Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

    ik vond deze discussie heel interessant, en had graag nog meer reacties gezien ;
    er zijn op deze site mooie foto's te zien ; geeft goesting om aan het werk te gaan met (verloop)filters ;
    welke keuzes te maken voor beginnende experimenten is me nog niet duidelijk ;
    zou leerzaam zijn indien ook de gebruikte filter vermeld wordt bij de foto's ;

    Comment


    • #17
      Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

      Zelf werk ik regelmatig met een variabele 10 stops rapid ND filter van Light-Craft. Een 77 mm dat op drie van me meest gebruikte lenzen past. Een dure aankoop van 154 euro maar al veel mee kunnen werken wat de prijs dan toch een beetje rechtvaardig maakt.
      Het is in het begin een hele opgave om daarmee te leren werken want elke instelling van je lens namelijk zoom en diafragma geeft een ander sluitertijd voor je belichting en is telkens rekenen om dan van de A stand over te gaan naar de M stand om de opname te maken.
      Gelukkig zijn er apps voor op IPad en smartphone die je daar vlug mee kunnen helpen.

      Hoe ga ik daar mee te werk om Stefan op weg te helpen. Dit is mijn methode en anderen gaan dit mogelijk wel op een andere manier doen en hoor daar graag dan ook een mening en toelichting over.
      Voor alle duidelijkheid ik werk altijd op het strand voor mijn opnames en dit in de vroege morgen, late avond of met bewolkt weer. Nooit met fel zonlicht overdag want daar is een 10 stops nog te weinig voor.

      En nu aan het werk. Weet op voorhand goed wat je wil fotograferen en hou je op deze plaats en neem er de tijd voor. Zeker werken van op een stevig statief en op het strand druk deze houd in de grond, zeker in het natte
      zand wand anders word hij er in gezogen en heb je geen scherp beeld meer. Enkele mm zaken is al genoeg om een mislukte foto te hebben.

      Zet je camera op de A stand, iso 100 en kies je diafragma meestal 11 en bepaal je beeld door te zoomen en stel scherp. Onthoud de belichtingstijd. Zet nu je AF op manueel en zorg dat je niets meer veranderd aan je
      scherpstelling of zoom. Als je sluitertijd in de stand A voor je belichting 1/80s is en je wil werken met 8 stops dan zet je in de manuele stand je sluiter op 3s en je drukt af. best met een afstandsbediening en bedekt de zoeker
      zodat er geen licht in de camera komt of werk anders met life vieuw. Als je met 10 stops werkt gaat dit al verder naar een belichting van 12s.

      Op hoeveel stops je gaat werken hangt af van het aanwezige licht op het moment van opname en hoelang je wil belichten. Met helder weer 10 stops is je belichting heel kort tegenover bewolkt weer of valavond .
      Hoe verder in de avond des te minder stops tot dat je kan overgaan om te werken zonder filter om lang te belichten. Er bestaat daar een formule voor om dit te bereken, kan je wel vinden op internet.

      Een nadeel van een schroeffilter is dat wanneer je een beetje van positie veranderd je deze er weer moet afschroeven om opnieuw goed te kunnen scherpstellen en belichten. Je kan ook terug draaien naar het meeste licht
      dat hij kan geven maar dit is niet de ideale manier van werken. Daarom ga ik uitkijken naar voorzetfilters dat het gemakkelijker moet maken te werken voor belichting en scherpstellen in de A stand.

      Wat ik ook al had gelezen hier #13 over de horizon met verloopfilters je kan deze altijd schuin zetten om een deel van de lucht dat overbelicht is te temperen of onderste boven gebruiken om de reflectie op water te minderen.

      Welke de beste zijn weet ik niet want als ik de resultaten van Zibro zie met zijn filter dat veel minder heeft gekost dan mogen ze die best ook geven aan mij. Eens je de knepen onder de knie hebt is het een leuke vorm van fotografie
      maar in het begin veel geduld en leren is ondervinden en omgekeerd. Dit is in kort een beetje uitleg en verdere vragen ga ik met plezier in de mate van het mogelijke beantwoorden.

      Gr, Daniel
      Last edited by Felix69; 29 november 2014, 23:49.

      Comment


      • #18
        Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

        Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
        Zelf werk ik regelmatig met een variabele 10 stops rapid ND filter van Light-Craft. Een 77 mm dat op drie van me meest gebruikte lenzen past. Een dure aankoop van 154 euro maar al veel mee kunnen werken wat de prijs dan toch een beetje rechtvaardig maakt.
        Het is in het begin een hele opgave om daarmee te leren werken want elke instelling van je lens namelijk zoom en diafragma geeft een ander sluitertijd voor je belichting en is telkens rekenen om dan van de A stand over te gaan naar de M stand om de opname te maken.
        Gelukkig zijn er apps voor op IPad en smartphone die je daar vlug mee kunnen helpen.

        Hoe ga ik daar mee te werk om Stefan op weg te helpen. Dit is mijn methode en anderen gaan dit mogelijk wel op een andere manier doen en hoor daar graag dan ook een mening en toelichting over.
        Voor alle duidelijkheid ik werk altijd op het strand voor mijn opnames en dit in de vroege morgen, late avond of met bewolkt weer. Nooit met fel zonlicht overdag want daar is een 10 stops nog te weinig voor.

        En nu aan het werk. Weet op voorhand goed wat je wil fotograferen en hou je op deze plaats en neem er de tijd voor. Zeker werken van op een stevig statief en op het strand druk deze houd in de grond, zeker in het natte
        zand wand anders word hij er in gezogen en heb je geen scherp beeld meer. Enkele mm zaken is al genoeg om een mislukte foto te hebben.

        Zet je camera op de A stand, iso 100 en kies je diafragma meestal 11 en bepaal je beeld door te zoomen en stel scherp. Onthoud de belichtingstijd. Zet nu je AF op manueel en zorg dat je niets meer veranderd aan je
        scherpstelling of zoom. Als je sluitertijd in de stand A voor je belichting 1/80s is en je wil werken met 8 stops dan zet je in de manuele stand je sluiter op 3s en je drukt af. best met een afstandsbediening en bedekt de zoeker
        zodat er geen licht in de camera komt of werk anders met life vieuw. Als je met 10 stops werkt gaat dit al verder naar een belichting van 12s.

        Op hoeveel stops je gaat werken hangt af van het aanwezige licht op het moment van opname en hoelang je wil belichten. Met helder weer 10 stops is je belichting heel kort tegenover bewolkt weer of valavond .
        Hoe verder in de avond des te minder stops tot dat je kan overgaan om te werken zonder filter om lang te belichten. Er bestaat daar een formule voor om dit te bereken, kan je wel vinden op internet.

        Een nadeel van een schroeffilter is dat wanneer je een beetje van positie veranderd je deze er weer moet afschroeven om opnieuw goed te kunnen scherpstellen en belichten. Je kan ook terug draaien naar het meeste licht
        dat hij kan geven maar dit is niet de ideale manier van werken. Daarom ga ik uitkijken naar voorzetfilters dat het gemakkelijker moet maken te werken voor belichting en scherpstellen in de A stand.

        Wat ik ook al had gelezen hier #13 over de horizon met verloopfilters je kan deze altijd schuin zetten om een deel van de lucht dat overbelicht is te temperen of onderste boven gebruiken om de reflectie op water te minderen.

        Welke de beste zijn weet ik niet want als ik de resultaten van Zibro zie met zijn filter dat veel minder heeft gekost dan mogen ze die best ook geven aan mij. Eens je de knepen onder de knie hebt is het een leuke vorm van fotografie
        maar in het begin veel geduld en leren is ondervinden en omgekeerd. Dit is in kort een beetje uitleg en verdere vragen ga ik met plezier in de mate van het mogelijke beantwoorden.

        Gr, Daniel
        Hartstikke bedankt voor je uitgebreide antwoord.
        Wat ik dus begrijp is dat je eigenlijk altijd bij elk ander beeld, het filter er af dient te halen om de compositie te bepalen en scherp te stellen, begrijp ik dat goed?
        Mijn portfolio website:

        Comment


        • #19
          Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

          Zo is het Stefan. Het filter op je lens is te donker om te kunnen scherpstellen en voor de basis van een juiste belichting in de A stand. Het is niet zomaar vlug een opname maken het vraagt een beetje tijd. Werken in RAW en nabewerking in LR of dergelijk programma.

          Comment


          • #20
            Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

            Ik snap even niet waarom je de gehele post aanhaalt, totaal overbodig!

            En ja je hebt het goed gelezen en begrepen, ND schroef-filters zijn niet flexibel in gebruik, dus kies voor voorzet-filters, daar kan je ook creatiever mee omgaan.

            Comment


            • #21
              Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

              Ah, dan heb ik dat inderdaad verkeerd begrepen.
              En dat is met de Hoya NDX8 ook zo? Dat je pas scherp kan stellen als je het filter er af hebt gehaald?
              Want als ik voor deze; http://www.cameranu.nl/nl/p54413/hoy...7-mm#tab-info; die NDX8 zou gaan (omdat die goed in het budget past) heb ik daar dan genoeg aan, is dat een goede koop. Of raden jullie dat af?
              Mijn portfolio website:

              Comment


              • #22
                Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                Dit is nu de derde keer dat je je vraag herhaalt, waaraan twijfel je nu nog!?

                Blijkbaar wil je gewoon lezen dat het een waardeloze investering is.

                Comment


                • #23
                  Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                  In je openingspost zet je dat je een grijsverloopfilter wil en deze dat je nu voorstelt is een ND filter (neutral density filter) Dit zijn twee verschillende filters en de uitleg dat ik je heb gegeven gaat inderdaad over een ND filter.
                  Deze dat je voorstelt is een 3 stops en denk dat dit in sommige gevallen nog voor een redelijke korte sluiter zal zorgen.
                  vb. 1/100s 3 stops 1/13s
                  1/50s 1/6s
                  1/20s 12.5s

                  Als je goed met je camera in de M stand overweg kan is daar iets mee te doen voor watervalletjes, meertjes en beekjes maar voor strand is dit zeer beperkt. Op voorhand veel oefenen voordat je naar Zweden trekt want eens ter plaatse
                  ga je het moeten kunnen. Zoek eens naar info over deze in post #7 van Zibro. Ongeveer het budget waar je over beschikt en zal meer mogelijkheden bieden voor een start.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                    In je openingspost zet je dat je een grijsverloopfilter wil en deze dat je nu voorstelt is een ND filter (neutral density filter) Dit zijn twee verschillende filters en de uitleg dat ik je heb gegeven gaat inderdaad over een ND filter.
                    Deze dat je voorstelt is een 3 stops en denk dat dit in sommige gevallen nog voor een redelijke korte sluiter zal zorgen.
                    vb. 1/100s 3 stops 1/13s
                    1/50s 1/6s
                    1/20s 12.5s

                    Als je goed met je camera in de M stand overweg kan is daar iets mee te doen voor watervalletjes, meertjes en beekjes maar voor strand is dit zeer beperkt. Op voorhand veel oefenen voordat je naar Zweden trekt want eens ter plaatse
                    ga je het moeten kunnen. Zoek eens naar info over deze in post #7 van Zibro. Ongeveer het budget waar je over beschikt en zal meer mogelijkheden bieden voor een start.
                    Dan toch maar even kijken bij buitenlandse webwinkel voor de Nisi. Ik Denk dat ik het verkeerd geformuleerd heb. Ik twijfelde erg of ik juist een verloopfilter wilde, of een normaal nd filter. Ik weet niet waar ik het beste aan doe.
                    Mijn portfolio website:

                    Comment


                    • #25
                      Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                      Je bent het beste af als je beide in je tas hebt zitten, maar dan als voorzet en niet als schroef.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                        Hier veel info te vinden PDF en video. Is wel voorzetfilters en geen draaifilters maar het systeem is het zelfde.

                        http://www.leefilters.com/index.php/...ources#xposure

                        Comment


                        • #27
                          Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                          Als je het budget hebt, ga dan voor een voorzetfilter, dat is handiger in gebruik.
                          Een schroefsysteem geeft hetzelfde resultaat, maar het is wat omslachtiger werken.
                          Bij een voorzetfilter schuif je dat ding gewoon even weg, en bij een schroefsysteem moet je het filter elke keer eraf en erop schroeven.

                          Voorts zou ik meteen voor een 10 stopper gaan, daar ben je imo veel flexibeler mee, zeker als het gaat over melkjeswater etc.

                          Verder lees ik hier ook iets over topfilters voor toplenzen, nuja, ieder zijn gedacht he. Ik ben content met hetgeen ik met mijn goedkoop filtertje kan doen. Ik hoef er dan ook geen geld mee te verdienen ofzo, het blijft een hobby
                          Groetjes,
                          Dominic

                          Comment


                          • #28
                            Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                            Oorspronkelijk geplaatst door Felix69 Bekijk bericht
                            Hier veel info te vinden PDF en video. Is wel voorzetfilters en geen draaifilters maar het systeem is het zelfde.

                            http://www.leefilters.com/index.php/...ources#xposure
                            thanks! interessant!

                            Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                            Als je het budget hebt, ga dan voor een voorzetfilter, dat is handiger in gebruik.
                            Een schroefsysteem geeft hetzelfde resultaat, maar het is wat omslachtiger werken.
                            Bij een voorzetfilter schuif je dat ding gewoon even weg, en bij een schroefsysteem moet je het filter elke keer eraf en erop schroeven.

                            Voorts zou ik meteen voor een 10 stopper gaan, daar ben je imo veel flexibeler mee, zeker als het gaat over melkjeswater etc.

                            Verder lees ik hier ook iets over topfilters voor toplenzen, nuja, ieder zijn gedacht he. Ik ben content met hetgeen ik met mijn goedkoop filtertje kan doen. Ik hoef er dan ook geen geld mee te verdienen ofzo, het blijft een hobby
                            Ik kwam jouw Nisi wel tegen, interessant maar twijfel of ik het geduld af en toe heb om voor elke foto het los te halen en dergelijke. Moet ik eerlijk in zijn!
                            Klopt het dat je een voorzetfilter niet over alle brandpuntsafstanden af kunt gebruiken? Want dan is het toch wat minder interessant voor een 18-105 objectief. Welke combinaties (qua voorzetfilter, en filter zelf) voor rond de 50 euro totaal? Ik heb uiteraard zelf al wel rond gekeken maar ik mis specifieke kennis hierover. Alvast erg bedankt.
                            Mijn portfolio website:

                            Comment


                            • #29
                              Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                              Zojuist een testje gedaan. Zelfs met dit weer, en met mijn 4-stopper erop, stelt mijn d-90 gewoon scherp.
                              Overigens hebben B+W en Hoya beiden dure (lees beter gecoate) versies en minder dure in hun assortiment.
                              Ik lees en zie ook steeds meer over Haida. Schijnt ook goed te zijn.
                              En nogmaals voor beken en watervalletjes heb je aan een 3-stopper genoeg !
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                              Vriendelijke groeten, Johan

                              Comment


                              • #30
                                Re: Grijsfilter/ND-filter: advies gevraagd

                                Ik kwam toevallig op dit draadje terecht. Ik heb haida gekocht, 3 stop en 10 stop. Schroeffilters.
                                ze worden geleverd met een handige leesdop die op en af schroeven zeer vergemakkelijkt.
                                Spotgoedkoop, en tot mijn verbazing weinig kleurcast , schroeven makkelijk, glas, geen problemen mee gehad tijdens de test.

                                Comment

                                Working...
                                X