Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji 80mm 2,8 Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji 80mm 2,8 Macro

    Beste mensen ,

    Ik heb al een tijdje deze Fuji lens op het oog, de macro zou een vergrotingsfactor 1:1 hebben. Kan ik eventueel door toevoeging van de Fuji tussenringen ( 11 of 16mm ) deze vergrotingsfactor nog verhogen ?

    Zijn er trouwens mensen hier die deze prachtlens in bezit hebben ?

    Ik hoor het graag

    Mvg
    Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
    www.ginodepreter.com

  • #2
    Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

    Waarom zou bij deze combinatie de natuurkunde niet werken?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

      Zoals je zelf zegt, prachtlens.
      Zeer tevreden van, de stabilisatie is zeker ook welgekomen

      Comment


      • #4
        Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

        In de laatste shoot heb ik de lens in het kort beschreven.
        Je kan er tussenringen op zetten maar daar krijg je een enorm korte werkingsaftand en een super kleine DOF.
        Het is <el wat effen wennen. De lens heeft de indruk dat alle lenzen los zitten wanneer er geen stroom op zit.
        Maar schitterende kwaliteit en als portretlens heeft ze wel wat te bieden.
        Drie nadelen.
        1) Ze kost heel veel
        2) 't Is een zware lens
        3) ze verbruikt iets meer energie dan de doorsnee lens
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #5
          Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

          @hjanssen
          Wat hij dus wilt zeggen: dat het wel werkt.
          Maar de vraag is hoeveel je wilt verder vergroten.En wat je wilt fotograferen.
          Je lens op oneindig tot 2x opdrijven ga je normaal 80 mm tussenringen vragen.
          Een extender kan ook helpen.Als de lens het kan hebben.Zowel mechanisch als optisch.Kwaliteit zal wel verminderen.
          Maar als je nog niet thuis bent in macro,en je koopt die lens,test eerst eens uit hoever je met 1:1 raakt.
          Het is allemaal niet zo eenvoudig,maar met wat oefening raak je er wel.
          Ik werk met Canon en als ik meer dan 1:1 wil hebben,dan neem ik wel mijn MPe-65.
          Dus over de kwaliteit van die lens kan ik niks zeggen.Maar alle macro's hebben toch de naam zeer scherp te zijn.
          Last edited by demuro; 19 maart 2018, 17:30.

          Comment


          • #6
            Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

            Persoonlijk vind ik de Fujifilm een te dure lens.

            Voor minder geld koop je een lichtere set met meer mogelijkheden zoals een Olympus E-M1 Mark 1 of E-M10 lol met een Macro Olympus 60mm (crop 120mm). Als extra krijg je er de geweldige focus brackting bovenop die je leuke mogelijkheden biedt, die Fuji helaas tot op heden nog ontbreekt.

            Check price of the E-M10 II on B&H Photo Video*: https://bhpho.to/2qA6zx0Today&#8217;s Photo Gear Deals & Rebates on B&H Photo Video: https://bhpho.to/2QvHVZy*Math...


            Mocht je toch voor de zware en dure Fujifilm 80mm macro kiezen, zou ik alvast beginnen om me in de materie te verdiepen.
            Last edited by Moris; 19 maart 2018, 19:20.
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

              Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
              Persoonlijk vind ik de Fujifilm een te dure lens.

              Voor minder geld koop je een lichtere set met meer mogelijkheden zoals een Olympus E-M1 Mark 1 of E-M10 lol met een Macro Olympus 60mm (crop 120mm). Als extra krijg je er de geweldige focus bracht ing bovenop die je leuke mogelijkheden biedt, die Fuji helaas tot op.heden ontbreekt.

              Check price of the E-M10 II on B&H Photo Video*: https://bhpho.to/2qA6zx0Today&#8217;s Photo Gear Deals & Rebates on B&H Photo Video: https://bhpho.to/2QvHVZy*Math...


              Mocht je toch voor de zware en dure Fujifilm 80mm macro kiezen, zou ik alvast beginnen om me in de materie te verdiepen.
              Klopt wel...
              Maar ik denk dat focus bracketing wel naar de Fuji X-series komt want de GFX heeft dit net gekregen via Firmware update...

              Comment


              • #8
                Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

                Met tussenringen ga je van 1:1 nit gemakkelijk tot 2:1 hoor. Bij Canon hebben ze wel een echte microlens en dat is hun bekende TECHNISCHE lens: de MPe-65. DIe is in gebruik niet zo eenvoudig en ik als niet-Canonbezittende ben er snip jaloers op.
                Het beste (lees betaalbaarste) wat er is is gebruik te maken van de omgekeerde lens. Een 50mm, 35 mm ... en een omkeerring en je kan je wagen aan de micr-vergrotingen. let wel, de DOF wordt waanzinnig klein, de scherpte enorm gevoelig. Je zal dan ook moeten investeren in bv een macrorail en micro verplaatsing. De focus-bracketing, daar geloof ik minder in. Een scherpstelling op het voorwerp en dan met dezelfde scherpstelling het voorwerp naderen en om de zoveel µm een foto nemen en dan stacken...
                't klinkt allemaal eenvoudig en met de nodige technische sets (heel duur in aanschaf) lukt het misschien.
                Houdt het eerder bij 1:1 en probeer eerst daar alle technieken onder de knie te krijgen. Op een Fujifilm kan je via een adaptor ook een macrolens gebruiken van bv Nikon, ...
                Houd er ook rekening mee dat éénmaal op macro-niveau je nog weinig hebt aan alle automatische toeters en bellen.

                Misschien even opgeven uit welke regio je bent.
                https://www.fotospotter.be
                Je suis content d’être heureux

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

                  Review:waarom f 22 en 36 bij macro op Iso 2000? (diffractie)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

                    Omdat ik testen draaide zonder stacking-optie. De DOF die ik had was zodanig klein dat het doornendek afschuwelijk werd. Je hebt bij daar echt wel een serieuze dieptescherpte nodig en ik wou met een uit-de-hand-opname redelijk wat doornen die scherp waren. Dus een klein diafragma en door de handheld, een snellere belichtingstijd, dus ISO naar omhoog.
                    Ik gebruik bij ideale omstandigheden (studio, macrorail, gestabiliseerde voorwerpen ...) een lage ISO en een lange belichtingstijd in het achterhoofd. DOF is wel en zal altijd een probleem zijn bij macro 1:1 tenzij je gaat stacken.
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

                      Ik hoop dat de topicstarter Mel7 zijn vragen beantwoord zijn?
                      Sony A7 mkIII
                      Is all I need :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                        Ik hoop dat de topicstarter Mel7 zijn vragen beantwoord zijn?
                        Boodschap begrepen , en terecht . 2 dagen in bed gelegen wegens ziekte, daarom geen reactie.

                        De vragen zijn zeker beantwoord met daarbij nog een ( vage ) afspraak met een forumlid voor eventueel in de toekomst.

                        Bedankt iedereen voor de antwoorden, weer wat wijzer geworden

                        Mvg
                        Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                        www.ginodepreter.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji 80mm 2,8 Macro

                          Blij te lezen dat je eruit bent geraakt
                          Sony A7 mkIII
                          Is all I need :-)

                          Comment

                          Working...
                          X