Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fisheye, hoe en wat?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fisheye, hoe en wat?

    Beste forumleden ik heb een paar vragen over de aankoop van een fisheye.
    Onlangs heb ik een canon eos 1000d met een EF-S 18-55 IS lens er bij gekocht, omdat ik graag skate en er ook foto's van maak zou ik me wel een fisheye willen aanschaffen ;
    Ik zou graag wat meer uitleg hebben over een fisheye met of zonder een zwarte rand en de goedkoopste prijzen ervan
    Is een fisheye een lens die je gewoon op je body zet of moet dit op een andere lens?

    Dankjulliewel

    Grtz Elliott

  • #2
    Re: fisheye, hoe en wat?

    Je hebt verschillende soorten fisheye.

    Zo heb je fiseye objectieven die een cirkelvormige foto geven. Daarnaast heb je ze ook maar dan beeldvullend.

    Kijk maar eens naar de site van Sigma.

    Daarnaast heeft Tokina een fisheye zoom lens. Ik heb die een tijdje kunnen lenen van de importeur van Tokina.

    Kijk maar eens op de site van Tokina.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: fisheye, hoe en wat?

      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
      Je hebt verschillende soorten fisheye.

      Zo heb je fiseye objectieven die een cirkelvormige foto geven. Daarnaast heb je ze ook maar dan beeldvullend.

      Kijk maar eens naar de site van Sigma.

      Daarnaast heeft Tokina een fisheye zoom lens. Ik heb die een tijdje kunnen lenen van de importeur van Tokina.

      Kijk maar eens op de site van Tokina.
      bevindingen???? foto's????
      komaan dit moet je toch kunnen onderbouwen!!! kijk er eens naar, das alles???
      gooi es een paar foto's online
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: fisheye, hoe en wat?

        Alvast bedankt voor de reacties , ik ben nog maar een beginner dus ik zou het zeker niet te duur willen. Weten jullie enkele goedkope prijzen in Belgische winkels?

        Deze had ik op ebay gezien ik weet dat dit niet de beste site is om het op te kopen maar kijk toch even :http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...=STRK:MEWAX:IT

        Is deze fisheye bedoeld om op een andere lens te zetten, zo ja wat heb je er dan voor nodig extra?

        MVG Elliott

        Comment


        • #5
          Re: fisheye, hoe en wat?

          heb zelf een fisheye van Nikon. Zeer tevreden van. Snel en lichtsterk.
          ik denk dat je met goedkope hulpmiddelen ook aan kwaliteit moet inboeten. Maar als je in bowls ofzo wat wil experimenteren heb je misschien niet meer nodig.

          Comment


          • #6
            Re: fisheye, hoe en wat?

            Oorspronkelijk geplaatst door Fenne_ Bekijk bericht
            heb zelf een fisheye van Nikon. Zeer tevreden van. Snel en lichtsterk.
            ik denk dat je met goedkope hulpmiddelen ook aan kwaliteit moet inboeten. Maar als je in bowls ofzo wat wil experimenteren heb je misschien niet meer nodig.
            Ja, ik moet uiteraard niet het beste hebben, maar denk je dat als ik deze fisheye zou kopen ik mijn 10 MP beeldkwaliteit van mijn canon eos 100D zou behouden?

            MVG Elliott

            Comment


            • #7
              Re: fisheye, hoe en wat?

              Die voorzet lens op ebay gaat niet zo'n goede kwaliteit bieden als een "echte" fisheye, maar het is waarschijnlijk de goedkoopste manier om te experimenteren met fisheye ultra-wide. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je je fototoestel héél dicht bij de springende skaters zult moeten zetten om spectaculaire foto's te maken. Je wil dus waarschijnlijk niet meteen een 1000 euro aan materiaal spenderen om te riskeren dat er een skateboard tegen vliegt.

              Een stapje hoger vind je de walimex of Samyang fisheyes. Daar vind je ook veel info over op dit forum. Zelf heb ik de Nikkor 10.5mm fisheye gehad, maar ik vond het verbazend moeilijk om echt "goeie" foto's te maken met zo'n extreme hoek.
              Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
              Flickr album Homepage

              Comment


              • #8
                Re: fisheye, hoe en wat?

                Oorspronkelijk geplaatst door bahu Bekijk bericht
                Die voorzet lens op ebay gaat niet zo'n goede kwaliteit bieden als een "echte" fisheye, maar het is waarschijnlijk de goedkoopste manier om te experimenteren met fisheye ultra-wide. Waar je ook rekening mee moet houden is dat je je fototoestel héél dicht bij de springende skaters zult moeten zetten om spectaculaire foto's te maken. Je wil dus waarschijnlijk niet meteen een 1000 euro aan materiaal spenderen om te riskeren dat er een skateboard tegen vliegt.

                Een stapje hoger vind je de walimex of Samyang fisheyes. Daar vind je ook veel info over op dit forum. Zelf heb ik de Nikkor 10.5mm fisheye gehad, maar ik vond het verbazend moeilijk om echt "goeie" foto's te maken met zo'n extreme hoek.
                Bedankt en kan je me misschien iets meer vertellen over de prijsklasses van die fisheyes dat je daar gezegd hebt?

                MVg Elliott

                Comment


                • #9
                  Re: fisheye, hoe en wat?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ellbries Bekijk bericht
                  Is een fisheye een lens die je gewoon op je body zet of moet dit op een andere lens?
                  Zoek eens naar Peleng, dat is wat je wil, denk ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fisheye, hoe en wat?

                    Ik heb indertijd foto's gemaakt met de Tokina Fish eye ten behoeve van het fototijdschrift Camera Mafazine.
                    Ik ga op zoek naar PDF'je van het artikel dan wel fotobestandjes.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: fisheye, hoe en wat?

                      Ik heb zelf een samyang voor nikon, maar je hebt dezelfde ook voor canon. Die is wel manueel scherp te stellen, maar dat is bij fisheyes eigenlijk geen probleem. Ik heb die 259 nieuw betaald. Die wordt ook verkocht onder de naam walimex, vivitar, bower. Schijnt optisch erg goed te zijn en prijs/kwaliteit al helemaal fantastisch.

                      Comment


                      • #12
                        Re: fisheye, hoe en wat?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                        Zoek eens naar Peleng, dat is wat je wil, denk ik.
                        De Peleng is een hele toffe lens

                        Comment


                        • #13
                          Re: fisheye, hoe en wat?

                          Oorspronkelijk geplaatst door tonyt Bekijk bericht
                          De Peleng is een hele toffe lens
                          Zal tof werken met manuele focus bij actiefotografie op een basisbody

                          Er bestaan 2 soorten fisheye-lensen : de circulaire fisheye met een rond beeld, beeldhoek 180 graden rondom, en de diagonale fisheye, die alleen over de beelddiagonaal een beeldhoek van 180 haalt.

                          De eerste geeft dus een cirkelvormige foto en de tweede een gewone rechthoek. Hou er rekening mee dat het effect van een diagonale fish een beetje verloren gaat door de beelduitsnede op een cropcamera.

                          Kan je echt niet kiezen dan heeft Canon een zoomlens-fisheye :

                          http://www.dpreview.com/news/1008/10...non8mm15mm.asp

                          Reken wel op een budget van minimum 700 € voor een fisheyelens.
                          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                          Flickr____No place to be

                          Comment


                          • #14
                            Re: fisheye, hoe en wat?

                            ik heb zelf een falcon 8mm fisheye (zelfde als een samyang) en ik gebruik deze ook voor skatefotografie en het is een zeer goede lens voor zijn prijs. En op ebay vind je ze rond 260 euro. De manuele focus is ook geen probleem.

                            Mvg,
                            Jeroen
                            Last edited by jeroenvg; 8 januari 2011, 19:40.
                            Pentax K-5 - 18-55 f/3.5-5.6 WR - 55-300 f/4-5.8 ED - Falcon 8mm FishEye - Oude Pentax en M42lenzen
                            JVG Pictures -- flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: fisheye, hoe en wat?

                              Misschien geen echte fish-eye maar toch een pareltje die redelijk goedkope Sigma 8-16 en die vult je andere lens perfect aan.
                              't Is maar een gedacht hé.
                              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                              Comment

                              Working...
                              X