Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter voor nikon Z lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • filter voor nikon Z lenzen

    Welke neutrale bescherm filters ( merk) zijn van uitstekende kwaliteit en toch betaalbaar voor de Nikon Z lenzen (bv 24-70 2.8)? Ik wil natuurlijk geen kwaliteit verliezen door een minder goede filter op een 2.8 lens te zetten.....

    bedankt!

  • #2
    Re: filter voor nikon Z lenzen

    De glasloze: de beste en de goedkoopste.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: filter voor nikon Z lenzen

      Hoya is erg goed. Redelijk betaalbaar ook.

      Scherpe prijzen voor dit zijn te vinden in Duitsland. Scheelt gemakkelijk 30% tot meer goedkoper ginderachter.

      Maar als je enkel het doel hebt om de lens te beschermen dan zou ik een extra filter eerder afraden tenzij je een goede reden hebt om het toch te doen.
      Voorbeeld is als je naar motocross wedstrijden gaat. Daar is dat nuttig om logische redenen.
      Maar in de praktijk, waar er veel minder geweld is op je lens, ben je nog het beste af met een degelijke zonnekap.
      Zowat altijd is die bijgeleverd bij je lens en spaar je de aankoop al uit.

      Comment


      • #4
        Re: filter voor nikon Z lenzen

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
        Voorbeeld is als je naar motocross wedstrijden gaat. Daar is dat nuttig om logische redenen.
        Iedere week na de cross hele lijsten met mensen met oogletsel of toch niet.

        Ik gebruik alleen filters bij lassen en slijpen en op de boulevard bij windkracht 10, ouwe lap bij en de steeds de lens droog wrijven.
        En daarbij een klein krasje zie je niet en een heel grote beschadiging bijna niet. Volgens mijn stond op "Lensrentals" een artikel over een lens met gigantische ster in de frontlens, waarvan je denkt dat wordt niks meer, maar slechts een lichte waas over de foto.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: filter voor nikon Z lenzen

          Behalve in bepaalde gevallen (om bij veel licht toch lange sluitertijden te creëren) een grijsfilter. Elk ander filter is overbodig. Ter bescherming van je frontlens een zonnekap en bij niet gebruik een lensdop en of een tas. Elk glas dat je voor je kostbaar objectief plaatst doet afbreuk, je kan er zelfs onwenselijke reflecties door krijgen. Helaas proberen veel fotozaken hun klanten een dergelijk overbodig filter aan te praten.
          Last edited by Binnenuit; 20 juni 2022, 09:38.

          Comment


          • #6
            Re: filter voor nikon Z lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
            Behalve in bepaalde gevallen (om bij veel licht toch lange sluiertijden te creëren) een grijsfilter. Elk ander filter is overbodig. Ter bescherming van je frontlens een zonnekap en bij niet gebruik een lensdop en of een tas. Elk glas dat je voor je kostbaar objectief plaatst doet afbreuk, je kan er zelfs onwenselijke reflecties door krijgen. Helaas proberen veel fotozaken hun klanten een dergelijk overbodig filter aan te praten.
            hebben jullie dan geen last van eventuele krassen op de lens ? je kan volgens mij toch nog altijd ergens tegenaan stoten met je lens , ook al zit er een zonnekap op.....

            Comment


            • #7
              Re: filter voor nikon Z lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
              hebben jullie dan geen last van eventuele krassen op de lens ? je kan volgens mij toch nog altijd ergens tegenaan stoten met je lens , ook al zit er een zonnekap op.....
              Nope.
              Ik heb maar 1 lens met een kras op. En dat heb ik bekomen door een tijdje geen zonnekap te gebruiken. Gelukkig valt de kras nog mee en is de lens nog bruikbaar.
              Het glas van lenzen is bijzonder kwetsbaar en zacht glas. Dat is speciaal optisch glas.

              Maar sinds dat voorval nooit meer opnieuw gebeurt. Ik gebruik nu in zowat alle omstandigheden een zonnekap.
              Ik ben beroepsmatig actief als fotograaf en kom zowat overal. Tot zware industrie, motocross, autorally, bij spelende kinderen,...
              De zonnekap beschermd ruim voldoende. Ook tegen stoten die tegen de schroefdraad zouden kunnen komen vooraan.
              Een vriend had mij dat voorval. Een stoot tegen de schroefdraad en hij kon niets meer op zijn lens schroeven. Herstellen lukte niet.

              Comment


              • #8
                Re: filter voor nikon Z lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door kve Bekijk bericht
                hebben jullie dan geen last van eventuele krassen op de lens ? je kan volgens mij toch nog altijd ergens tegenaan stoten met je lens , ook al zit er een zonnekap op.....
                Je kunt ook ergens tegenaan stoten met extra glas voor je lens, dan beschadigen de splinters je frontlens ernstiger. Een kras op je frontlens zie je niet terug op je foto, een vuiltje of vlekje ook niet. Wel altijd de vuiltjes die op je sensor zitten.

                Comment


                • #9
                  Re: filter voor nikon Z lenzen

                  Anderzijds is het moeilijk om een lens met kras tweedehands proberen te verkopen.
                  Een filter is sneller vervangen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: filter voor nikon Z lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Anderzijds is het moeilijk om een lens met kras tweedehands proberen te verkopen.
                    Een filter is sneller vervangen.
                    Is een feit.
                    Heb je zeker geen ongelijk in.

                    Comment


                    • #11
                      Re: filter voor nikon Z lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                      Anderzijds is het moeilijk om een lens met kras tweedehands proberen te verkopen.
                      Ik beschouw mijn lenzen niet als investering maar als gebruiksartikel.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: filter voor nikon Z lenzen

                        Eeuwige discussie;welles nietes.IQ minder,meer flare met breedhoek,zonnekap erop etc.
                        Als je je beter voelt met een beschermfilter oo een lens van 2500 eu,zet er dan één op.
                        Is de beeldkwaliteit niet zo goed als je wenst,laat hem eraf.Op die 75 eu zal het ook niet meer aankomen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: filter voor nikon Z lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                          Eeuwige discussie;welles nietes.IQ minder,meer flare met breedhoek,zonnekap erop etc.
                          Waarom doe je er dan aan mee?

                          Comment


                          • #14
                            Re: filter voor nikon Z lenzen

                            TS is zinnens een protectfilter te kopen.
                            De meesten willen hem dat uit het hoofd praten,met argumenten die inderdaad steek houden.
                            Maar er zijn ook argumenten pro:bv. cross,rally,strand :kiters,surfers,storm,stofferige omgeving erc.
                            Dus laat de vrije keuze aan hem of haar.
                            Trouwens TS vraagt waar hij voor een goede prijs een goede filter kan kopen en niet waarom een filter overbodig zou zijn.
                            Als het nu ging om een varabele ND-filter,dan weet iedereen dat daar sterke beperkingen bij zijn en niet direct de goede koop is.
                            Nikon brengt zelf protectfilters uit,net zoals Canon en van deze laatste kan ik vertellen dat er weinig tot geen IQ-verlies is..Maar ik gebruik die ook niet altijd.(cfr. hierboven).

                            Comment


                            • #15
                              Re: filter voor nikon Z lenzen

                              ik heb er een aantal, voor bepaalde lenzen. reden waarom ik er heb is voor strand of w-op de welke ik geen lenscap gebruik en geen zonnecap heb tijdens gebruik. IK moet zeggen dat ik weinig verschil merk met of zonder. IK heb er van verschillende merken hoya (verschillende reeksen van cheap tot de duurdere) , breaktrough en tiffen. Als het je meer rust geeft, gewoon doen. IK kuis ook liever een filter met mijn t shirt dan mijn front element.
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                              Comment

                              Working...
                              X