Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

    Ik kan in occasie een 300mm F2.8 (600mm wel AF en F5.6 (dacht ik) geen IS met 2xTC) kopen voor een schappelijke prijs, let wel de niet IS versie
    OF
    houd ik beter mijn 300mm F4 met IS (600 mm geen AF en F8 maar wel IS met 2xTC) wetende dat de bedoeling in beide gevallen is de lens te gebruiken met de 2x TC.
    Wie geeft raad?
    Grtz Fatje

    - EOS + EF -

  • #2
    Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

    Ik heb enkele weken terug ook een 300 2.8L kunnen kopen die nog nagelnieuw was (stocklens die was blijven liggen) voor een in mijn ogen hele scherpe prijs, ik had de 400 5.6L. Ik heb eigenlijk nog geen tijd gehad ( en de weersomstandigheden laten ook niet veel toe momenteel ) om de lens deftig te testen maar de probeersels die ik heb gedaan zijn echt wel heel erg goed. In combinatie met een 1.4 merk ik eigenlijk totaal geen kwaliteitsverlies of vertraging, die lens is echt snel hoor. Ik heb ook een 2x extender en hier heb ik nog niet mee getest, zal hoogstwaarschijnlijk een stuk minder zijn dan met de 1.4 maar ik hoop door bvb op F8 te gaan werken dat de resultaten voldoende zullen zijn. ( de lens blijft wel serieus snel focussen met een 2X extender in ieder geval, bij wijze van test heb ik ook even de 1.4 en de 2X achter elkaar geplaatst en zelfs dan nog bleef ze autofucussen op een 30D )
    Er zijn ook wel wat nadelen ivm mijn 400 5.6 en dat is zeker en vast de omvang en het gewicht van deze lens ( 3.5 kg dacht ik ). Dit gewicht op zich is natuurlijk één ding maar besef ook dat als je geen deftige tripod ( alla Gitzo of iets dergelijks ) hebt je er zeker en vast eentje zal moeten aanschaffen ( zeker als je op 600mm wil gaan werken ).
    Al bij al ben ik zeer blij dat ik de aankoop heb gedaan!
    Vraag is natuurlijk wat een schappelijke prijs is, ik zie zo nu en dan eens zo’n lens te koop aangeboden en die zien er soms nogal serieus toegetakeld uit, dit is dan ook een lens die vrij veel door sportfotografen wordt gebruikt en die kijken soms nogal niet op een stootje meer of min hé…
    Last edited by RDB; 16 november 2006, 10:43.
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #3
      Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

      @ RDB werkte jij vroeger niet met de F4 in combinatie met de 2xTC? De prijs is rond de €2000 is dat in de buurt van wat jij betaalde (als ik dat mag vragen)?
      Grtz Fatje

      - EOS + EF -

      Comment


      • #4
        Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

        Oorspronkelijk geplaatst door Fatje Bekijk bericht
        @ RDB werkte jij vroeger niet met de F4 in combinatie met de 2xTC? De prijs is rond de €2000 is dat in de buurt van wat jij betaalde (als ik dat mag vragen)?
        Neen, ik had de 400 5.6L die ik soms gebruikte in comb met 1.4 , op zich een beregoede lens die ik met spijt heb moeten verkopen om de 300 wat te financieren.
        Ik betaalde ook 2000 euro, maar dan wel voor een nagelnieuwe (was echt wel een aanbod waar ik binnen het uur op heb toegehapt anders was ik hopeloos te laat geweest... )
        De combinatie die ik nu heb is een pak flexibeler qua gebruikstoepassingen en met behoud van AF, nadeel is het gewicht, tripod of monopod is wel een must want met een 3,5kg zware lens uit de hand schieten is niet direct aan me besteed ( ben genen spierbundel vandaar )
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #5
          Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Neen, ik had de 400 5.6L die ik soms gebruikte in comb met 1.4 , op zich een beregoede lens die ik met spijt heb moeten verkopen om de 300 wat te financieren.
          Ik betaalde ook 2000 euro, maar dan wel voor een nagelnieuwe (was echt wel een aanbod waar ik binnen het uur op heb toegehapt anders was ik hopeloos te laat geweest... )
          sorry wat te vlug gelezen ok bedankt voor de info. Geef je hier een update als je de lens uitgebreider hebt kunnen testen in combinatie met de TC's? alvast bedankt
          Grtz Fatje

          - EOS + EF -

          Comment


          • #6
            Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

            Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
            de lens blijft wel serieus snel focussen met een 2X extender in ieder geval, bij wijze van test heb ik ook even de 1.4 en de 2X achter elkaar geplaatst en zelfs dan nog bleef ze autofucussen op een 30D )
            welke extender(s) gebruik je dan?
            canon? kenko? soligor?
            de canon (dacht ik) geeft diafragma-info door.
            de kenko/soligor DG-versies ook,
            en de kenko/soligor AF-versies niet.

            als het diafragma wordt doorgegeven, schakelt de cam automatisch
            AF uit, dus als het niet doorgegeven wordt, zal de camera wel proberen
            te AF-en (met goed of slecht resultaat).

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              welke extender(s) gebruik je dan?
              canon? kenko? soligor?
              de canon (dacht ik) geeft diafragma-info door.
              de kenko/soligor DG-versies ook,
              en de kenko/soligor AF-versies niet.

              als het diafragma wordt doorgegeven, schakelt de cam automatisch
              AF uit, dus als het niet doorgegeven wordt, zal de camera wel proberen
              te AF-en (met goed of slecht resultaat).

              mm
              Wanneer ik inderdaad na de combinatie van 300+2X ( =F5.6) nog extra mijn 1.4 zet ( allebei Canon II versies ) dan blijft de lens focussen, het diafragma wordt echter niet meer doorgegeven dan, blijft op 5.6 staan alhoewel het 8 zou moeten worden. Maar de autofocus blijft het nog steeds doen, vrij goed zelfs ! Niet dat ik verwacht dat daar nog bruikbare plaatjes zullen blijven uitkomen hoor, ik ga al heel tevreden zijn als ik met de 2X tot een goed resultaat kan komen. ( ik merkte ook dat de volgorde van extenders plaatsten niet lukt in beide richtingen, ik dacht eerst de 1.4, dan de 2X en dan de lens )
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                dus de 1.4 is "spelbreker"?
                die heeft slecht 3+5 pinnekes in plaats van de
                canon/soligor DG versies met 3+8 pinnetjes vermoed ik.
                vandaar.
                400f5.6 met 1.4 converter, wat gaf die door?
                400f5.6 met 2.0 converter, wat gaf die door?

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  dus de 1.4 is "spelbreker"?
                  die heeft slecht 3+5 pinnekes in plaats van de
                  canon/soligor DG versies met 3+8 pinnetjes vermoed ik.
                  vandaar.
                  400f5.6 met 1.4 converter, wat gaf die door?
                  400f5.6 met 2.0 converter, wat gaf die door?

                  mm
                  400 + 1.4 gaf F8 door ( dus MF )
                  400 + 2X nog niet getest ( heb deze speciaal gekocht nu voor mijn 300 2.8)
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                  Comment


                  • #10
                    Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                    Fatje,

                    Zoals beloofd heb ik gisteren tussen enkele buien door even een vlugge test gedaan. Enkele foto’s dus met de 300 2.8 in comb met 1.4 ext (420mm) , 2X ext ( 600mm) en bij wijze van test ook even de 1.4 en 2X ( beiden Canon ) achter elkaar gezet ( 840mm). Het vermelde diafragma bij de foto met beide extenders moet je wel één stop verhogen ( deze wordt niet meer doorgegeven blijkbaar ), doordat het licht slecht was moest ik toch manueel scherpstellen, in goed licht blijft de AF het wel doen.
                    Met beide extenders één stop toedraaien geeft volgens mij toch een best behoorlijk resultaat.
                    Alle foto’s op statief genomen, afstand tot het object telkenmale vergroot om ongeveer het ganse beeldje telkens in de zoeker te houden. Foto’s simpelweg in Jpeg genomen en verkleind met standaard instellingen van BD sizer.
                    Hopelijk laten de mod’s deze uitzondering even toe om dit testje te illustreren . ( Ik heb ook nog even de 70-200 IS 2.8L in combinatie met de 2X extender getest, op F8 bleek die zeer bruikbaar, op 5.6 totaal niet )






                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                    Comment


                    • #11
                      Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                      hm, lijkt me allemaal wel heel behoorlijk.
                      maar in hoeverre kun je de scherpte natuurlijk aflezen van een geresizede foto?
                      misschien een centrumdeel op 100% bijplakken?
                      ik ga alvast dezelfde test eens doen op mijn 200f2.8 > 280f4 > 560f8
                      (400f5.6 is alleszins "acceptabel", zie deze)

                      nu, om even terug ON TOPIC te gaan (sorry, fatje)
                      300f4 + 2.0 > 600f8 > wél IS géén AF
                      of
                      300f2.8 + 2.0 > 600f5.6 > géén IS wél AF
                      zou ik toch voor de AF kiezen hoor.

                      tenzij je natuurlijk een 2.0 extender gebruikt die f8 niet doorgeeft.
                      dan kun je zowel IS als AF gebruiken natuurlijk ...

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                        Bedankt RDB, dat ziet er inderdaad zeer behoorlijk uit, ik denk dat ik inderdaad nog maar wat wacht (lees verderspaar) zodat ik voor de f2.8 kan gaan. Nogmaals bedankt voor de moeite.
                        Grtz Fatje

                        - EOS + EF -

                        Comment


                        • #13
                          Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fatje Bekijk bericht
                          Bedankt RDB, dat ziet er inderdaad zeer behoorlijk uit, ik denk dat ik inderdaad nog maar wat wacht (lees verderspaar) zodat ik voor de f2.8 kan gaan. Nogmaals bedankt voor de moeite.
                          Hier ga je geen spijt van krijgen Fabian! Ik heb er wel mijn veel handelbaardere 400 5.6L voor weggedaan maar nu heb ik een stukken veelzijdiger lens voor in de plaats, van sport tot natuur, en een toch wel stuk groter bereik qua mm's nu die kwalitatief voor mij voldoende goed zijn. Wil ik met een meer handelbare lens op stap dan gebruik ik een 70-200IS+ 2X , mits dichtknijpen naar F6.3 a F8 toch zeker nog kwalitatief. Nu enkel nog eens tijd vinden ( en wat geluk hebben met het weer ) om eventjes wat natuurschoon te gaan vastleggen
                          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                          Comment


                          • #14
                            Re: EF 300mm f2.8 of 300mm f4 IS in combinatie met 2x TC

                            Ik heb van mijn 300 2.8 IS nog een reeks testfoto's staan, ook nog twee met de 1.4 TC.

                            http://www.pbase.com/steldat/canon_300_28_is
                            Canonvijfdeemarkdrie

                            Comment

                            Working...
                            X