Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grijsfilter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grijsfilter

    In september ga ik voor 3 weken naar Canada en aangezien Canada prachtige landshappen te bieden heeft was ik van plan om buiten mijn polarisatiefilter die ik al in mijn bezit heb een grijsfilter aan te schaffen . Ik heb geen flauw benul van welk type of merk en het is ook niet dat ik die grijsfilter dagelijks ga gebruiken . Ik ben in het bezit van de Nikon D7200 . Tips en ervaringen zijn altijd welkom

  • #2
    Re: Grijsfilter

    Net vandaag kamera klapper bij KE: https://www.kamera-express.be/produc...kamera-klapper

    Er zijn uiteraard betere filters op de markt.

    Naar waar ga je in Canada?... Ben er ook voor 3 weken in september.
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Grijsfilter

      Cokin zal ik links laten liggen en dan eerder kijken naar Benro, Nissi, Lee, Hitech.

      Let erop dat je het juiste filtersysteem aanschaft (100 / 150 zijn gangbaar), en dat je compleet bent dus inclusief stepdown / up ringen.

      Zoek ook op het forum, want deze vraag komt vaker voorbij.

      Comment


      • #4
        Re: Grijsfilter

        Bedoel je ND of grd ND??
        Wat die gr ND betreft,heb ik verleden week verschillende pogingen ondernomen,en .eigenlijk valt mij dat allemaal wat tegen.
        Kan te wijten zijn aan mijn gebrek aan ervaring met dit soort filters.(had een medium en hard zowel soft als hard,een reversed hard ter beschikking)
        Als je gaat voor een ND,met dat effect met lange sluitertijden,dan heb je toch een statief nodig.
        Mijn gevoel is dat je met een bracketing en nabewerking even goede of zelfs betere resultaten bereikt dan met die grad ND's.(Niet voor die lange sluitertijd opnames natuurlijk met een ND)Tenzij je natuurlijk bulkt van de ervaring met dit soort filters.
        Probleem is mi,de overgang van de dekking van het filter en de voorgrond.Komt daarbij nog dat er wat kleurzweem ontstaat in het gefilterd deel..Vroeger analoog en zw-w,geen probleem
        Die pola,die is inderdaad onmisbaar,en het effect haal je niet in PS etc.Kan zelfs zijn dat de luchten zo eruit springen,dat je de rest niet meer nodig hebt.

        Comment


        • #5
          Re: Grijsfilter

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          Cokin zal ik links laten liggen en dan eerder kijken naar Benro, Nissi, Lee, Hitech.

          Let erop dat je het juiste filtersysteem aanschaft (100 / 150 zijn gangbaar), en dat je compleet bent dus inclusief stepdown / up ringen.

          Zoek ook op het forum, want deze vraag komt vaker voorbij.
          Cokin is inderdaad niet het top materiaal, maar hun Z-Pro grad ND's zijn perfect bruikbaar.
          Ben met Cokin gestart en ondertussen op Formatt-Hitech overgestapt. De Cokin grads gebruik ik toch nog steeds.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Grijsfilter

            Dus als je totaal geen ondervinding hebt met een grijsfilter er liever niet aan beginnen ?
            ik ga 3 weken West Canada doen . Starten in Vancouver , berenexpeditie in Campbell , Ucluelet en stilletjes aan naar de Rocky Mountains alwaar ik 6 dagen ga verblijven .

            Comment


            • #7
              Re: Grijsfilter

              Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
              Dus als je totaal geen ondervinding hebt met een grijsfilter er liever niet aan beginnen ?
              ik ga 3 weken West Canada doen . Starten in Vancouver , berenexpeditie in Campbell , Ucluelet en stilletjes aan naar de Rocky Mountains alwaar ik 6 dagen ga verblijven .
              Beter eens zeggen welke nd filters je interreseren, ik gebruik enkel nog opschroeffilters, geen schuiffilters meer

              Is het voor long exposurefotografie?

              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Grijsfilter

                Opschroeffilters lijkt mij het gemakkelijkst en ik zou met lange sluitertijden willen werken voornamelijk ook omdat er veel watervallen zijn . Wel heb ik geen statief wel een monopod .
                Zo juist gelezen op een site :

                Het filter is verkrijgbaar in diverse grijsdicht-heden (ND=Neutral Density) 101ND, 102ND, 103ND, 106ND en 110ND die een 1 tot 10 stops licht reductie bewerkstelligen. Deze ND filters zijn verkrijgbaar in de volgende maten: 35.5mm, 37mm, 40.5mm, 43mm, 46mm, 49mm, 52mm, 55mm, 58mm, 60mm, 62mm, 67mm, 72mm, 77mm.

                Welk type raden jullie mij aan ?

                Comment


                • #9
                  Re: Grijsfilter

                  Als het gaat over totaal ND-filters,met de bedoeling je sluitertijd te verlengen en dan dat wollig effect van watervallen te bekomen,dan kun je met een monopod er wel uitkomen,als je zelf stabiel bent,maar een 1 of 2 sec. belichting op monopod???
                  Misschien kun je ondertussen even oefenen hoe stabiel je bent met je monopod.En kijken met welke brandpuntafstand je werkt.Een 400 mm op 1/15sec of een 24 mm maken een groot verschil.
                  Een 10 stop filter dat ga je niet kunnen gebruiken op je monopod,belichtingstijd wordt te lang.Tenzij je de monopod in de grond betonneert.
                  Kijk eens op Youtube.Er zijn genoeg zaken te vinden,maar kijk dan telkens eens naar de belichtingstijden en het soort filter.En stel je eens de vraag:haal ik dat met mijn monopod ??
                  Last edited by demuro; 16 juni 2018, 17:22.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grijsfilter

                    Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                    Opschroeffilters lijkt mij het gemakkelijkst en ik zou met lange sluitertijden willen werken voornamelijk ook omdat er veel watervallen zijn . Wel heb ik geen statief wel een monopod .
                    Zo juist gelezen op een site :

                    Het filter is verkrijgbaar in diverse grijsdicht-heden (ND=Neutral Density) 101ND, 102ND, 103ND, 106ND en 110ND die een 1 tot 10 stops licht reductie bewerkstelligen. Deze ND filters zijn verkrijgbaar in de volgende maten: 35.5mm, 37mm, 40.5mm, 43mm, 46mm, 49mm, 52mm, 55mm, 58mm, 60mm, 62mm, 67mm, 72mm, 77mm.

                    Welk type raden jullie mij aan ?
                    Het zijn allemaal het zelfde type: ND.
                    De maat je aanraden, als we niet weten welke lens je hebt? Misschien wel een 77mm met step-downringen naar je lensmaat.
                    Misschien wel de 10x kiezen en als het teveel blijkt, compenseren met de iso.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grijsfilter

                      De lenzen in mijn bezit zijn de volgende :

                      Nikon 18:70 1:3.5-4.5G ED
                      Tamron 18:270 1:3.5-6.3
                      Tamron 17:50 1:2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grijsfilter

                        Als het pas in september is heb je mi nog voldoende tijd om te oefenen hoor.
                        Ikzelf heb een 6-stops en een 10-stops van Haida (Nanopro), zeer betaalbaar (€ 70/stuk) en zeer degelijke kwaliteit. De filtermaat wordt bepaald door je lens; eventueel kan je ook step-up ringen gebruiken.

                        Vergeet het om met een monopod een foto te maken met sluiter alla 1 sec en langer, dat is een recept voor teleurstelling achteraf.
                        Een statief is echt een must have (eigenlijk is dat altijd zo, ook zonder ND); een remote (bv ML-L3 van Nikon kost slechts€30) is imo ook een must have.
                        Het zal wonderen doen qua scherpte van je foto's.
                        Bij mij is dat een vaste gewoonte geworden: statief - remote stand - (instellingen MUP) - 1ste maal drukken voor spiegel opklappen - een paar sec wachten - 2de maal drukken voor te ontspannen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grijsfilter

                          Ik zie nu dat ik wel nog een statief in de kast heb liggen , Bilora 1121 eens op een blauwe maandag in Duitsland gekocht met een gewicht van 2.4 kg zonder het fototoestel geteld .
                          Als ik dat 3 weken mee moet zeulen door Canada . Spijtig , ik weet dat ik met dat statief veel betere resultaten zou boeken . Er zijn trektochten gepland waarbij ik 5 tot 6 km moet wandelen om tot op de meest fotogenieke plaatsen te komen .

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grijsfilter

                            Ik heb onlangs een lichter statief aangekocht voor de hevigere tochten en ben er erg tevreden van
                            Mss is het iets voor jou ook? Weegt amper 1.2kg en vooral erg compact
                            MeFOTO A0350Q0 Orange - Dit stevige en compact op te bergen MeFOTO A0350Q0 statief met een maximale hoogte van 130cm koopt u bij Cameranu!


                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grijsfilter

                              Oorspronkelijk geplaatst door noliko Bekijk bericht
                              Ik zie nu dat ik wel nog een statief in de kast heb liggen , Bilora 1121 eens op een blauwe maandag in Duitsland gekocht met een gewicht van 2.4 kg zonder het fototoestel geteld .
                              Als ik dat 3 weken mee moet zeulen door Canada . Spijtig , ik weet dat ik met dat statief veel betere resultaten zou boeken . Er zijn trektochten gepland waarbij ik 5 tot 6 km moet wandelen om tot op de meest fotogenieke plaatsen te komen .
                              Doet me altijd denken aan sommige wielertoeristen die ik bijwijlen op zondagmiddag op een terrasje hoor discussiëren over hun fietsen en hoe ze 500 gram kunnen "uitsparen" aan gewicht door een of ander (prijzig) onderdeel te vervangen.
                              Ik grijns dan in mezelf als ik hun bierbuik en bijpassend lijvig lichaam zie en denk zomaar: "Doe wat aan je conditie, verlos je van die extra 10 of 20 kg vet en bespaar jezelf die zotte kost van honderden euro's om je materiaal 500 gram lichter te maken".

                              Om maar te zeggen: als je een reis plant waar je weet dat je stevige hikes zal moeten doen om mooie locaties te bereiken is het eerste dat je best in orde krijgt je conditie. Een goede "vorm" zal je meer gemak opleveren dan die paar kilo vh statief dat je uitspaart met als bonus scherpere/betere foto's en een betere gezondheid.

                              Comment

                              Working...
                              X