Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

    Keuzes keuzes

    Na ongeveer 40 jaar met het gewicht van een reflextoestel te hebben rondgezeuld heb ik sinds een tijdje een Fuji XT 1 met een 18-55 mm lens.
    groothoekverslaafd als ik ben wil ik nog iets wijder gaan en daarom is na lang opzoekwerk de keuze gevallen op deze twee lenzen. Allebei primes en allebei goede reviews maar de fuji kost wel dik het dubbel van de samyang.
    Iemand ervaring met deze twee lenzen ?

    Ik hoor het graag

    Waarvoor dank
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

    Ik heb de samyang en die vind ik top! Lekker breed, mooie kleuren en een goeie bouwkwaliteit. Ook lekker lichtsterk, met een mooie bokeh wanneer je dicht focust.
    Je hebt wel geen autofocus, maar die mis ik niet op deze breedte.

    Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

    Comment


    • #3
      Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

      Ik heb de samyang op fuji X-E2... manueel maar dat weet U zeker wel, maar dat is de beste of beter gezegd de scherpste lens die ik ooit heb gehad... geen ervaring met de 14 mm... en inderdaad het is de prijs die voor mij ook de doorslag gaf. (en ik heb nu o.a. op canon de sigma 35 mm 1.4, de canon 24-70 2.8 versie I...om maar te zeggen).
      nikon coolpix s9100

      Comment


      • #4
        Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

        Kijk eens naar de 10-24 van Fuji, zeer goeie lens.
        Niet vergeten dat de Samyang manueel is. Op de 8mm fish-eye die ik heb maakt dat weinig uit. De 10-24 communiceert wel met je camera.
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Kijk eens naar de 10-24 van Fuji, zeer goeie lens.
          Niet vergeten dat de Samyang manueel is. Op de 8mm fish-eye die ik heb maakt dat weinig uit. De 10-24 communiceert wel met je camera.
          de 10-24 heb ik ook uitgebreid bekeken maar die is al redelijk ' zwaar ' en ' maar' f4 maar zeker ook top ( ook de prijs is top )
          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
          www.ginodepreter.com

          Comment


          • #6
            Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

            Oorspronkelijk geplaatst door ODB Bekijk bericht
            Ik heb de samyang en die vind ik top! Lekker breed, mooie kleuren en een goeie bouwkwaliteit. Ook lekker lichtsterk, met een mooie bokeh wanneer je dicht focust.
            Je hebt wel geen autofocus, maar die mis ik niet op deze breedte.

            Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
            En klopt de afstandsschaal op de samyang ?
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #7
              Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

              Ja toch wel hoor, maar daar merk je niet zoveel van aangezien je snel zo goed als alles scherp hebt.

              Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk
              Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

              Comment


              • #8
                Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

                Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                de 10-24 heb ik ook uitgebreid bekeken maar die is al redelijk ' zwaar ' en ' maar' f4 maar zeker ook top ( ook de prijs is top )
                Dat is waar (en tegelijk relatief, ik heb pas de 100-400 gekocht), maar dat 'maar' F4 is zwaar onderschat. Voor landschap ga je nu eenmaal naar kleinere diafragma's en statief waar nodig, en ga in een stad maar eens met een 12mm rond, komt niet goed. Dan is 10 tot 12 tot 16 tot 24 pas zwaar, en het IS topglas.
                ...leeg...

                Comment


                • #9
                  Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

                  Voor mij is de 14 niet interessant. Vast brandpunt en f/2.8 weegt niet op tegen de flexibiliteit van een 10-24 die 1 stopje trager is. Kwaliteit van de 14mm is wel uitstekend.
                  Als de 12mm je goed ligt, is het een budgetvriendelijke optie, maar zelfs hier moet je nog iet of wat nauwkeurig zijn bij het scherpstellen want het is niet per definitie allemaal scherp. (Focus peaking gebruiken dus.) Manueel scherpstellen, kost wat tijd, en je mist de flexibiliteit van de zoom. Die zoom is misschien duur, maar in vergelijking met de 14mm valt dat zeer goed mee.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

                    bedankt voor de argumenten, ze zijn allemaal juist...de keuze zal altijd moeilijk blijven.
                    Ik ben van het idee vertrokken om een zo licht en kompakt mogelijk systeem op te bouwen en daarom eventueel een prime lens aan te schaffen.
                    Ik denk dat ik gewoon ga afwachten tot één van deze drie lenzen op de tweedehands markt verschijnt, valt ze dan tegen kan ik ze met weinig verlies terug verkopen.

                    Gr
                    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                    www.ginodepreter.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

                      Ik heb de Zeiss Touit 2.8 12mm gehad en was daar zeer tevreden over. Misschien ook een optie?
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fujinon XF 14mm F2.8 R of Samyang 12mm F2.0

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        Ik heb de Zeiss Touit 2.8 12mm gehad en was daar zeer tevreden over. Misschien ook een optie?
                        Ik zal deze zeker ook tweedehands in de gaten houden, bedankt
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment

                        Working...
                        X