Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

    Beste mensen,

    Is er iemand die beide bovengenoemde objectieven heeft of heeft gehad en een oordeel kan vormen over deze twee?
    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

    Ik ben heel tevreden van die laowa.
    Ik mis (op de xh1) de IS van de 80mm niet zo erg.
    Je kan veel dichter mee komen met de laowa, niet alleen door de 2:1 macro, ook op 1:1 vind ik dat ik veel dichterbij kan komen dan met de 80mm
    (in die mate dat je moet opletten dat je de lens bij onderwerpen laag tegen de grond, dat je de lens niet per ongeluk tegen de grond duwt en/of in 't water duwt omdat je zo dichtbij kunt komen)

    Voor portrait vind ik de 80mm (door de extra 15mm ) leuker

    Beiden zijn super … bokeh op de 80mm vind ik iets mooier/rustiger , kan ook door die extra 15mm zijn
    Afwerking van de laowa (mijn eerste lens van dat merk) ook heel goed.
    Enorm verschil in grootte / gewicht. Als je die laowa mee in je tas steekt merk je het amper, terwijl de 80mm toch wel groot is.
    Prijs voordeel laowa is zeer groot.

    Ik ben blij dat ik ze allebei heb. Ik denk dat ik vaker de laowa ga gebruiken dan de 80mm. Vooral omdat ik ze gemakkelijk zal meenemen als 2e lens.
    Maar je mist dan wel de supersnelle autofocus van de 80mm … maar voor macro gebruik ik vaak de methode van mijn vergroting zetten, en dan de lens/camera vooruit en achteruit bewegen om de foto te nemen.
    Moest ik 1 kiezen … goh ik zou niet weten welke dan mijn voorkeur zou zijn.

    https://jonasraskphotography.com/202...ro-apo-review/

    foto met de laowa
    Last edited by PhilippeVDP; 29 mei 2020, 06:12.

    Comment


    • #3
      Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

      Bedankt voor je uitleg, tis natuurlijk een luxe als je ze beide hebt.
      Ik heb een aantalweken de 80 mm kunnen testen en vond die super maar zoals jezelf zei : groot en veel duurder dan de laowa.

      Ik veronderstel dat bijgevoegde foto is genomen met de laowa ?

      Gr.
      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • #4
        Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

        Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
        Ik veronderstel dat bijgevoegde foto is genomen met de laowa ?
        Gr.
        Ja inderdaad … ik pas 't nog aan in mijn post dat het met de laowa is.

        Comment


        • #5
          Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

          vergelijking van de grootte :

          Comment


          • #6
            Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

            Das inderdaad een enorm verschil in grootte
            Tis een moeilijke keuze, als ik enkel en alleen een lens voor Makro nodig zou hebben zou de laowa voor de hand liggend zijn.
            Maar langs de andere kant heb je met de Fuji de surplus van een 80mm met autofocussysteem en stabilisatie.
            Keuzes keuzes

            Wat zijn de instellingen van de foto van hierboven? 1 enkele foto of meerdere ?

            Bedankt
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • #7
              Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

              Wat ik me ook nog afvraag is hoe je de belichting instelt , ik neem aan dat dat manueel moet gebeuren ?
              Hoe gaat dat dan concreet ?

              Gr
              Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
              www.ginodepreter.com

              Comment


              • #8
                Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

                de foto hierboven was een stack van 2 foto's (ogen + bovenlichaam).
                Ik fotografeer vaak gewoon uit de hand en stacking doen ik normaal gezien niet. In dit geval had ik wel 2 foto's die ik voor stacking kon gebruiken.
                In de meeste gevallen aanvaard ik het gewoon dat ik maar een deel scherp heb (zowel bij de 80mm als laowa) en bespaar ik me de tijd van stacking.
                (dat is ook de reden waarom ik de laowa 25mm 2,5-5x macro niet koop … ziet er een hele goeie lens uit maar als je dan ziet dat de meeste foto's ermee gemaakt zijn via stacking van 40+ foto's, dan is voor mij de fun ervan af)


                Belichting is exact zelfde als met de 80mm lens als je op diafragma voorkeuze zou werken.
                Ik werk heel vaak gewoon in diafragma voorkeuze, ik stel diafragma in via de ring, en dan bepaalt de camera zelf de geschikte sluitertijd.
                Enigste verschil is dat door de IS van de 80mm je in theorie een lagere sluitertijd zou kunnen gebruiken voor nog steeds een scherpe foto …. als je onderwerp tenminste blijft roerloos zitten.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji 80mm macro VS Laowa 65mm macro

                  Danku voor de uitgebreide uitleg, ben weer wat wijzer geworden

                  Gr
                  Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                  www.ginodepreter.com

                  Comment

                  Working...
                  X