Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

    Vooreerst mijn excuses voor alweer een vraag over "welk objectief is goed voor mij?".
    Maar misschien kunnen we er gewoon wat over filosoferen en komt het antwoord mij tussen de lijnen door wel toegeslopen...

    Eerst even aangeven welk type fotograaf ik ben: ik ben vooral een reisfotograaf. De X-T1 kan hier maanden liggen, tot we eens op reis gaan, of als er eens een feestje is dat ik de moeite vind om wat foto's te nemen. Een flits heb ik niet, ik hou daar echt niet van. Een statief heb ik ook niet. Ik zal dus eerder vertrouwen op de OIS en steun zoeken op de rand van een deur, of tafel of boom of gelijk wel voorwerp dan ook als ik merk dat ik bewegingsonscherpte heb. Ik durf ook wel gewoon 2-3 stops te onderbelichten om zo een redelijke sluitersnelheid te hebben, wetende dat ik de RAW dan kan optrekken. Ik registreer in JPG+RAW, en tracht altijd de instellingen van de camera-jpegs zo te regelen dat ik thuis zo min mogelijk moet nabewerken want dat doe ik echt niet graag en ik ken er ook niet veel van. Veel verder dan op "automatically adjust" klikken in Photoshop geraak ik niet. De X-T1 heb ik gekocht, samen met die WR-lens, nadat de zoomlens van mijn Nikon D5100 in Marokko in een pepermolen was veranderd. "Nie wieder", was mijn mening, en zo kwam ik op de X-T1 uit.
    Op www.toonze.be kan je wat foto's zien, in de loop der jaren getrokken. Het album "Er was eens" is onlangs gemaakt, een onverwachte uitnodiging om foto's te nemen tijdens een "toon"-moment van een muziekacademie. Alweer, gewoon de X-T1 met de 18-135, omdat ik niets anders heb. Het valt wel mee vind ik, qua resultaten.
    Ik hou dus enorm van die 18-135 lens, zo versatiel, zo licht, zo klein, zo veelzijdig. En toch speelt ze mij soms parten omdat ze in veel binnen-situaties te weinig licht binnen laat en dan gaat die iso de hoogte in en dan heb je weer teveel ruis.
    Dus ik dénk dat ik een lens wil die meer licht binnen laat.
    Na al dertig keer het aanbod van Fujinon bekeken te hebben, twijfel ik tussen deze lenzen:
    - 50-140 f2.8 OIS. Het ding weegt wel een kilo en is 20cm lang, zonder lensdop. Dat lijkt me wel groot en zwaar... maar toch: én f2.8 én OIS én een aangenaam zoombereik, én een cashbackactie om u tegen te zeggen....
    - 16-55 f2.8 WR. Deze lens charmeert me omwille van haar afmetingen en gewicht, haar f2.8, haar prijs... ze overlapt wel een deeltje van mijn 18-135 en die laatste heeft OIS waarmee ik wel wat stops win. Dus zou ze een meerwaarde zijn?
    - 10-24 f4 OIS: geen te grote lens, niet te duur, niet te zwaar, een breedhoek die me een pak breder lijkt dat de 18mm die ik nu heb. Ook OIS, helaas maar f4, mijn 18-135 heeft f3.5 bij 18mm.... Dus opnieuw, kan deze lens een meerwaarde zijn tegenover mijn Zwitsers mes?
    Verdikke toch, waarom is er geen 10-140 f2.8 WR OIS???

    Afin, zeg me, waar dwaal ik?
    Know what you know, and don't know what you don't know.

  • #2
    Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

    Ik heb in mijn Fuji tijd heel veel plezier gehad aan de 35mm 1.4 ...
    Ik was ook een 18-135mm freak [emoji3]

    Jaja

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

    Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

    Comment


    • #3
      Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

      Je moet een keuze maken ga ik met 2.8 werken of niet en bij ja kies je 2 lenzen en bij nee 1 lens. Dus 16-55 en 50-140 of een 10-24 en daarbij mis je een 2.8 totaal niet.

      Ik heb hetzelfde gehad met Nikon met 70-200, 17-55 2.8 en Sigma 10-20 3,5-4,6(DX) en 70-200, 24-70 2.8 en Tamron 15-30.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Je moet een keuze maken ga ik met 2.8 werken of niet en bij ja kies je 2 lenzen en bij nee 1 lens. Dus 16-55 en 50-140 of een 10-24 en daarbij mis je een 2.8 totaal niet.
        Ik zie wat je bedoelt. Ik denk inderdaad dat ik die f2.8 misschien niet zo hard mis, aangezien ik indien nodig die techniek kan toepassen van moedwillig onderbelicht fotograferen en dan de raws op te trekken.
        Desnoods een lichtsterke prime erbij , een 35mm of zo...
        Ik heb zonet het programma Exposure Pilot ontdekt. Dat ga ik vanavond eens loslaten op wat fotoreeksen. Dat zal ook helpen om mij te oriënteren.
        Know what you know, and don't know what you don't know.

        Comment


        • #5
          Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
          Ik denk inderdaad dat ik die f2.8 misschien niet zo hard mis, aangezien ik indien nodig die techniek kan toepassen van moedwillig onderbelicht fotograferen en dan de raws op te trekken.
          Dat is de techniek om veel ruis te krijgen, gewoon correcte belichting toepassen geeft het beste resultaat.
          2.8 gebruik ik zelden om het gebrek aan licht op te heffen(met de huidige isoos geen probleem), maar bijna altijd voor een dunne dof.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

            Waarom vul je die prima 18-135mm niet aan met één van die schitterende en lichtsterke primes van Fuji? Keuze genoeg: 14-16-18-23-27-35-50-56-60-80-90-200mm.
            Kies de brandpuntsafstand die je binnen het vaakst zou gebruiken. Bij mij is dat de 23mm f/1.4.
            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

            Comment


            • #7
              Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

              Ik heb eens uw foto's bekeken en volgens mijn mening ga je moeilijk buiten 3 lenzen kunnen.
              De 18-135 is een super wandellens.
              De 35 f/1.4 is een solitaire lens (uw auto's en moto's).
              De 23 f/1.4 is een lens die je nodig zult hebben voor grotere groepen personen te fotograferen in beperkte ruimten.
              De 10-24 heb ik gehad (ik heb nog steeds de filters liggen (een protect en een CPL filter) en vond die lens niet zo handig omdat die groter is dan de X-T1 body en zo licht is die nu ook weer niet.
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Dat is de techniek om veel ruis te krijgen, gewoon correcte belichting toepassen geeft het beste resultaat
                Ik heb een klein half uur mogen testen tijdens de generale repetitie, om mijn belichtingsparameters zo goed mogelijk te krijgen. In automodus waren de sluitertijden gigantisch en bijgevolg totaal onbruikbaar.
                Wat de huidige iso's betreft: de X-T1 is straf, maar niet zo straf als de hedendaagse fullframes bvb.

                @Wivo: daarom dat ik inderdaad mijn focusafstanden ga analyseren.

                @Red Falcon: merci voor uw advies.
                Know what you know, and don't know what you don't know.

                Comment


                • #9
                  Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                  Inderdaad. Uw brandpuntsafstanden analyseren en voor één of twee van de lichtsterke primes gaan.

                  Ik heb zelf de 16-55 gehad. Het is zonder énige twijfel één van de beste lenzen die ik ooit in mijn bezit heb gehad. Die beelden van die lens haal ik er nog altijd uit.
                  Maar helaas gebruikte ik ze zelden, en deed ze ook nooit mee op reis, omdat ik met de lichtere alternatieven (één of twee primes ofwel de 18-55 2.8-4) ook best wel een goed resultaat kreeg.

                  Ps: een minder dure extra body kopen van bv. de uitlopende serie zoals de x-t20 zoals ik recent heb gedaan is misschien ook een goed idee. Het is niet alleen een backuptoestel, maar je kan zo een lichtsterke prime langs je zij hangen en tegelijk toch je geliefde 18-135 laten opzitten.
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                    lol
                    uit analyse van diverse citytrips en roadtripreizen blijken enkele zeer evidente zaken:
                    - meest gebruikte diafragma is 3.5 en 5.6, niet geheel toevallig de maxima aan beide uitersten van de zoomlens. Geheel logisch aangezien ik geen diafragmavoorkeuze gebruik. Behalve heel zelden als ik de scherptediepte moedwillig wil beïnvloeden.
                    - meest gebruikte iso's zijn 200, 400 en 800. Ook deze beslissingen laat ik aan de camera over.
                    - verder is het wellicht logisch dat ik veel vergezichten en uitzichten trek, en gebouwen, en dus moeiteloos 30-50% van mijn foto's met geheel uitgezoomde lens trek.
                    - maximaal inzoomen doe ik ook behoorlijk veel, om dan details uit te lichten wellicht, maar het valt serieus op dat ik veel tussenliggende brandpuntsafstanden gewoon flagrant negeer.

                    We kunnen concluderen dat een 50-240 f2.8 wellicht niet de beste keuze is. Aangezien ik toch zoveel breedhoek blijk te schieten. En het volume van lens met zonnekap is werkelijk een rem.
                    Ik schiet ook toch relatief weinig foto's in schemerige omstandigheden, maar wat was er het eerst, de kip of het ei? Misschien schiet ik wel weinig foto's in die omstandigheden omdat ik sowieso weet dat het resultaat meestal gewoon bedroevend zal zijn.
                    Een 16-55 f2.8 zou misschien wel nuttiger zijn gezien de f2.8. Polyvalenter dan de 16 f1.4 toch...
                    Maar de 10-24 lijkt mij nog het best aan te sluiten bij mijn blijkbaar overduidelijke natuurlijke neiging om allesomvattende foto's te proberen nemen. :-)
                    Foert, ik bestel gewoon die 10-24
                    Know what you know, and don't know what you don't know.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                      Geen verkeerde keuze omdat je hiermee je bereik uitbreidt richting groothoek. Is trouwens een superieure lens.
                      Maar ik had begrepen dat je op zoek was naar een lens die meer licht binnenlaat? Dan vrees ik dat de 10-24 daar niet aan voldoet.
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                        Geen verkeerde keuze omdat je hiermee je bereik uitbreidt richting groothoek. Is trouwens een superieure lens.
                        Maar ik had begrepen dat je op zoek was naar een lens die meer licht binnenlaat? Dan vrees ik dat de 10-24 daar niet aan voldoet.
                        Heel exact heb ik dit gezegd:
                        "Dus ik dénk dat ik een lens wil die meer licht binnen laat."
                        maar de analyse van mijn foto's spreekt dat gevoel eigenlijk tegen. Verder zijn die lichtsterke lenzen voor mij psychologisch nog te duur. En meestal ook erg groot.
                        Misschien dat ik ooit voor de combi 16-55 en 50-140 f2.8 ga, ooit, als ik groot ben.
                        Know what you know, and don't know what you don't know.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                          Geen verkeerde keuze omdat je hiermee je bereik uitbreidt richting groothoek. Is trouwens een superieure lens.
                          Maar ik had begrepen dat je op zoek was naar een lens die meer licht binnenlaat? Dan vrees ik dat de 10-24 daar niet aan voldoet.
                          Na twee dagen heb ik die 10-24 terug gestuurd en die 16-55 f2.8 besteld...
                          Know what you know, and don't know what you don't know.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                            Na twee dagen heb ik die 10-24 terug gestuurd en die 16-55 f2.8 besteld...
                            Omwille van lichtsterkte, of is er een andere reden dat ze niet beviel?
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fujinon XF 18-135 WR OIS : welke lens zou een nuttige aanvulling kunnen zijn ?

                              Omdat ik bij nadere studie van de meest gebruikte brandpuntsafstanden opmerkte dat minstens driekwart van mijn foto's tussen 18mm en 55mm zitten. Dus ik overbrug er de meeste van mijn foto's mee, en ik heb meer lichtsterkte. En binnenkort ga ik op zoek naar een X-H1 owv de IBIS.
                              Know what you know, and don't know what you don't know.

                              Comment

                              Working...
                              X