Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji xf 14 of 16mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji xf 14 of 16mm

    Het is niet mijn gewoonte om een "welke lens" topic te openen. Echter deze keer zou ik graag meningen, reacties van gebruiker willen horen die een van de onderstaande objectieven bezitten en waarom ze voor de bepaalde lens gekozen hebben. Ik geraak er echt niet uit!

    Nu is mijn breedste fuji objectief de xf23mm (35mm ff equivalent) ik zou graag een bredere prime aanschaffen.

    De lens zal gebruikt worden om recepties of feestjes, huwelijken (mensen in groepjes, tafels, zalen bv) ed vast te leggen en eventueel ook wat architectuur of ook eens een landschapsfotografie.

    Ik twijfel tussen de xf14mm 2.8 en de xf16mm 1.4.

    Ik zou graag de lichtsterkte van de 16 wensen in combinatie met de beeldhoek van de 14 maar dat is dus niet mogelijk.

    Is de lichtsterkte te verwaarlozen bij deze beeldhoeken? Of is de 14mm te breed of juist een must voor mijn doeleinden? Geen idee? reacties aub?

    Een zoom komt bij mij niet in aanmerking, hierdoor verlies ik de compactheid van het fuji x systeem, vind ik. De 2 objectieven kopen is ook geen optie, duur en extra sleur ;-)

    Zelf neig ik voorlopig iets meer naar de xf14mm.
    Last edited by Vince_G; 8 maart 2016, 11:18.

  • #2
    Re: Fuji xf 14 of 16mm

    Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
    Zelf neig ik voorlopig iets meer naar de xf14mm.
    Ik zou voor de 14mm gaan.
    Is optisch iets beter als de 16mm, maar niet WR.
    Als je al een 23mm hebt, vind ik dat ook een betere keuze.
    En ze is goedkoper

    Comment


    • #3
      Re: Fuji xf 14 of 16mm

      ik vind de 14 dan iets te wijd denk ik ....
      Kan de 16 ook niet heel dicht focussen ? bv om details van de ringen / uitnodiging / tafel / taart / schoenen / .... te fotograferen ? Dat in combinatie met F1.4 ?

      op http://fujifilmxmount.com/comparison...st-our-lenses/ zie je een verschil tussen 14 en 16mm
      (en het grote verschil tussen 16mm en 23mm)
      Neem gewoon eens 3 foto's en dan in lightbox kun je ze vergelijken

      Comment


      • #4
        Re: Fuji xf 14 of 16mm

        Bedankt alvast voor jullie reacties.

        Is er ook iemand op het forum die een reactie wil geven, die effectief een van deze objectieven bezit?

        Comment


        • #5
          Re: Fuji xf 14 of 16mm

          Oorspronkelijk geplaatst door w00ha Bekijk bericht
          Ik zou voor de 14mm gaan.
          Is optisch iets beter als de 16mm, maar niet WR.
          Als je al een 23mm hebt, vind ik dat ook een betere keuze.
          En ze is goedkoper
          Dat zijn argumenten waar ik in kan komen. Alleen zou ik er graag een andere afweging tegenover plaatsen...
          Ik heb zelf de 10-24 en de 23/1.4 en ben alsnog geinteresseerd in de 16mm omdat dat een brandpunt is dat mij ligt. Dat op zich is natuurlijk zeer persoonlijk, maar er is wel een groot verschil in lichtsterkte, en dat moet je mijns inziens wel meenemen in je beslissing. Ik bekijk de 14mm maar amper omdat het 'maar' een f/2.8 is. Dat geeft mij een stopje extra lichtsterkte tegenover mijn 10-24 en dat is niet voldoende. De 16mm doet daar nog eens 2 stops bovenop, waardoor het wel een aanvulling op de 10-24 zou kunnen zijn, net zoals de 23mm een low-light aanvulling is voor mij. Met 16/1.4 kan je ook nog een beetje spelen met scherptediepte, terwijl dat bij de 14 alleen nog kan bij zeer korte scherpstelafstanden, waar je dan met perspectiefvervormingen zit die alleen voordelig zijn als je dat specifieke effect opzoekt.

          Enfin... ik illustreer maar even waarom ik de 16mm zou kiezen. Vince_G kan zijn eigen argumenten er tegenover plaatsen...

          Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
          ik vind de 14 dan iets te wijd denk ik ....
          Kan de 16 ook niet heel dicht focussen ? bv om details van de ringen / uitnodiging / tafel / taart / schoenen / .... te fotograferen ? Dat in combinatie met F1.4 ?
          Puur qua brandpunt kan je zoiets moeilijk inschatten in plaats van iemand anders, vind ik. Zoals ik hierboven schreef, ligt mijn eigen voorkeur bij de 16mm om andere redenen.
          Dat kortbij scherpstellen is met beide lenzen wel mogelijk. De 16 kan iets dichter dan de 14, maar ze hebben allebei een werkafstand van minder dan 20cm, dus hoeft de keuze daarvan niet af te hangen.

          We zitten hier met een keuze tussen 21mm en 24mm full frame equivalent, en historisch zijn er met beide brandpunten toplenzen gebouwd en ongetwijfeld schitterende foto's gemaakt met dat groothoek-karakter. Het grote voordeel van een prime ten opzichte van een wide angle zoom, is dat de vervorming in theorie een pak minder zou moeten zijn met de prime. Maar welke van beide primes je dan kiest... tja... de traditionele kwestie van persoonlijke voorkeur?
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Fuji xf 14 of 16mm

            Oorspronkelijk geplaatst door Vince_G Bekijk bericht
            Is er ook iemand op het forum die een reactie wil geven, die effectief een van deze objectieven bezit?
            Stel eventueel je vraag eens rechtstreeks aan Bjorn Moerman (Biggles71). Als officieel X-fotograaf heeft hij de 16mm zelf getest, en ik geloof dat hij hem ook gekocht heeft. Hij zal de 14mm wellicht ook al uitgeprobeerd hebben...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Fuji xf 14 of 16mm

              Ik heb de 16mm, fantastische lens om creatieve dingen mee te doen. De 14mm heb ik nooit gebruikt.
              Op mijn flickr-pagina staan een aantal landschapjes en breedhoek close-ups met deze lens. Verrassend leuk, dat laatste!









              Als het creatieve van de 16mm (f/1.4, dichtbij kunnen focussen) je niet zo interesseert zal de 14mm wellicht betere keuze zijn. Voor enkel landschappen is 14mm net iets handiger (denk ik). Ik overweeg er toch een 10-24 bij te nemen voor citytripjes ed.

              Groeten,
              Thierry
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Fuji xf 14 of 16mm

                Ik heb (uiteraard ) beide lenzen, sinds ze beschikbaar kwamen. Ze zijn mijns inziens meer verschillend dan je zou denken...

                De 14mm is lichter en compacter (en zoals gezegd ook goedkoper). Prima optisch gecorrigeerd, maar met een 21mm (FF equivalent) beeldhoek moet je natuurlijk wel al goed letten op perspectief en de bijbehorende perspectiefvervorming.
                Een ideale lens om mee in de tas te nemen als er maar weinig plaats overblijft. De f/2.8 'beperking' speelt in 'normale' omstandigheden niet zo'n grote rol.
                Ik heb er twee jaar terug erg leuke straatfotografie mee bedreven in de smalle straatjes van Rajasthan.

                Eens de 10-24mm in de tas blijft de 14mm wel thuis: die ene stop lichtsterkte geeft onvoldoende extra voordeel.

                De recente 16mm is meer 'klassiek' van beeldhoek en vereist wat minder extra aandacht bij de compositie. Met de f/1.4 ideaal voor fotograferen bij weinig licht, waar ook een snelle(re) sluitertijd nodig is. Ik denk aan events, straatfotografie 's nachts... De f/1.4 laat toe je onderwerp te isoleren van de achtergrond - niet altijd makkelijk met een groothoek - en de erg korte scherpstelafstand doet daar nog een schepje bovenop.
                Duurder, groter, zwaarder.... maar wel superscherp, sneller qua AF en weesrbestendig. Dit jaar ging dan ook de 16mm mee naar India, ook al had ik de 10-24 eveneens bij.

                Welke je verkiest hangt dus, zoals steeds, af van wat en hoe je wil fotograferen.
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji xf 14 of 16mm

                  Bedankt allen voor jullie reacties!
                  De meesten onder jullie hebben me de indruk gegeven dat de 16mm 1.4 de beste keuze is. Na nog wat opzoekwerk en de beide objectieven eens op de camera te schroeven... is het uiteindelijk de 16mm geworden.

                  Eerste indruk, prachtige beeldkwaliteit, echt onderwerpen kunnen isoleren met een groothoek, dankzij de 1.4. Balanceerd perfect op een x-t1 en nog daar eens weersbestendigheid bovenop.
                  Voorlopig ben ik er heel blij mee en denk dat dat zo wel kan blijven :-) Ben er ook redelijk zeker van dat dit de juiste keuze voor mij is.
                  Volgend weekend heb ik ze echt nodig en kan ik er een mening over geven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji xf 14 of 16mm

                    Prima keuze, proficiat met de aanwinst! Naast de optische kwaliteiten is het inderdaad vooral een hele leuke lens
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji xf 14 of 16mm

                      Je keuze is al gemaakt, lees ik. Maar deze is wel interessant:
                      http://www.fujivsfuji.com/wide-angle...t4-vs-18mm-f2/
                      Fuji X-T1 / Fuji X-M1 / Fuji X-30 / Fujinon XT 18-135 / Fujinon XT 35 / Fujinon XC 16-55 / Fujinon XC 55-230 / Fuji EF-X20

                      Comment

                      Working...
                      X