Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter kapot door val camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter kapot door val camera

    Mijn fototoestel is gevallen toen hij in mijn cameratas zat. Ik dacht dat er dus niets aan de hand was, omdat ik dit nog al een keer heb voorgehad. Tot ik deze ochtend mijn camera wou nemen en zag dat het lensdopje helemaal ingedeukt was. Ik heb het dopje eraf gekregen en zag dat mijn filter helemaal kapot was. Heel voorzichtig heb ik dan de glasstukjes eraf gehaald. Aan het glas van de lens zelf is gelukkig niets. De lens zat nog op de camera. Ik heb even een foto genomen en er was niets mis met de autofocus. Aan de binnenkant van de lens is dat ijzerdraadje wat gebogen, maar ik vermoed dat het geen kwaad kan (dat hoop ik toch). Het voornaamste probleem is dat ik de filter er niet meer af krijg, omdat die lichtjes vervormd is. Het was al een stroeve filter om erop te zette, maar nu krijg ik hem er echt niet af. Ik heb er al een rubberen elastiek rond gedaan en zo gedraaid, maar ik wil ook niets forceren en kapot maken. De lens zelf is van Sigma, nog maar net nieuw, dus wel zonde... Ik ga ook eens naar Sigma zelf bellen om te vragen of ik met mijn lens bij hen terecht kan.
    Weet er verder nog iemand waar ik best heen kan om dit probleem op te lossen? Zelf eraf halen zie ik niet zitten.
    Zijn er fotowinkels die het kunnen repareren?
    Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

  • #2
    Re: Filter kapot door val camera

    Ik zou in elk geval niet proberen om de filterrand door te zagen
    De kans bestaat dat de schroefdraad van je lens zelf ook beschadigd is. Als je de kapotte filter niet kan verwijderen, kan je het maar beter aan een erkend Sigma hersteller overlaten. Het lijkt me sowieso geen slecht idee om de lens te laten nakijken op uitlijning van de elementen, aangezien de lens nieuw is, en als er geen filter meer opgeschroefd kan worden, zullen ze dat voorste onderdeel wel vervangen.

    Helaas ga je hoedanook kosten hebben. Of je via een fotowinkel gaat of rechtstreeks naar Sigma, zal wellicht niet veel verschil maken. Hopelijk valt het mee en heb je snel weer een goed werkende lens.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Filter kapot door val camera

      Al eens geprobeerd om een touwtje rond de filter te doen en zo los te draaien ? Zijn genoeg filmpjes van te vinden op youtube die dit demonstreren.

      En anders op de harde manier, maar dat raad ik toch niet echt aan: https://www.youtube.com/watch?v=C4yFfmrjPtc
      Fujifilm X-T20 | Fujifilm XF 18-55mm f/2.8-4 | Samyang 10mm f/2.8 |
      Sony α65 | Sony 18-55 F/3.5-F/5.6 | Sigma 18-125 F/3.8-F/5.6 | Sony 50 F/1.8 |
      Af en toe flikker ik hier wel eens een foto op.

      Comment


      • #4
        Re: Filter kapot door val camera

        Je zou het kunnen proberen met een filter wrench: http://www.dx.com/nl/p/camera-lens-f...Q#.Vd3PIjYVhhE
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Filter kapot door val camera

          Nu het glas er uit is de filterring wel doorzagen en dit zover je kan zonder de lens te raken, daarna voorzichtig de ring ter hoogte van de zaagsnede meerdere keren een beetje naar binnen plooien met een passend precisietangetje tot de ring breekt. Filterringen zijn gemaakt uit redelijk bros metaal, dus dat duurt niet lang. Heb er reeds meerdere zo moeten afhalen nadat niets anders werkte. Zaaggereedschap: klein zaagboogje, beter bekend als pukzaag

          Comment


          • #6
            Re: Filter kapot door val camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
            Nu het glas er uit is de filterring wel doorzagen en dit zover je kan zonder de lens te raken, daarna voorzichtig de ring ter hoogte van de zaagsnede meerdere keren een beetje naar binnen plooien met een passend precisietangetje tot de ring breekt. Filterringen zijn gemaakt uit redelijk bros metaal, dus dat duurt niet lang. Heb er reeds meerdere zo moeten afhalen nadat niets anders werkte. Zaaggereedschap: klein zaagboogje, beter bekend als pukzaag
            Silver Roller, hoe zit dat dan met het frontglas van die lens? Ik zou niet graag metaalstof van die coating willen halen, en contact met het zaagblad lijkt mij al helemaal uit den boze
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Filter kapot door val camera

              Waarschijnlijk zal er een deuk in de filtervatting van de lens zitten of de draad beschadigd. Als dit zo is, zou ik oude glasloze filterrand laten zitten. Er kan dan toch geen filter meer op en met de lensdop is het vaak moeilijk.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Filter kapot door val camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Silver Roller, hoe zit dat dan met het frontglas van die lens? Ik zou niet graag metaalstof van die coating willen halen, en contact met het zaagblad lijkt mij al helemaal uit den boze
                IK weet wat ik doe, zeg en schrijf Pieter

                Comment


                • #9
                  Re: Filter kapot door val camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                  IK weet wat ik doe, zeg en schrijf Pieter
                  Ik blijf er met mijn fikken af, makker
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filter kapot door val camera

                    Bedankt iedereen!
                    Ik ga er nog even over nadenken wat ik ga doen. Ik wil hem er liefst afhalen om er nadien een nieuwe op te zetten. Maar als dat niet lukt, kan ik inderdaad beter de filter later zitten. Het probleem is dat dan mijn lens niet meer beschermd is, en ik kom nogal geregeld in een stoffige omgeving....
                    Dit is een foto van het stukje metaal dat wat omgebogen is.


                    En het bovenaanzicht van de lens. Bovenaan zit de vervorming, niet zo duidelijk te zien.


                    Er zitten ook nog enkele fijne stukje glas tussen, hoe krijg ik die er best tussenuit?
                    Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filter kapot door val camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door CrazyIris Bekijk bericht
                      Bedankt iedereen!
                      Ik ga er nog even over nadenken wat ik ga doen. Ik wil hem er liefst afhalen om er nadien een nieuwe op te zetten. Maar als dat niet lukt, kan ik inderdaad beter de filter later zitten. Het probleem is dat dan mijn lens niet meer beschermd is, en ik kom nogal geregeld in een stoffige omgeving....
                      Dit is een foto van het stukje metaal dat wat omgebogen is.


                      En het bovenaanzicht van de lens. Bovenaan zit de vervorming, niet zo duidelijk te zien.


                      Er zitten ook nog enkele fijne stukje glas tussen, hoe krijg ik die er best tussenuit?
                      Mag ik de foto's niet-verkleind per email

                      Comment


                      • #12
                        Re: Filter kapot door val camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        Mag ik de foto's niet-verkleind per email
                        Met deze link kan je ze bekijken op volledig formaat.
                        Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Filter kapot door val camera

                          Doen zoals beschreven , geen probleem

                          Comment


                          • #14
                            Re: Filter kapot door val camera

                            Oké, bedankt iedereen!
                            Canon 600D / Sigma&Canon Lenses / Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: Filter kapot door val camera

                              Gewoon doorknippen op een paar plaatsen en komt zo los.

                              Comment

                              Working...
                              X