Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

    Hallo,

    Ik liep laatst op het internet bij toeval deze converter tegen het lijf:

    http://www.kenrockwell.com/nikon/lsc.htm

    http://shashinki.com/review/nikon/lens_scope/index.htm

    Ik had er nog nooit van gehoord en schijnbaar worden ze ook al een tijdje niet meer gemaakt. Ze doen het ook goed op Ebay heb ik begrepen, voor vele honderden dollars gaan ze veelal van de hand (als er dan eens een beschikbaar komt wat niet elke dag gebeurt).

    Ik vraag me of iemand ervaringen heeft met deze converter. Ik heb er hier op het forum nog niets over kunnen vinden. Zelf heb ik al een goede telescoop, maar kan me bv voorstellen dat als je op een natuurtrip naar het buitenland gaat het teveel van het goede is om én een flinke (lichtsterke) tele mee te nemen én een telescoop (en dan ook nog eens twee statieven; één met Wimberley Head/ Sidekick en één met videokop voor de telescoop). Normaal sjouw ik me al ene bult... In een dergelijk geval kan zo'n hebbedingetje wellicht uitkomst bieden (tenzij je snel iets wilt fotograferen natuurlijk...).

    Ervaringen

  • #2
    Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

    Ziet er interessant uit, een telelens kan zo dienen als een mooie widefield telecoop . Heb geen ervaring met het Nikon dingetje maar heb wel eens verder gekeken op het net. Blijkbaar zijn er wel enkele die zelf zoiets ineen hebben geknutseld (barlow, oculair en eventueel een prisma).
    Last edited by Geys1987; 29 januari 2011, 11:18.
    De Flickr-pagina.
    Nikon D90 met een hele reeks lenzen

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter




      Comment


      • #4
        Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

        Bedankt voor deze linken.
        Ziet er zeer handig uit.
        Is het ook mogelijk om je camera (of een camera) op deze scope aan te sluiten ?
        Groetjes
        Valere

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

          Interessant! Er bestaan er dus ook van andere merken die bovendien nog nieuw geleverd worden. Vraag me wel af of deze kwalitatief niet onderdoen voor het voorgenoemde orgineel van Nikon? Dat gaat nml. meestal wel op.

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

            Oorspronkelijk geplaatst door valere Bekijk bericht
            Bedankt voor deze linken.
            Ziet er zeer handig uit.
            Is het ook mogelijk om je camera (of een camera) op deze scope aan te sluiten ?
            Geen idee, maar dan ga je toch weer meer over op het digiscopen waar al een gehele markt voor is met specifieke spullen. Ik zou in dat geval liever bij een 'echte' telescoop blijven en er een camera-adapter opzetten. De converter is meer voor 'het gemak' en scheelt aanzienlijk in de transport...Overigens werkt een dergelijke opzet ook met een teleconverter, zodat je bv met een 300mm + 1.4TC/ 2.0TC een 42x/ 60x vergrotingsfactor krijgt. Dit ligt in de range van de conventionele telescopen, vraag me wel af of de kwaliteit hetzelfde is. Een en ander ligt natuurlijk mede aan de lichtsterkte van de lens.

            Edit: de Bynolyt Lens2Scope lijkt geoptimaliseerd te zijn voor f/4.0. http://www.lens2scope.com/faq.html
            Last edited by jellevanaalst; 1 februari 2011, 18:01.

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

              Bedankt voor de nuttige info Jelle
              Groetjes
              Valere

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                Probleem met de Nikon Lens Scope Convertor is dat bij lenzen zonder diafragmaring, het diafragma volledig dicht staat...
                Dit best ook eens nakijken bij die andere merken.
                Bij lenzen met diafragmaring is er natuurlijk geen probleem.
                Groetjes van tozumi

                Bezoek hier mijn webstek

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                  Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
                  Probleem met de Nikon Lens Scope Convertor is dat bij lenzen zonder diafragmaring, het diafragma volledig dicht staat...
                  Dit best ook eens nakijken bij die andere merken.
                  Bij lenzen met diafragmaring is er natuurlijk geen probleem.
                  Goed dat je dit zegt...maar...

                  Ik lees ook bij de specificaties:
                  Kenmerken
                  - Brandpunt: 10mm

                  - Maximaal diafragma: 1:2 op as; Minimaal 1:4

                  - Lensconstructie: 5 elementen in 3 groepen
                  - Prisma systeem: Dakkant prisma
                  - Beeldhoek: 42 graden
                  - Maximale uittredepupil: 2.5mm
                  - Oogafstand: 20mm met opvouwbare oogschelp
                  - Spottingscope vergrotingsfactor: 1-10x de brandpuntsafstand van uw lens
                  - Loupe vergrotingsfactor: 25x op een 1:1 macrolens
                  - Focus en zoomaanpassing: De draairingen op uw lens
                  - Dioptrie verandering: -5D tot +3D
                  - Afmetingen: 18x8x11cm
                  - Gewicht: 185g
                  - Statiefaansluiting: Afneembare statiefaansluiting voor lichte lenzen
                  - Beschikbaare lensmounts: Canon EF en EF-S, Nikon F (DX), Sony Alpha

                  Enig idee wat het vetgedrukt gedeelte dan wil zeggen? Iemand ondertussen al meer ervaring mee?
                  Last edited by Portmixus; 15 mei 2011, 10:27.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                    Ik heb gemailed naar de mannen van lens2scope...

                    Het diafragma wordt mbv een pin permanent OPEN gezet...wat logischer lijkt dan volledig gesloten

                    Zo dom zijn die mannen niet é

                    Ik schaf mij er wellicht eentje aan!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                      Heb ik zien liggen in de toonbank bij Studio73, maar zach er eigenlijk het nut niet van in.

                      Ik zet de lens op mijn toestel en kijk wel door de zoeker
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                        Voor de geïnteresseerden:

                        Heb het ondertussen aangekregen :d

                        -Bouw is uitstekend, komt met afdekdop voor oculair en mount.

                        -Licht in gewicht! Bijhorend zakje maakt het meenemen ideaal!

                        -Afneembaar voetje, wel geheel plastic dus enkel voor lichte lenzen (<800g) bedoeld

                        -Vergroting is IMMENS!!! Volgens fabrikant 10x (dus een 70-300 wordt een 700-3000mm lens!!!) Ik weet niet of het daadwerkelijk 10x vergroot, maar het is alleszins gigantisch...(Dus door een camera kijken is niet in de verste verte een alternatief...)

                        -Zoeker lijkt niet zo groot als een zoeker van een camera, maar dat komt wellicht omdat ik mijn oog niet tegen het relatief onaangename rubber durf drukken :d (het lijkt alsof mijn oogbol eruit geduwd wordt )

                        Nog niet verder geraakt dan spelen, maar 't lijkt mij een dikke aanrader voor de liefhebber voor relatief zachte prijs (200euro)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                          Zijn er ondertussen nog mensen die de Lens2scope hebben getest?

                          Op amazon duitsland kost hij nu 169 euro. Maar twijfel nog een beetje.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring met Nikon Lens Scope Converter

                            Even dit draadje terug opnemen.
                            Zou mij ook zo'n lens2scope willen aanschaffen van Bynolyt. (175 euro bij konijn).
                            Ik zou hem willen gebruiken op mijn Canon 100-400 f4.5-5.6.
                            Dus niet op een geoptimaliseerde diafragma F4 zoals Jellevanaalst schrijft, maar zijn link gaat naar een lens2scope van Tonta en niet van Bynolyt (of zijn die hetzelfde?).
                            Ben jij nog tevreden Portmixus?
                            Is hij enkel te gebruiken bij volle zon, of ook bij valavond.
                            Kortom alle ervaringen welkom!
                            Alvast bedankt voor uw antwoord!

                            Comment

                            Working...
                            X