Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

    IK zit met een moeilijk keuze. Ik werk namelijk met een nikon toestel en heb momenteel een 18-200 VR lens van nikon. Maar ben door mijn passie ,namelijk het fotograferen van vuurtorens, deze zomer tot de conclusie gekomen dat ik toch niet voldoende heb met mijn huidige lens. Vandaar mijn vraag wat is een goeie telelens. Ik had 2 types in gedachten nl 80-400 van nikon maar daar heb ik dan weer over gelezen dat dit geen snelle lens is. Natuurlijk om vuurtorens te fotograferen is dat geen probleem die gaan niet direct gaan lopen maar anderszijds wat als je dan voor iets anders eens wilt gebruiken. De andere lens waar ik aandacht voor heb is de 50-500 van sigma. Maar daaar heb ik dan de bemerking bij van dat je geen stabilisator in de lens hebt zoals je bij de nikon lens wel hebt.
    Kan er me iemand suggesties geven van welke van de 2 lenzen het beste is of eventueel andere lenzen maar het moet wel minimum een 400mm zijn. En ook liefst de prijs ook nog een beetje betaalbaar ;-) Ik weet het ik wil veel eh!
    Alles suggesties en raad zijn zeker welkom!!
    Alvast bedankt
    M-R

  • #2
    Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

    Beiden zijn geen slechte keus. Op die brandpuntsafstanden gebruik je meestal wel een statief en dan is de stabilistatie functie iets minder belangrijk.

    Heb de Bigma nooit gebruikt, dus kan ik je daar geen verdere info over geven.
    De 80-400 heb ik wel gehad, en ja miscchien trager in AF, maar zolang je er geen sport/actie foto's mee neemt is dat geen negatief punt. Verder is die behoorlijk scherp (en bruikbaar uit de hand)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

      Sigma heeft nu ook een 150-500 met beeldstabilisatie (= OS bij Sigma), en binnenkort komt er nog een 120-400 OS bij.

      Voor vuurtorens kan je wel een statief gebruiken, maar als je er dichterbij wandelt, dan heb je helemaal geen langere lens nodig (ze lopen niet weg als je wat dichterbij komt).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

        Ik kan je de sigma 150-500 aanraden. Vind deze niet slecht voor zijn prijs.

        Snelle AF en zeer goed werkende OS
        nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

        Comment


        • #5
          Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

          Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
          Ik kan je de sigma 150-500 aanraden. Vind deze niet slecht voor zijn prijs.

          Snelle AF en zeer goed werkende OS
          Ze heeft zowat het beste van de 2 werelden. De HSM van de bigma en de OS(VR) van de Nikkor.
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

            Ja een groot voordeel. Al moet ik zeggen dat de sigma 80-400 os of nikon 80-400VR net iets scherper zijn. Maar zo groot is het verschil niet.

            Daartegenover staat een zeer trage AF en 100mm minder in bereik.

            Moeilijke keuze voor nikon, canon heeft zijn uistekende 100-400 maar nikon heeft dit niet of ze moeten spoedig eens een 80-400 VR AF-S op de markt brengen (liefst 80-500 maar zoiets zal er niet van komen denk ik)
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

              Ik zou nu even geduld hebben tot september (Photokina).
              Ik weet zeker dat er nog veel nieuws komt. (wacht zelf ook op uitbreiding naar een goede tele).
              Nog even anderhalve maand geduld zou ik zeggen.
              mvg
              Antoine

              Comment


              • #8
                Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Sigma heeft nu ook een 150-500 met beeldstabilisatie (= OS bij Sigma), en binnenkort komt er nog een 120-400 OS bij.

                Voor vuurtorens kan je wel een statief gebruiken, maar als je er dichterbij wandelt, dan heb je helemaal geen langere lens nodig (ze lopen niet weg als je wat dichterbij komt).
                Inderdaad je kan wat dichterbij de vuurtorens gaan stappen maar dit is helaas niet altijd mogelijk! Zijn soms moeilijk te bereiken aan land en ik kan nog niet op water stappen ook dus vandaar toch makkelijk zou zijn van een grotere tele dan ik nu heb ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                  Ik heb sinds kort een Nikkor 80-400 en ben er erg tevreden over, de af is niet zo snel, maar met de limiter werkbaar. Ik heb zaterdag alleen last gehad met de focus op de kermis, maar dat gaat nog sneller als sport. Had ik dan iets in focus, dan bleeft het er wel in ook. Er stonden gisteren 2 bij te koop.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                    Buiten de genoemde Sigma 150 500 zou ik ook de Tamron 200 500 in de overweging betrekken.
                    groet, Rik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                      Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                      Buiten de genoemde Sigma 150 500 zou ik ook de Tamron 200 500 in de overweging betrekken.
                      Dan heb je een duurdere lens waarbij je HSM en OS moet missen. Ik zou wel weten welke van de 2 te kiezen.
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                        Er zijn verschillende sites die het verschil tussen 400 en 500 mm laten zien. Dat is qua beeldhoek niet zo verschrikkelijk groot.
                        De tamron scoort volgens een aantal testen in het tele bereik wat beter dan de bigma. dan zou dus de keuze zijn de snellere AF of de betere optische eigenschappen.
                        Ik ken het gewicht niet van de andere lenzen, maar de bigma doet ook kwa gewicxht zijn naam eer aan. Dus als je veel moet klauteren en klimmen om bij de vuurtorens te komen (rotsachtige kusten en zo) is dat misschien ook iets om mee te nemen in je beslissing.
                        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                          De 80-400mm van nikon is inderdaad geen snelle lens als je ze gebruikt op de D200 of lager, maar door de verbeterde AF van de D300 verschiet je best wel van deze lens en is deze direct een pak aangenamer (sneller) om mee te werken.

                          Indien je toch een andere lens zou kiezen, kies dan wel voor een lens met beeldstabilisatie, ook dit is zeer aangenaam werken.
                          Vriendelijke groeten,Raf

                          www.rafvandenbogaert.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                            Van de mensen dat al met een 80-400 VR lens van nikon gewerkt hebben. Ooit last gehad van vignetering? Want met mijn 18-200 VR van nikon heb ik daar in sommige omstandigheden toch wel last van.

                            Alvast bedankt!

                            Groetjes
                            M-R

                            Comment


                            • #15
                              Re: Graag raad bij de aanschaf van een telelens.

                              Geen vignetering op DX, geen ervaring op FX of film. Het is nogal een verschil 18-200 of de 80-400. Trouwens vignetering ben je zo kwijt met de juiste software.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X