Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

    Gedurende de laatste drie weken, heb ik de nieuwe FUJIFILM XF 16 f2.8 lens getest.

    Deze super compacte broedhoek is vooral voor straat fotografie een leuke optie.
    Meer op mijn blog (in het Engels omdat ik in Dubai gebaseerd ben):


    Vragen kun je gerust hier stellen of anders op het blog.

    BJORN

  • #2
    Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

    Weerom bedankt voor deze zeer heldere review. Mooie foto's opnieuw!

    Ik vind die reeks nieuwe en compacte f/2 en f/2.8 primes van Fuji heeeeeel verleidelijk, maar hou voorlopig vast aan de f/1.4 versies die ik heb (en die uiteraard ook excellent zijn)
    Moest ik meer straatfotografie doen dan zou ik niet aarzelen.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

      Bedankt voor de review...

      Zijn die mooie samples ergens in fullsize te downloaden??
      Fuji is aantrekkelijk omwille van zijn lenzen...

      Comment


      • #4
        Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

        Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
        Weerom bedankt voor deze zeer heldere review. Mooie foto's opnieuw!

        Ik vind die reeks nieuwe en compacte f/2 en f/2.8 primes van Fuji heeeeeel verleidelijk, maar hou voorlopig vast aan de f/1.4 versies die ik heb (en die uiteraard ook excellent zijn)
        Moest ik meer straatfotografie doen dan zou ik niet aarzelen.
        Heel mooie review met een vergelijking met de 1.4. Bedankt

        Comment


        • #5
          Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

          Bedankt Bjorn voor de Review en de tijd die je er ingestoken hebt.
          Toch enkele opmerkingen.
          In je review spreek je van CA (chromatic aberration)... maar ik zie nergens CA in je voorbeelden.
          Wat ik wel zie is spherical aberration..
          En idd alleen in close up.
          Het is niet Fuji's enige objectief die er last van heeft.
          Koploper is de 23 2.0 die op de X100 serie gemonteerd zit gevolgd door de Prime 23 2.0 en de 35 2.0.
          Nu dus ook de 16 2.8
          Zo'n kleine afmetingen heeft wel dikwijls als gevolg dat er compromissen moeten gemaakt worden.

          Dat je dit zou weg krijgen met software betwijfel ik ten zeerste vermits je voorbeelden zo al jpegs zijn recht uit de camera.
          Met de uitstekende LMO van Fuji is de spherical aberration al zeker niet weggewerkt.

          Nu ja.. ik ben dus wel fan van die kleine Fuji prime's die fysisch ook perfect geschikt zijn voor de X-Pro series (wat betreft belemmering OVF)
          De 23 2.0 is bv een heel goed objectief zolang je niet teveel onder de 50 cm gaat. (bij sterke vergrotingen)
          Idem met de 35 2.0.
          De 16 2.8 lijkt hier dezelfde weg op te gaan maar in mindere mate denk ik.

          Nogmaals bedankt voor de review Bjorn,
          Wordt hier altijd ten zeerste geapprecieerd!
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #6
            Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

            Dank voor de review.
            Ik denk vooral dat de compacte en WR 16 - 23 - 35 - 50 wel een super interessante combo worden, zeker met de x-Txx reeksen.
            Als je niet op zoekt bent naar de smalst mogelijkse DOF, of continu in duistere omstandigheden fotografeert dan is dit een no-brainer.
            Ik ga niet switchen met wat ik nu heb, maar als ik nieuw zou moeten investeren in het gamma zou ik absoluut hiervoor gaan.
            Last edited by JuLi; 5 juni 2019, 07:07.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

            Comment


            • #7
              Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Bedankt Bjorn voor de Review en de tijd die je er ingestoken hebt.
              Toch enkele opmerkingen....
              Bedankt voor de opmerkingen. Ze zijn op het eerste zicht zeker gegrond en aanpassingen zijn gebeurd.

              Bjorn
              Last edited by Biggles71; 10 juni 2019, 12:23.

              Comment


              • #8
                Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                Bedankt Bjorn voor de Review en de tijd die je er ingestoken hebt.
                Toch enkele opmerkingen.
                In je review spreek je van CA (chromatic aberration)... maar ik zie nergens CA in je voorbeelden.
                Wat ik wel zie is spherical aberration..
                En idd alleen in close up.
                Het is niet Fuji's enige objectief die er last van heeft.
                Koploper is de 23 2.0 die op de X100 serie gemonteerd zit gevolgd door de Prime 23 2.0 en de 35 2.0.
                Nu dus ook de 16 2.8
                Zo'n kleine afmetingen heeft wel dikwijls als gevolg dat er compromissen moeten gemaakt worden.

                Dat je dit zou weg krijgen met software betwijfel ik ten zeerste vermits je voorbeelden zo al jpegs zijn recht uit de camera.
                Met de uitstekende LMO van Fuji is de spherical aberration al zeker niet weggewerkt.

                Nu ja.. ik ben dus wel fan van die kleine Fuji prime's die fysisch ook perfect geschikt zijn voor de X-Pro series (wat betreft belemmering OVF)
                De 23 2.0 is bv een heel goed objectief zolang je niet teveel onder de 50 cm gaat. (bij sterke vergrotingen)
                Idem met de 35 2.0.
                De 16 2.8 lijkt hier dezelfde weg op te gaan maar in mindere mate denk ik.

                Nogmaals bedankt voor de review Bjorn,
                Wordt hier altijd ten zeerste geapprecieerd!
                Ik ben aan het rondkijken voor een prime maar kan geen keuze maken tussen de 23 en 35, beide de f2 versies. Zou vaak voor straatfotografie gebruikt worden, ook voor als we een citytrip doen en ik maar 1 lens mee wil nemen.
                "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                500px

                Comment


                • #9
                  Re: FUJIFILM XF16 f2.8 lens - mijn review na 3 werken gebruik

                  Helaas toch niet aan de verleiding kunnen weerstaan, en mijn assortiment primes uitgebreid met de 16mm f/2.8.

                  Eerste indrukken heel positief: licht, compact, degelijk, scherp en contrastrijk. Nog niet uitgebreid kunnen testen, maar de eerste resultaten beloven veel goeds!

                  Mooie aanvulling van mijn 23 en 35mm (weliswaar 1.4 versies).
                  Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                  Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                  Comment

                  Working...
                  X