Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters om te beginnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters om te beginnen

    Ik heb ergens een artikel gelezen over verschillende filters in een magazine.
    grijsfilters polarisatiefilters en dergelijke.

    ik ben er niet mee vertrouwd en ik vraag me af welke filters interessant zijn om mee te beginnen.
    ik fotografeer graag landschappen en dergelijke.

  • #2
    Re: Filters om te beginnen

    pola, nd en nd-grad dat zijn de nuttige filters.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Filters om te beginnen

      Welk toestel gebruik je en welke lenzen (liefst 1 goede die je vooral voor landschappen gebruikt) heb je tot je beschikking?
      Goede filters zijn duur, bij goedkope opties heb je grote kans dat de kwaliteit van je foto omlaag gaat. Je moet dus wel een bewuste keuze kunnen maken en niet zomaar wat kopen om te proberen.

      Comment


      • #4
        Re: Filters om te beginnen

        Als je graag landschappen fotografeert zijn een polarisatiefilter en een setje ND (grad) filters wel handig.

        Een polarisatiefilter zorgt voor minder reflecties en betere kleuren
        Met een ND filter kan je de sluitertijd verlengen. Da's handig om beweging in de wolken te krijgen of om water vlak te maken
        Met een graduele ND filter kan je een bepaald deel van je foto verduisteren zodat de lucht niet overbelicht is ten opzichte van voorgrond van de foto

        Op onderstaande link kan je wat meer info over deze 3 soorten filters vinden



        Hou er wel rekening mee dat elk merk van ND-filter een kleurafwijking geeft. De onderlinge kleurverschillen kan je in de testfoto's op onderstaande link goed zien



        Persoonlijk vind ik de filters van Lee te duur en zo ben ik bij Cood en Haida-filters uitgekomen die ik gebruik in combinatie met een filterhouder van thefilterdude.com.

        http://www.flickr.com/photos/wimmeke76/

        Comment


        • #5
          Re: Filters om te beginnen

          Hier een artikel over filter (wel in het engels): https://iso.500px.com/the-importance...ginners-guide/
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Filters om te beginnen

            Polarisatiefilter zit er bij mij bijna continu op tijdens de zomer. Ik doe nogal veel aan landschapsfotografie en zo kan ik vervelende reflecties vermijden.
            Wolken komen ook beter uit wat zorgt voor een dynamischer beeld.

            ND filter gebruik ik (voorlopig toch) minder maar is ook interessant. Heeft een grote invloed op je sluitertijd.
            Het is bij mij nog geen reflex om deze continu mee te nemen. Blijft dikwijls liggen naast mijn tas waardoor ik hem meestal moet missen op locatie.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Filters om te beginnen

              Ik zou gaan voor een polarisatie filter.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment

              Working...
              X