Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye op een Fx?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fisheye op een Fx?

    In bezit van een D800 en zoek een bijpassende fisheye.... De 10.5 2.8 van nikon is een DX... Kan dat? Wat zijn neveneffecten? Alternatieven?

    Bedankt!
    Nikon D800 - Nikkor 24-70mm 2.8 - Nikkor 70-200mm VRII 2.8 - Nikkor 85mm 1.4

  • #2
    Re: Fisheye op een Fx?

    De Sigma 15mm f2,8 fisheye zou perfect moeten werken op een D800 (de versie met Nikon vatting toch).
    Er zijn er hier op het forum verschillende die die combinatie gebruiken.

    Ik heb die (met Canon vatting) zelf een hele tijd gebruikt op Canon full-frame camera's (5D II & III, 1DX), en ik was daar heel tevreden over.
    Maar nu heb ik die vervangen door een Canon 8-15 f4 L Fisheye, die nog wat meer mogelijkheden biedt dan een vaste 15mm fisheye.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Fisheye op een Fx?

      Ooh dank je. Ga eens bekijken opt net hoe deze scoort en dergelijke
      Nikon D800 - Nikkor 24-70mm 2.8 - Nikkor 70-200mm VRII 2.8 - Nikkor 85mm 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Fisheye op een Fx?

        Nikon heeft toch de 16 mm fisheye. Een betere ga je niet vinden.
        Ikzelf gebruik nog de 16 mm f 3.5. Nog een oude versie met manuele focus maar dat maakt niets uit want de scherptediepte is toch enorm groot.
        De 16 mm 2.8 is er zowel nieuw als tweedehands en eneneens in manuele focus te vinden.

        Comment


        • #5
          Re: Fisheye op een Fx?

          Je kan die DX lens ook plaatsen op een FF en die ook als een super-fish-eye gebruiken.
          Je krijgt dan de volle werking van een fisheye zoals ze in feite zou moeten zijn, een zwarte met een gat erin. Dat perfect ronde gat is dan de fisheye ten volle, volledig rond nabij de 180°.
          ALs je Sigma 15mm of de Nikon 16mm gebruikt, heb je slechts 179 à 180 ° diagonaal gemeten.
          Maar, ik zou (heb ik ook) opteren voor diagonaal 180° dan 180° in lengte en breedte. Maar dat is een persoonlijke keuze.
          Het verschil tussen Sigma en Nikon zit hem vooral in de prijs. Of je nu een F2,8 hebt of een F5 zal enkel tellen bij de belichtingsduur. Of je nu fotografeert op f2,8 of f22, voor 99, 99% van de gevallen zal je echt het verschil in DOF niet zien.
          Een fisheye is echter wel een lens die je moet liggen, sommigen balen ervan en dan andere hebben steeds dat ding mee als ze met het fototoestel ops tap gaan. Ik kan me niet echt een uitstap in een dorp, stad voor stellen waar ik er geen gebruik heb van gemaakt. Meer nog, op SD's was er een ogenblik een soort wedstrijd waarbij de deelnemers gokten wanneer ik dat ding ging op mijn toestel zetten. Vaak waren ze dan al te laat.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

          Comment


          • #6
            Re: Fisheye op een Fx?

            de samyang 14mm is fantastisch goed voor zn prijs
            www.aeri-photography.be

            Comment


            • #7
              Re: Fisheye op een Fx?

              Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
              de samyang 14mm is fantastisch goed voor zn prijs
              Maar geen fisheye. En dat was de vraag.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Fisheye op een Fx?

                De vraag is: wil je een beeldvullende of een cirkel?
                Beeldvullend is de 16mm heel mooi. Niet kopen om recht te trekken, dan krijg je een snor.
                Circulair heb je de 8mm van Sigma.
                Zelf gebruik ik een 10mm van Sigma met verwijderde zonnekap. Met een horizontale + verticale foto kun je dan ook een cikel krijgen op fx.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Fisheye op een Fx?

                  Bedankt allen voor de info en meningen... Goh wat wil ik echt? Geen idee.. Gewoon dat je tussendoor ook andere foto's kunt maken met dit effect...
                  Nikon D800 - Nikkor 24-70mm 2.8 - Nikkor 70-200mm VRII 2.8 - Nikkor 85mm 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fisheye op een Fx?

                    peleng 8mm?
                    volledig manueel maar met zo'n fisheye is dat geen nadeel

                    voorbeeldfoto
                    Last edited by gert007; 27 juli 2014, 17:03.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fisheye op een Fx?

                      De Peleng 8mm steekt meestal niet zo secuur in elkaar, ook heeft het glas niet altijd de scherpte over de gehele oppervlakte. Daarnaast heb je meer flare dan met beter gecoate types.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fisheye op een Fx?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        De Peleng 8mm steekt meestal niet zo secuur in elkaar, ook heeft het glas niet altijd de scherpte over de gehele oppervlakte. Daarnaast heb je meer flare dan met beter gecoate types.
                        maar die lens kost ook geen arm of een been en als het voor af en toe wat andere foto's te maken voor het fisheye effect dan is dat zeker geen slechte koop

                        Comment

                        Working...
                        X