Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotografie van roofvogels en honden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotografie van roofvogels en honden

    Er is ook een instelling dat de sluiter niet afgaat vooraleer de lens gefocust is.
    Dat is soms frustrerend omdat er niets gebeurt, maar ik heb daarmee toch veel minder missers.
    De focus kan natuurlijk nog wel op de verkeerde plaats liggen.

    Comment


    • #17
      Re: Fotografie van roofvogels en honden

      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
      Klopt toch wat Demuro stelt. Stabilisatie is hier onnodig.
      Nou ik ben blij dat ik actiefotografie van honden kan vastleggen met een gestabiliseerde 70-200 lens
      Ik weet zeker dat ik veel meer missers zou hebben moest ik geen stabilisatie hebben
      Als je bij dit soort opnames en brandpuntafstanden van 200mm geen stabilisatie nodig hebt dan vraag ik me af wanneer je ze wel nodig zou hebben

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #18
        Re: Fotografie van roofvogels en honden

        Denk dat je meer gered wordt door een snelle AF,dan door de IS.
        Maar straffer nog:in sommige artikels over vogelfotografie wordt aangeraden de IS uit te zetten,omdat je dan een snellere AF hebt.Een fractie van een seconde kan inderdaad een verschil maken.Maar of dit tegenwoordig nog zo is met de modernere lenzen en body's?
        (Zo'n zaken worden soms weleens van het ene artikel naar het andere overgenomen.)
        Ieder zijn techniek zeker,en tevreden zijn met het resultaat.
        In Photoshop kan men ook hetzelfde resultaat bekomen op tien verschillende manieren.

        Comment


        • #19
          Re: Fotografie van roofvogels en honden

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Nou ik ben blij dat ik actiefotografie van honden kan vastleggen met een gestabiliseerde 70-200 lens
          Ik weet zeker dat ik veel meer missers zou hebben moest ik geen stabilisatie hebben
          Als je bij dit soort opnames en brandpuntafstanden van 200mm geen stabilisatie nodig hebt dan vraag ik me af wanneer je ze wel nodig zou hebben

          grts
          Sieg
          Stabilisatie bevriest het onderwerp nooit, dat kan enkel door een snelle sluitertijd.
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #20
            Re: Fotografie van roofvogels en honden

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Stabilisatie bevriest het onderwerp nooit, dat kan enkel door een snelle sluitertijd.
            Uiteraard, nogal logisch
            Maar stabilisatie helpt je wel om de lens stabiel genoeg te kunnen houden zodat je deftig kan focussen op je onderwerp, zeker in het geval van 200mm of meer

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #21
              Re: Fotografie van roofvogels en honden

              Hoi,

              Ik vrees dat het 'm toch ergens anders in moet zitten...
              Met een sluitertijd van 1/1000e... zou je toch een scherpe plaat moeten kunnen maken.
              Ik denk dat een IS syteem met die sluitertijd ook niet veel meer doet ofwel niets doet.
              Maar ik zou de cam wél zo instellen, dat ie geen foto maakt zonder dat ie z'n AF niet op orde heeft.
              Liever geen foto dan een onscherpe...

              Comment


              • #22
                Re: Fotografie van roofvogels en honden

                En ook belangrijk is de back button focus. De scherpstelling loskoppelen van de ontspanknop maw.
                https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                Comment


                • #23
                  Re: Fotografie van roofvogels en honden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Uiteraard, nogal logisch
                  Maar stabilisatie helpt je wel om de lens stabiel genoeg te kunnen houden zodat je deftig kan focussen op je onderwerp, zeker in het geval van 200mm of meer

                  grts
                  Sieg
                  Op veel forums wordt meestal het tegendeel beweerd.
                  IS (of VR) gebruiken bij snelle sluitertijden geeft eerder een negatieve impact op de beeldkwaliteit en de AF-gevoeligheid.
                  Boven 1/500e gaat hij bij mij steevast uit.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotografie van roofvogels en honden

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Uiteraard, nogal logisch
                    Maar stabilisatie helpt je wel om de lens stabiel genoeg te kunnen houden zodat je deftig kan focussen op je onderwerp, zeker in het geval van 200mm of meer

                    grts
                    Sieg
                    Daar heb je gelijk in, Sieg.
                    Anderzijds helpt het leren werken met lenzen zonder stabilisatie (zoals m'n oude 400 5.6, of de 180 macro die ik nog altijd gebruik zonder statief) om goede "lange lens" technieken aan te leren (zoals het gebruik van ellebogen, knie, ademhaling, enz).

                    Hoe stabieler je de lens kan houden hoe beter de beeldstabilisatie z'n werk kan doen.
                    Dat het afschakelen van IS tot een snellere AF zou leiden heb ik nog nooit gemerkt (omdat ik IS altijd aan laat bij lenzen die dit wel hebben ).

                    Ook het volgen van het onderwerp moet je genoeg oefenen.
                    Ik veronderstel dat TS continu opnamen maakt op de hoogste snelheid, het kan zijn dat de eerste niet scherp zijn maar de volgende wel.
                    1/3 goede opnamen is een succes zeker bij materiaal dat niet tot de top behoort.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotografie van roofvogels en honden

                      Oorspronkelijk geplaatst door evelynvancky Bekijk bericht
                      En ook belangrijk is de back button focus. De scherpstelling loskoppelen van de ontspanknop maw.
                      Evelyn, wat bedoel je hier juist mee? Deze back button focus gebruik in combi met ontspan knop.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotografie van roofvogels en honden

                        Alle sinds bedankt voor de vele reacties, het zal nog wat sleutelen worden met de instellingen en mss in combinatie met een iets krachtigere lens.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotografie van roofvogels en honden

                          Bedankt dat je toch nog een antwoord geeft.Is zeldzaam aan het worden.
                          Maar probeer het toch eens zonder stabilisatie.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Fotografie van roofvogels en honden

                            Ik ben wel een Nikon gebruiker maar back button focus bestaat ook bij Canon. Het is eenvoudiger de focus vast te houden met deze bediening, vind ik persoonlijk.
                            https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

                            Comment


                            • #29
                              Re: Fotografie van roofvogels en honden

                              Ik heb dat ook geprobeerd,omdat hier op dit forum dit aangeprezen werd.
                              Voel er mij niet goed bij.
                              Dus ieder zijn ding zeker.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Fotografie van roofvogels en honden

                                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                                Op veel forums wordt meestal het tegendeel beweerd.
                                IS (of VR) gebruiken bij snelle sluitertijden geeft eerder een negatieve impact op de beeldkwaliteit en de AF-gevoeligheid.
                                Boven 1/500e gaat hij bij mij steevast uit.
                                Dat was inderdaad zo bij oude(re) lenzen en toestellen
                                Met huidige generatie maakt dat geen verschil meer uit

                                grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                                Comment

                                Working...
                                X