Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extender of Tussenring Help !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extender of Tussenring Help !

    Beste medeforummers,

    Kan er mij iemand raad geven a.u.b.

    Zoals u kan zien in mijn handtekening beschik ik over 2 lenzen. Nu, ik zou graag meer uitvergrote macro-opnames maken, maar ook nog dieper kunnen inzoemen. Heb ik hiervoor de verkeerde lenzen? Kan ik mij best een extender of tussenring bijkopen (aangezien de lagere kostprijs) en welke vergroting neem ik best voor mooie scherpe foto's en dan best een van Canon zelf of ander merk?

    Aangezien ik nog maar net gestart ben met DSLR ben ik hiervan niet erg goed van op de hoogte. Ik heb ook al een hele duit uitgegeven aan mijn materiaal en zoek nu mijn budjet toch even met rust te laten.

    Graag had ik van jullie enige hulp en informatie gevraagd.

    Hopende jullie hiermee niet te veel lastig te vallen, maar ik moet ergens beginnen om te leren hé

    Met vriendelijke groeten,
    Olivier
    Olivier
    CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

  • #2
    Re: Extender of Tussenring Help !

    zoals in een vorig topic recentelijk door mij werd geschreven. Van een gewone lens met tussenringen erop maak je geen macrolens. Wil je toch objecten van heel dichtbij kunnen vastleggen maw korte brandpuntafstand dan is een macrolens cruciaal, later kun je éénmaal je het macrogebeuren onder de knie hebt opteren voor ringen of balg maar dat heeft enkel goed resultaat met een macrolens.
    de meeste macrolenzen zijn primes maar sommige zoomlenzen hebben een instelling die toelaat toch nog wat dichter op je object in te zomen en krijgen daarom soms ook het label macro mee. Maar de best macroresultaten behaal je met een prime.60 mm, 105mm, 150 mm

    Wil je met je huidige lens goedkoop en eenvoudig toch een insect of bloem in macro vastleggen zou ik opteren voor een +10 voorzetfilter die je voor een paar € koopt op ebay. http://search.benl.ebay.be/macro-fil...dZp1638Q2em206
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Extender of Tussenring Help !

      lees mijn uiteenzetting hier
      Olympus E-410
      14-42 kitlens
      http://www.flickr.com/photos/mobypic/

      Comment


      • #4
        Re: Extender of Tussenring Help !

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        zoals in een vorig topic recentelijk door mij werd geschreven. Van een gewone lens met tussenringen erop maak je geen macrolens. Wil je toch objecten van heel dichtbij kunnen vastleggen maw korte brandpuntafstand dan is een macrolens cruciaal, later kun je éénmaal je het macrogebeuren onder de knie hebt opteren voor ringen of balg maar dat heeft enkel goed resultaat met een macrolens.
        Ik vraag mij werkelijk hoe het mogelijk is dat er vroeger wel prachtige macro's gemaakt werden met gewoon een kort objectiefje 85mm en een setje tussenringen, zou dat komen door dat op digitaal niet meer goed werkt?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Extender of Tussenring Help !

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Ik vraag mij werkelijk hoe het mogelijk is dat er vroeger wel prachtige macro's gemaakt werden met gewoon een kort objectiefje 85mm en een setje tussenringen, zou dat komen door dat op digitaal niet meer goed werkt?
          Imho kan dat nu nog, ik gebruik toch een tussen ring met de ZD 50-200 lens en dat geeft een goed resultaat, hetzelfde bij de ZD 50mm macro en de sigma 150mm macro

          Comment


          • #6
            Re: Extender of Tussenring Help !

            Macro is 1:1 of grotere vergroting:2:1 etc.Dit haal je alleen met wat beter materiaal.Wil je close-ups dan is een voorzetlens een goedkope oplossing.
            Geen lichtverlies en verlengingsfactor,meestal best wat diafragmeren,niet teveel,centrum beeld OK,randen vergeet scherpte.Maar indien je geen repro doet,maar wel bloemtjes etc. is dit wel aanvaardbaar.Iedereen spreekt toch over DOF etc.Deze heb je hier gratis bij.
            Tussenringen geven wel lichtverlies,langzamere sluitertijd etc.
            Als je nog niet gebeten bent;maar wat wilt experimenteren,is een close-up lens waarschijnlijk de beste keuze.Een +3 close-up op oneindig instelling,moet normaal scherp zijn op 33 cm.Een +1 op 1 m,een +2 op 0.5 m.Een +10 is m.i. een overshooting,en gaat je ontgoochelen.De kwaliteit hiervan kan niet goed zijn.Ik weet niet of je dit zo maar kunt vinden.
            Ikzelf ben ooit begonnen met Hoya +1,+2,+3 op een 50 mm,30 jaar geleden.
            Canon extenders gaan niet passen op jouw objectieven.

            Comment


            • #7
              Re: Extender of Tussenring Help !

              Een tussenring of balg doet in wezen niets anders dan wat er ook in het macro objectief gebeurt: het lenzenstelsel wordt zover uitgeschoven dat de afstand van de lens tot het filmvlak dusdanig toeneemt dat heel dichtbij scherp gesteld kan worden.
              Ten opzichte van een echt macro objectief spelen dan twee effecten:
              - een macro objectief is beter gecorrigeerd op dichtbij scherpstellen dan een "gewoon" objectief. Hierdoor zul je juist bij dichtbij opnames de beste resultaten met een macro halen
              - doordat een macro objectief de verlenging van de tussenring al heeft ingebouwd kun je van 1:1 tot oneindig scherpstellen. Dij een lens met tussenring is het instelbereik maar beperkt.

              Daarnaast heeft een macro objectief een wat andere constructie waardoor lichtverlies bij dichtbij opnames verminderd wordt.
              Wat vroeger nog wel werd gebruikt voor macro opnames was een balg met een objectief voor een vergroter. Hierbij ging alles handmatig: scherpstellen, diafragma instellen etc. Maar de resultaten waren prachtig.
              Het mooiste is een macro objectief. Wil je goede resultaten voor wat minder geld is bijv. een 50 of 85 mm objectief met tussenringen ook een prima alternatief. Dat zal met debeperking van het kortere instelbereik denk ik ook nog prima resultaten geven.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

              Comment

              Working...
              X