone die je daar vlug mee kunnen helpen.

Hoe ga ik daar mee te werk om Stefan op weg te helpen. Dit is mijn methode en anderen gaan dit mogelijk wel op een andere manier doen en hoor daar graag dan ook een mening en toelichting over.
    Voor alle duidelijkheid ik werk altijd op het strand voor mijn opnames en dit in de vroege morgen, late avond of met bewolkt weer. Nooit met fel zonlicht overdag want daar is een 10 stops nog te weinig voor.

En nu aan het werk. Weet op voorhand goed wat je wil fotograferen en hou je op deze plaats en neem er de tijd voor. Zeker werken van op een stevig statief en op het strand druk deze houd in de grond, zeker in het natte
    zand wand anders word hij er in gezogen en heb je geen scherp beeld meer. Enkele mm zaken is al genoeg om een mislukte foto te hebben.

Zet je camera op de A stand, iso 100 en kies je diafragma meestal 11 en bepaal je beeld door te zoomen en stel scherp. Onthoud de belichtingstijd. Zet nu je AF op manueel en zorg dat je niets meer veranderd aan je
    scherpstelling of zoom. Als je sluitertijd in de stand A voor je belichting 1/80s is en je wil werken met 8 stops dan zet je in de manuele stand je sluiter op 3s en je drukt af. best met een afstandsbediening en bedekt de zoeker
    zodat er geen licht in de camera komt of werk anders met life vieuw. Als je met 10 stops werkt gaat dit al verder naar een belichting van 12s.

Op hoeveel stops je gaat werken hangt af van het aanwezige licht op het moment van opname en hoelang je wil belichten. Met helder weer 10 stops is je belichting heel kort tegenover bewolkt weer of valavond .
    Hoe verder in de avond des te minder stops tot dat je kan overgaan om te werken zonder filter om lang te belichten. Er bestaat daar een formule voor om dit te bereken, kan je wel vinden op internet.

Een nadeel van een schroeffilter is dat wanneer je een beetje van positie veranderd je deze er weer moet afschroeven om opnieuw goed te kunnen scherpstellen en belichten. Je kan ook terug draaien naar het meeste licht
    dat hij kan geven maar dit is niet de ideale manier van werken. Daarom ga ik uitkijken naar voorzetfilters dat het gemakkelijker moet maken te werken voor belichting en scherpstellen in de A stand.

Wat ik ook al had gelezen hier #13 over de horizon met verloopfilters je kan deze altijd schuin zetten om een deel van de lucht dat overbelicht is te temperen of onderste boven gebruiken om de reflectie op water te minderen.

Welke de beste zijn weet ik niet want als ik de resultaten van Zibro zie met zijn filter dat veel minder heeft gekost dan mogen ze die best ook geven aan mij. Eens je de knepen onder de knie hebt is het een leuke vorm van fotografie
    maar in het begin veel geduld en leren is ondervinden en omgekeerd. Dit is in kort een beetje uitleg en verdere vragen ga ik met plezier in de mate van het mogelijke beantwoorden.

Gr, Daniel
    Laatst gewijzigd door Felix69; 29 november 2014 om 23:49
    Achter elke foto zit er een verhaal
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
    Zelf werk ik regelmatig met een variabele 10 stops rapid ND filter van Light-Craft. Een 77 mm dat op drie van me meest gebruikte lenzen past. Een dure aankoop van 154 euro maar al veel mee kunnen werken wat de prijs dan toch een beetje rechtvaardig maakt.
    Het is in het begin een hele opgave om daarmee te leren werken want elke instelling van je lens namelijk zoom en diafragma geeft een ander sluitertijd voor je belichting en is telkens rekenen om dan van de A stand over te gaan naar de M stand om de opname te maken.
    Gelukkig zijn er apps voor op IPad en smartphone die je daar vlug mee kunnen helpen.

Hoe ga ik daar mee te werk om Stefan op weg te helpen. Dit is mijn methode en anderen gaan dit mogelijk wel op een andere manier doen en hoor daar graag dan ook een mening en toelichting over.
    Voor alle duidelijkheid ik werk altijd op het strand voor mijn opnames en dit in de vroege morgen, late avond of met bewolkt weer. Nooit met fel zonlicht overdag want daar is een 10 stops nog te weinig voor.

En nu aan het werk. Weet op voorhand goed wat je wil fotograferen en hou je op deze plaats en neem er de tijd voor. Zeker werken van op een stevig statief en op het strand druk deze houd in de grond, zeker in het natte
    zand wand anders word hij er in gezogen en heb je geen scherp beeld meer. Enkele mm zaken is al genoeg om een mislukte foto te hebben.

Zet je camera op de A stand, iso 100 en kies je diafragma meestal 11 en bepaal je beeld door te zoomen en stel scherp. Onthoud de belichtingstijd. Zet nu je AF op manueel en zorg dat je niets meer veranderd aan je
    scherpstelling of zoom. Als je sluitertijd in de stand A voor je belichting 1/80s is en je wil werken met 8 stops dan zet je in de manuele stand je sluiter op 3s en je drukt af. best met een afstandsbediening en bedekt de zoeker
    zodat er geen licht in de camera komt of werk anders met life vieuw. Als je met 10 stops werkt gaat dit al verder naar een belichting van 12s.

Op hoeveel stops je gaat werken hangt af van het aanwezige licht op het moment van opname en hoelang je wil belichten. Met helder weer 10 stops is je belichting heel kort tegenover bewolkt weer of valavond .
    Hoe verder in de avond des te minder stops tot dat je kan overgaan om te werken zonder filter om lang te belichten. Er bestaat daar een formule voor om dit te bereken, kan je wel vinden op internet.

Een nadeel van een schroeffilter is dat wanneer je een beetje van positie veranderd je deze er weer moet afschroeven om opnieuw goed te kunnen scherpstellen en belichten. Je kan ook terug draaien naar het meeste licht
    dat hij kan geven maar dit is niet de ideale manier van werken. Daarom ga ik uitkijken naar voorzetfilters dat het gemakkelijker moet maken te werken voor belichting en scherpstellen in de A stand.

Wat ik ook al had gelezen hier #13 over de horizon met verloopfilters je kan deze altijd schuin zetten om een deel van de lucht dat overbelicht is te temperen of onderste boven gebruiken om de reflectie op water te minderen.

Welke de beste zijn weet ik niet want als ik de resultaten van Zibro zie met zijn filter dat veel minder heeft gekost dan mogen ze die best ook geven aan mij. Eens je de knepen onder de knie hebt is het een leuke vorm van fotografie
    maar in het begin veel geduld en leren is ondervinden en omgekeerd. Dit is in kort een beetje uitleg en verdere vragen ga ik met plezier in de mate van het mogelijke beantwoorden.

Gr, Daniel
    Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Wat ik dus begrijp is dat je eigenlijk altijd bij elk ander beeld, het filter er af dient te halen om de compositie te bepalen en scherp te stellen, begrijp ik dat goed?
    Mijn portfolio website:

Zo is het Stefan. Het filter op je lens is te donker om te kunnen scherpstellen en voor de basis van een juiste belichting in de A stand. Het is niet zomaar vlug een opname maken het vraagt een beetje tijd. Werken in RAW en nabewerking in LR of dergelijk programma.
    Nikon D850 - D750 - Nikkor 14-24 / 24-70 VR / 24-120 / 70-200 / 80-400 / 105 macro. Fuji XT2

Ik snap even niet waarom je de gehele post aanhaalt, totaal overbodig!

En ja je hebt het goed gelezen en begrepen, ND schroef-filters zijn niet flexibel in gebruik, dus kies voor voorzet-filters, daar kan je ook creatiever mee omgaan.

Ah, dan heb ik dat inderdaad verkeerd begrepen.
    En dat is met de Hoya NDX8 ook zo? Dat je pas scherp kan stellen als je het filter er af hebt gehaald?
    Want als ik voor deze; http://www.cameranu.nl/nl/p54413/hoy...7-mm#tab-info; die NDX8 zou gaan (omdat die goed in het budget past) heb ik daar dan genoeg aan, is dat een goede koop. Of raden jullie dat af?
    Mijn portfolio website:

Dit is nu de derde keer dat je je vraag herhaalt, waaraan twijfel je nu nog!?

Blijkbaar wil je gewoon lezen dat het een waardeloze investering is.

In je openingspost zet je dat je een grijsverloopfilter wil en deze dat je nu voorstelt is een ND filter (neutral density filter) Dit zijn twee verschillende filters en de uitleg dat ik je heb gegeven gaat inderdaad over een ND filter.
    Deze dat je voorstelt is een 3 stops en denk dat dit in sommige gevallen nog voor een redelijke korte sluiter zal zorgen.
    vb. 1/100s 3 stops 1/13s
    1/50s 1/6s
    1/20s 12.5s

Als je goed met je camera in de M stand overweg kan is daar iets mee te doen voor watervalletjes, meertjes en beekjes maar voor strand is dit zeer beperkt. Op voorhand veel oefenen voordat je naar Zweden trekt want eens ter plaatse
    ga je het moeten kunnen. Zoek eens naar info over deze in post #7 van Zibro. Ongeveer het budget waar je over beschikt en zal meer mogelijkheden bieden voor een start.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
    In je openingspost zet je dat je een grijsverloopfilter wil en deze dat je nu voorstelt is een ND filter (neutral density filter) Dit zijn twee verschillende filters en de uitleg dat ik je heb gegeven gaat inderdaad over een ND filter.
    Deze dat je voorstelt is een 3 stops en denk dat dit in sommige gevallen nog voor een redelijke korte sluiter zal zorgen.
    vb. 1/100s 3 stops 1/13s
    1/50s 1/6s
    1/20s 12.5s

Als je goed met je camera in de M stand overweg kan is daar iets mee te doen voor watervalletjes, meertjes en beekjes maar voor strand is dit zeer beperkt. Op voorhand veel oefenen voordat je naar Zweden trekt want eens ter plaatse
    ga je het moeten kunnen. Zoek eens naar info over deze in post #7 van Zibro. Ongeveer het budget waar je over beschikt en zal meer mogelijkheden bieden voor een start.
    Dan toch maar even kijken bij buitenlandse webwinkel voor de Nisi. Ik Denk dat ik het verkeerd geformuleerd heb. Ik twijfelde erg of ik juist een verloopfilter wilde, of een normaal nd filter. Ik weet niet waar ik het beste aan doe.
    Mijn portfolio website:

Je bent het beste af als je beide in je tas hebt zitten, maar dan als voorzet en niet als schroef.

Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Lee filter advies gevraagd
    Door The digital hunter in forum Accessoires
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 28 maart 2013, 13:41
  2. Advies voor ND-filter gevraagd
    Door Dama in forum Accessoires
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 4 juni 2011, 23:30
  3. [ Ander Merk ] HOYA PRO1 digital filter ND x4 (grijsfilter)
    Door Jboy in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 10 mei 2011, 18:52
  4. Reacties: 4
    Laatste bericht: 4 september 2008, 18:48

Labels voor deze discussie

Regels voor berichten