Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede groothoek

    Beste mensen,

    Wetende dat er al een behoorlijk aantal forumdraadjes over dit onderwerp zijn, wil ik de vraag toch nogmaals stellen. De situatie is vrij specifiek namelijk.

    Als volgt, ik wil mijzelf gaan toeleggen op interieurfotografie en zoek daarvoor een goede, zo niet de beste, groothoeklens. Omdat ik met een 7D ga fotograferen zoek ik maximaal een 10mm lens, diafragma is niet heel belangrijk. Ik zal alleen vanaf statief fotograferen.

    Mijn voorkeur gaat uit naar een zo scherp mogelijke lens met niet al te veel vertekening. Budget is nog niet bepaald, ik wil eerst graag weten wat de mogelijkheden zijn.

    Alvast bedankt voor mogelijke tips!

    Gr. Marten

  • #2
    Re: Goede groothoek

    Canon TS-E 24mm f/3.5L II
    leuk ding voor interieurfotografie.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Goede groothoek

      Ik kan onze vriend bouk wel goed volgen met het tilt/shift idee. Als je de mogelijkheden van dat ding optimaal leert benutten, haal je schitterende resultaten: scherp en gedetailleerd van hoek tot hoek, met quasi geen vervorming. Het probleem is dat je niet met full frame werkt, en dus met 24mm nooit de kijkhoek haalt die je nodig hebt voor interieurfotografie.

      Dat je de beste mogelijkheid zoekt, en er zelfs wat geld voor over hebt, kan ik begrijpen. Ik denk echter dat er een goeie kans is dat je met een 10-18 de beste koop doet. Ook de 10-22 is een uitstekende lens. Third-party kan je overwegen om de Sigma 8-16 eens uit te proberen.

      Persoonlijk denk ik dat al deze lenzen je gaan verplichten om goed te leren perspectief en vervorming te corrigeren in photoshop. Op full frame zou je dezelfde beeldhoek met kwalitatief beter resultaat halen met een 16-35. Voor interieurwerk is je APS-C sensor eigenlijk de grootste beperking op dit moment.

      Photozone links:


      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: Goede groothoek

        De 10-22 Is een uitstekende lens voor interieur. Het is de APS-C equivalent van de 16-35 op FF.

        Als je toch altijd op statief trekt heb je de beeldstabilisatie van de 10-18 mogelijk niet nodig. En is die 4mm extra toch meegenomen.
        De 10-18 is dan weer klein (vergelijkbaar met 18-55mm) maar weet niet of je dat liever hebt of niet.

        Voordeel van 10-22mm is de filtermaat van 77mm
        CANON 550D - CANON EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS - CANON EF 50MM F/1.8 II - CANON EF_S 10-22MM F/3.5-4.5 - TAMRON SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD

        Comment


        • #5
          Re: Goede groothoek

          Pieter G. en Bouke,

          Bedankt voor jullie feedback. Die TS-E is inderdaad een geweldige lens. Daar heb ik al een aantal keer mee gefotografeerd.
          Die 10-22mm is inderdaad één van de lenzen die ik bekeken heb. Het resultaat zag er goed uit en ik denk ook wel dat deze degene is welke ik uiteindelijk zal kopen.

          Maar eventueel de overgang van APS-C naar Full frame is dus ook een optie.
          Dus mijn 7D in de verkoop gooien en een 5D aanschaffen.

          Eerst dit weekend even aan de slag met een Samyang 10mm.

          Gr. Marten

          Comment


          • #6
            Re: Goede groothoek

            Als je dit soort fotografie vaak doet, en als je de overstap naar full frame toch overweegt, zal een 5D + 16-35 waarschijnlijk de meeste voldoening geven. De kostprijs van die switch is een kwestie die je natuurlijk zelf moet afwegen.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Goede groothoek

              Dit soort fotografie zal ik inderdaad vaker gaan doen. Als ik een 5D MkII zal kopen in combinatie met een 17-35, aan welke prijs (occasion) zou je dan moeten denken?
              En wat zou een 7D MkI nog opleveren gemiddeld?

              Comment


              • #8
                Re: Goede groothoek

                Oorspronkelijk geplaatst door frent Bekijk bericht
                De 10-22 Is een uitstekende lens voor interieur. Het is de APS-C equivalent van de 16-35 op FF.
                Voordeel van 10-22mm is de filtermaat van 77mm
                Mee eens.
                Ik heb de 10-22 een paar jaar gehad, maar dan eerder voor de fun, want ik heb meestal genoeg aan 28mm (FF equivalent) en mijn meest gebruikte wide-combinatie was 24mm op een 1.3 crop. Niettemin, de 10-22 is echt een uitstekende lens qua optiek en constructie, en als je bijvoorbeeld al een polarisatie of ND filter hebt op een L-lens met 77mm, is het wel meegenomen dat je die ook voor de 10-22 kan schroeven.
                Pieter
                --
                Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                Comment


                • #9
                  Re: Goede groothoek

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dzynamite Bekijk bericht
                  Dit soort fotografie zal ik inderdaad vaker gaan doen. Als ik een 5D MkII zal kopen in combinatie met een 17-35, aan welke prijs (occasion) zou je dan moeten denken?
                  En wat zou een 7D MkI nog opleveren gemiddeld?
                  Prijzen 2de hands liggen rond de 700€.

                  Heb zelf de 10-22 en overweeg overstap naar FF, het ergste is dat ik afscheid moet nemen van mijn 10-22
                  CANON 550D - CANON EF-S 18-135MM F/3.5-5.6 IS - CANON EF 50MM F/1.8 II - CANON EF_S 10-22MM F/3.5-4.5 - TAMRON SP 24-70mm f/2.8 DI VC USD

                  Comment

                  Working...
                  X