Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra flitser of snellere lens ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Extra flitser of snellere lens ?

    ...uit de hand ja!

    Al gehoord van flitsen op 't 2e gordijn?
    CANON Inc. Made In Japan

    Comment


    • #17
      Re: Extra flitser of snellere lens ?

      Lectuur : http://www.fotografie.nl/kennisbank.php?artikel=11974
      BD2465BE - Nikon D70 + D300 + D800 + 14 2.8, 18-70, 20-35 2.8, 35-70 2.8, 80-200 2.8, 28-300VR + SB400 + Metz 58 AF-2 // Lumix LX100

      Comment


      • #18
        Re: Extra flitser of snellere lens ?

        Een goeie flitser komt regelmatig van pas, maar voor zover mogelijk verkies ik toch dikwijls om een lichtsterke lens te gebruiken. En dat hoeft zelfs niet duur te zijn. Nikon heeft toch ook redelijk geprijsde 50/1.8 dacht ik ?
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #19
          Re: Extra flitser of snellere lens ?

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Een goeie flitser komt regelmatig van pas, maar voor zover mogelijk verkies ik toch dikwijls om een lichtsterke lens te gebruiken. En dat hoeft zelfs niet duur te zijn. Nikon heeft toch ook redelijk geprijsde 50/1.8 dacht ik ?
          Inderdaad, zo'n lens heb je al voor 125 euro. Maar is een 50mm (x1.5=75mm) niet te veel voor binnengebruik ? Je moet toch al wat plaats hebben om afstand te kunnen nemen.
          Nikon D80 + Nikkor AF-S DX VR 18-200mm + SB-600

          Comment


          • #20
            Re: Extra flitser of snellere lens ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
            Al gehoord van flitsen op 't 2e gordijn?
            maakt toch geen verschil uit?
            + waarom iso 100?
            Last edited by Lieven0303; 20 november 2007, 06:17.
            Photography helps people to see
            -Berenice Abbott-
            BD1050BE

            Comment


            • #21
              Re: Extra flitser of snellere lens ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
              ...uit de hand ja!

              Al gehoord van flitsen op 't 2e gordijn?
              1e of 2e gordijn zou in dit geval niet veel uitmaken, je bent geen snel bewegende onderwerpen aan het fotograferen he.
              2e gordijn synchronisatie heeft enkel nut als je met een lange sluitertijd een beweging vastlegd die je deels wil bevriezen.
              Bv: je fotografeerd 's nachts een voorbijrijdende auto die z'n lichten aan heeft, sluitertijd langer dan 1/30.
              Bij sync op het 1e gordijn zal je een foto hebben van een auto met daarvoor strepen van de lichten, bij sync op 2e gordijn zullen de strepen van de lichten achter de auto komen (wat natuurgetrouwer is tenzij de auto achterwaards rijdt).
              dus sync op eerste of 2e gordijn heeft enkel als doel de beweging juist vast te leggen.

              Het probleem hier zit meer in het feit dat de ingebouwde flitser niet krachtig genoeg is voor dit werk.
              Een ingebouwde flitser kan een losse of opzetflitser niet vervangen, ik gebruikt de ingebouwde flitser eigenlijk enkel om een losse flitser met slave-unit te triggeren.
              Last edited by photogRAF; 20 november 2007, 06:09.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #22
                Re: Extra flitser of snellere lens ?

                Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                Een ingebouwde flitser kan een losse of opzetflitser niet vervangen, ik gebruikt de ingebouwde flitser eigenlijk enkel om een losse flitser met slave-unit te triggeren.
                Is dat mogelijk met de Nikon SB-600 of heb je daarvoor de SB-800 nodig ?
                Nikon D80 + Nikkor AF-S DX VR 18-200mm + SB-600

                Comment


                • #23
                  Re: Extra flitser of snellere lens ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door kurtM Bekijk bericht
                  Is dat mogelijk met de Nikon SB-600 of heb je daarvoor de SB-800 nodig ?
                  je kan een SB600 als slave triggeren. Ik weet echter niet of je D80 zelf kan triggeren, ofwel of je een SU800 (of voor mijn part een SB800) nodig hebt om je slave aan te sturen (mijn D200 doet dit via de ingebouwde flits).
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Extra flitser of snellere lens ?

                    De ingebouwde flits van de D80 kun je gebruiken om een losse SB-800 aan te sturen (sb-600 wellicht ook).

                    Pieter

                    Comment


                    • #25
                      Re: Extra flitser of snellere lens ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
                      De ingebouwde flits van de D80 kun je gebruiken om een losse SB-800 aan te sturen (sb-600 wellicht ook).

                      Pieter
                      Dat moet normaal gezien wel lukken met de bijde, Sb800 of 600.
                      Ik gebruik meestal een slave unit van Hamma, deze stuurt dan 1 of meer flitsers aan, en merk of type speelt geen rol meer.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Extra flitser of snellere lens ?

                        De ingebouwde flits van D70, D70s, D80 en D200 (geen idee van een d50, ik ben bijna zeker dat een D40(x) het niet kan) kan een SB-600 en een SB-800 aansturen. Als je meerdere externe flitsers hebt kun je met een D200 of met een SB-800 meer instellen dan met een D70(s); ik weet niet hoe het zit met een D80 naar mogelijkheden tot het aansturen van meerdere flitsers. Als je maar 1 externe hebt maakt dat niet uit.
                        Persoonlijk zou ik een SB-800 aanraden voor alle extra accesoires als eerste externe flitser. Toen ik mijn flits kocht was de prijs echter nog veel hoger (meer dan 500 euro voor een sb-800, rond de 300 voor een sb-600) daarom heb ik zelf een SB-600. Ik stuurde die regelmatig aan met men D70s, heb dit al gedaan met een D80 en doe het regelmatig met mijn D200.

                        ps.: Nog een simpele maar zeer effectieve fototip (denk dat ik die nog van National Geopgraphic heb): als je kinderen fotografeerd, probeer dan eens op dezelfde hoogte te komen of zelfs lager (met andere woorden, ga op de grond zitten of zelfs liggen). Je zult veel minder het gevoel krijgen dat je neerkijkt op je topmodel in wording als je de foto ziet. Ik ben zelf 1.92 meter en maak mezelf meestal een beetje kleiner (figuurlijk dan) als ik mensen fotografeer, 20 cm maakt vaak een wereld van verschil.
                        Last edited by jantjen; 20 november 2007, 22:50. Reden: Aiaiai die spelling...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Extra flitser of snellere lens ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door kurtM Bekijk bericht
                          Inderdaad, zo'n lens heb je al voor 125 euro. Maar is een 50mm (x1.5=75mm) niet te veel voor binnengebruik ? Je moet toch al wat plaats hebben om afstand te kunnen nemen.
                          Voor een groepsfoto in de keuken zal 50mm inderdaad niet geschikt zijn, maar voor een paar leuke close-ups zonder dat je met je camera voor de mensen hun neus moet gaan staan is die 50mm heel geschikt . Zelfs een 85mm gebruik ik af en toe in huis. Het laat je toe heel ontspannen portretfoto's te maken doordat niemand vooraf merkte dat er een camera in de buurt was, en niemand schrikt zich een ongeluk doordat er onverwacht weer eens een flitser afgaat.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment

                          Working...
                          X