Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender & tussenring vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extender & tussenring vraagje

    Ik volg de draadjes ivm tussenringen en extenders reeds een tijdje omdat ik er iets van op mijn website wil zetten.
    Rond de "minimum focus distance " heb ik een probleem.
    De minimum focus distance (MFD) of scherpstel afstand , die wordt opgegeven door de fabrikant is normaal de afstand tussen voorwerp en de sensor. op heel wat sites noemt men de MFD de afstand tussen voorwerp en lensmidden.
    Hierdoor ontstaat verwarring.
    Vb.
    Tussenringen:
    Op deze site http://kenmcvayphoto.clymbers.com/ar...siontubes.html
    berekend men de nieuwe MFD na het plaatsen van de tussenring.
    Hier wordt s: de subject to lens distance genoemd. Bij de berekening wordt de MFD waarde genomen. Voor lange lenzen is de fout misschien verwaarloosbaar maar zeker niet voor korte lenzen.

    Extender/ teleconvertor.
    Op deze site :http://www.the-digital-picture.com/R...er-Review.aspx
    Stelt men dat bij een extender de MFD dezelfde blijft. Ik kan begrijpen als men stelt dat de "voorwerp tot lensafstand" dezelfde blijft maar de minimum focusafstand (voorwerp tot sensor) kan onmogelijk dezelfde blijven aangezien de breedte van de extender ertussen komt.
    Bij wikipedia wordt uitgelegd wat er juist gebeurd met het toevoegen van een extender.

    Ik heb geprobeerd om dit in een optische tekening om te zetten.

    Het voorbeeld is uitgewerkt voor een 1:1 macrolens met extender.
    Wanneer een negatieve lens met de juiste sterkte in het midden tussen het brandpunt en het oorspronkelijk beeld wordt geplaatst ontstaat een nieuw beeld met dubbele grootte (extender 2x)
    Hier is duidelijk dat de minimum scherpstelafstand onmogelijk gelijk kan blijven, wel de voorwerp tot lensafstand.

    Graag reaktie.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: extender & tussenring vraagje

    Bij gebruik van een extender ontstaat er een nieuwe samengestelde brandpuntsafstand, bijvoorbeeld 1,4 of 2x die van het oorspronkelijke objectief.
    De feitelijke afstand die door het scherpstellende element van het oorspronkelijke objectief kan worden afgelegd verandert echter niet.
    Derhalve ligt het punt F op uw onderste tekening op de verkeerde plaats. Dat punt gaat naar voor of naar achter, afhankelijk van het type scherpstelling.
    Abusievelijk wordt er van uitgegaan dat de plaats van punt F onafhankelijk is van het scherpstellen, dit kan niet juist zijn omdat bij het scherpstellen, korter bij dan oneindig, de brandpuntsafstand wel korter MOET worden. Dat is de essentie van scherpstellen.

    Een groot nadeel van een extender is overigens dat niet alleen de brandpuntsafstand wordt verlengd maar ook elke afwijking van het oorspronkelijke objectief met dezelfde vermigvuldingsfactor wordt uitvergroot.

    Comment


    • #3
      Re: extender & tussenring vraagje

      De tekening is de situatie waar alles is scherpgesteld bij 1:1 macro.Als het voorwerp verder staat zal ook het brandpunt F en de lens naar rechts verschuiven
      wanneer de lens scherp staat op oneindig ligt het brandpunt van de originele lens op de plaats van het virtuele beeld.
      Het virtuele beeld "Beeld' " blijft op dezelfde plaats (daar stond ook de sensor zonder extender) , de plaats van het nieuwe beeld en de extender blijven ook vast.
      Het is enkel bij Macrostand (virtueel beeld op 2xf en voorwerp ook op 2xf) dat de extender in het midden tussen F en het virtuele beeld ligt.


      Maar mijn vraag gaat over de minimum focusafstand.
      Wat de leveranciers van lenzen opgeven is de minimum afstand tussen het voorwerp en de sensor.
      Vooral bij macro maakt dit een groot verschil met de "voorwerp tot lensafstand".
      Mijn Sigma 105mm 1:1 macro heeft een opgegeven minimum scherpstelafstand van 32cm. Als ik dat opmeet klopt dit ook (voorwerp tot sensor), de voorwerp tot lenstop afstand is in dit geval 12cm
      Nochtans lijkt het er op dat op sommige sites, de voorwerp tot lenstop als "MFD" benoemd wordt. Bij Wikipedia noemt men de voorwerp tot lenstop: (FFD) Front focal distance

      Maar dit heb ik nog in geen enkele lensspecificatie teruggevonden.

      Weet iemand hiervoor een verklaring?
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: extender & tussenring vraagje

        Beertje,

        Ik weet niet of U hier iets aan hebt, gevonden op een canon site voor extenders.
        Ik versta het wel niet maar dacht toch even posten hier.


        Extenders do not affect the MFD (Minimum Focus Distance) of the lens they are mounted behind, thus the MM (Maximum Magnification) of the lens is also multiplied by 1.4x.
        Jos
        Site

        Comment


        • #5
          Re: extender & tussenring vraagje

          Onderdertussen al heel wat gelezen en geanaliseerd.
          Focusafstand is inderdaad de afstand tussen voorwerp en sensor. De afstand voorwerp -lenstop is de werkafstand, deze wordt zelden door de lensfabrikant opgegeven. voorwerpafstand is de afstand voorwerp tot optisch lensmidden.
          Nogal wat sites halen deze begrippen door elkaar.
          Het resultaat van mijn zoektocht kun je hier vinden:
          tussenringen:http://users.telenet.be/beertjesfoto...senringen.html
          extenders: http://users.telenet.be/beertjesfoto...extenders.html
          Macrolenzen:http://users.telenet.be/beertjesfoto...zen-macro.html
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: extender & tussenring vraagje

            Een converterlens wijzigt de minimum scherpstelafstand van het objectief niet, dat kan je optisch verklaren en ook gemakkelijk proefondervindelijk vastleggen. Wanneer het beeld met factor 2 vergroot wordt, zal de vergrotingsfactor van bijvoorbeeld een macro objectief van 1:1 verhogen tot factor 2:1. Het onderwerp wordt dan 2 keer groter afgebeeld op de sensor dan zijn ware grootte. Een objectief met close-up mogelijkheden tot 1:2 wordt met een 2x converter een macro objectief.
            Omdat een 2x teleconverter de brandpuntsafstanden 2 keer langer maakt, zullen de diafragmawaarden van het objectief met evenveel stops verhogen. Hou dus rekening met twee stops lichtverlies bij gebruik van een 2x teleconverter.
            Tenslotte: met alle glaswerk dat voor of achter het objectief wordt geplaatst, geldt: de scherpte van het beeld gaat er nooit op vooruit, maar kan enkel verminderen.

            Voorbeeldje:

            Boven: miniroosje gefotografeerd met een 105mm macro objectief, met de kleinste scherpstelafstand zodat de vergrotingsfactor 1:1 was. Onder: dezelfde opname, maar gebruikmakend van een 2x teleconverter. De scherpstelafstand bleef ongewijzigd, de brandpuntsafstand werd 210 mm, de vergrotingsfactor is nu 2:1.
            Auteur van handboeken over digitale fotografie.

            website: dfonline.be

            Comment


            • #7
              Re: extender & tussenring vraagje

              Jstaels,
              Zou het kunnen dat u de voorwerp tot lensafstand gemeten hebt?
              Scherpstelafstand: voorwerp tot sensor
              Beeldafstand= sensor tot (optisch) lensmidden
              Voorwerpafstand = voorwerp tot (optisch) lensmidden
              dus: de scherpstelafstand( focusafstand) = voorwerpafstand +beeldafstand .
              De voorwerpafstand bij een lens met of zonder convertor blijft gelijk.
              Als je een convertor tussen de lens en de sensor plaatst moet op zijn minst de beeldafstand en dus ook de scherpstelafstand met dezelfde lengte vermeerderen.

              Nog een vraagje: kan iemand mij een foto sturen van tussenringen die ik voor mijn site kan gebruiken? die heb ik zelf niet ,dan hoef ik de wikipedia foto's niet te gebruiken
              Last edited by Beertje2; 24 april 2009, 08:08. Reden: vraagje
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: extender & tussenring vraagje

                Lens- en camerafabrikanten nemen het vaak niet zo nauw als het om informatie gaat.
                Ik heb wel vertrouwen in de Verklarende woordenlijst van Canon.


                Op uw site mis ik bij het hoofdstuk 'scherptediepte' deze http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm#top online 'Scherptediepte-, Afbeeldingsmaatstaf- en Voorzetlenzen rekenmachine".
                Deze rekenmachine houd rekening met de bekijkafstand van een afbeelding en die is essentieel.
                U heeft het over een foto met de afmetingen 25 x 20 cm (ik zou een exacte 3:2 of 4:3 verhouding kiezen!) en een verstrooiingscirkel van 0,025.. hier hoort voor de volledigheid de bekijkafstand bij.

                Wellicht is een kijkje op de volgende sites

                en

                ook de moeite waard.
                Interessant is vooral op basis van welke factoren de verstrooiingscirkel (lang geleden) is uitgerekend.

                Wellicht geven deze sites u voldoende informatie om enige wijzigingen te kunnen aanbrengen in uw stukje over de hyperfocale afstand. Met name voor wat betreft de 1/3 - 2/3 verhouding.

                Comment


                • #9
                  Re: extender & tussenring vraagje

                  Vieuwfinder,
                  Bedankt,
                  Ik zal het hoofdstuk over DOF eens herbekijken en aanvullen.
                  Ik worstel nog steeds met de "minimum focal distance" (MFD) bij extenders.
                  Ik heb zelf geen extender dus kan ik het niet nameten , maar op het forum van Nikon Nederland hebben ze het nagemeten, bij toepassing van een extender blijft bij Nikon de werkafstand (voorwerp-lenstop)gelijk , de voorwerp - sensorafstand wordt langer.
                  Bij de Canon specs zegt men dat de MFD dezelfde is met en zonder extender. Maar wat bedoelen ze met Minimum focus distance , is dit de werkafstand of de voorwerp -sensorafstand?.
                  Kan mij moeilijk voorstellen dat Nikon en Canon extenders verschillend werken.
                  In de verklarende woordenlijst van canon spreekt men nergens over MFD.
                  Wel over shootingdistance= focusafstand (voorwerp-sensor), operating distance=werkafstand, subjectdistance =voorwerpafstand.
                  Ik heb zojuist de vraag gesteld bij Nikon, benieuwd wat het antwoord is.
                  Moest iemand met een canon 1:1 macro, eens de werkafstand en de voorwerp tot lensafstand kunnen opmeten,met en zonder extender dan zou het al veel duidelijker zijn.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: extender & tussenring vraagje

                    Ik heb antwoord van Nikon gekregen dat het wel degelijk de focusafstand ,specifiek de afstand voorwerp-sensor die constant blijft bij gebruik van een extender.
                    Wat jstaels zegt is dus juist , ik zal ea moeten aanpassen.
                    De hamvraag is nu, wat blijft en nog over van de werkafstand (voorwerp -lenstop) bij macro ?
                    Vb 105mm Sigma 1:1 macro
                    Scherpstelafstand =32 cm , werkafstand 12 cm
                    Wat is de nieuwe werkafstand met een teleconvertor 2x (met 5.5cm) breedte)
                    Weet iemand hierop antwoord?
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment

                    Working...
                    X