Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

    Ik vroeg mij af of er iemand al met de 28/1.8 heeft gefotografeerd. Als ik mij niet vergis, is dit een van de weinige lichtsterke groothoek-primes (i.e. wijder dan f2.8) die ietwat betaalbaar zijn bij Canon.

    De 24L is geweldig, maar voor die prijs heb ik meer aan mijn 24-70L. De Sigma 20/1.8 ken ik ook, maar ik zoek het eerst en vooral in de eigen stal. Vandaar mijn vraag...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

  • #2
    Re: EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
    Ik vroeg mij af of er iemand al met de 28/1.8 heeft gefotografeerd. Als ik mij niet vergis, is dit een van de weinige lichtsterke groothoek-primes (i.e. wijder dan f2.8) die ietwat betaalbaar zijn bij Canon.

    De 24L is geweldig, maar voor die prijs heb ik meer aan mijn 24-70L. De Sigma 20/1.8 ken ik ook, maar ik zoek het eerst en vooral in de eigen stal. Vandaar mijn vraag...
    Hallo Pieter,

    Even naast je vraag. Wat zijn je ervaringen met de Sigma 20/1.8. Ik zou me misschien ook wel een lichtsterke groothoek prime aanschaffen maar ben er nog niet uit. De 10.5 van Nikon is iets speciaals en spreekt me ook wel aan, maar is eerder een effectenlens imho. Wil je de zaken rechtzetten dan moet je weeral met software gaan spelen. Dank bij voorbaat.

    Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens
      Even naast je vraag. Wat zijn je ervaringen met de Sigma 20/1.8.
      Mijn ervaring met de Sigma is beperkt, maar ik vind deze goed presteren (in tegenstelling tot de groothoekzooms). Ik ben geen meetfreak, dus ik zou je niet kunnen zeggen of deze lens nu veel vertekent aan de randen of niet. Ook op de 1D moet ik ze nog testen want die andere cropfactor maakt toch een verschil. Ik heb momenteel alleen een algemene indruk en die is gewoon goed. De lens is niet van de kleinste, maar dat heeft mij niet gestoord.

      Vraagje terug: waarom overweeg je deze lens als je een 17-55 hebt, die op zich al vrij lichtsterk is? De Nikkor is natuurlijk een ander geval, maar de Sigma 20mm valt toch in grote mate samen met het gebruik van de 17-55, of zie ik het verkeerd?
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #4
        Re: EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

        Inderdaad Pieter, met de 17-55 beschik ik al over 20mm. Deze lens is uitstekend, maar aangezien ik nogal veel binnenopnames maak, familie en vriendenbijeenkomsten, dacht ik dat een nog lichtsterkere en scherpe prime me nog wel van dienst zou kunnen zijn. En 20mm komt wellicht in de buurt van de klassieke groothoek in 35mm equivalent. Ik ben er nog niet helemaal uit en zou ook nog groter kunnen gaan, maar een fisheye vind ik eerder fun. De 10.5 van Nikon spreekt me overigens wel aan, maar denk dat ik deze te weinig ga gebruiken en dat het eerder een mooi speeltje is. En een zoom, 10-20 of 12-24 lijkt mij wat te weinig lichtsterk.

        Groetjes,
        Pol.
        Last edited by enero; 1 augustus 2005, 11:48.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          Re: EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
          Ik vroeg mij af of er iemand al met de 28/1.8 heeft gefotografeerd. Als ik mij niet vergis, is dit een van de weinige lichtsterke groothoek-primes (i.e. wijder dan f2.8) die ietwat betaalbaar zijn bij Canon.
          Ik heb die lens sinds kort in m'n bezit. Heb er nog niet heel veel mee gefotografeerd, maar de eerste indruk is goed. Hij is op volle of bijna volle opening al erg scherp in het midden van het beeld (scherper dan m'n 50mm/1.8 lens). De AF is lekker snel en stil.
          Gijs
          Canon apparatuur

          http://gijsvo.fotopic.net/

          Comment


          • #6
            Re: EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

            Oorspronkelijk geplaatst door Gijs
            Ik heb die lens sinds kort in m'n bezit. Heb er nog niet heel veel mee gefotografeerd, maar de eerste indruk is goed. Hij is op volle of bijna volle opening al erg scherp in het midden van het beeld (scherper dan m'n 50mm/1.8 lens). De AF is lekker snel en stil.
            Het is een lens die blijkbaar niet zo populair is en waar ook nogal wat mensen negatieve commentaren op geven, maar er is naast de 35/2 niks anders meer te vinden dat even lichtsterk is en toch betaalbaar. Als ik geld op overschot had, kocht ik gewoon de 24/1.4, maar ja...
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: EF 28/1.8 - iemand mee gespeeld?

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G.
              . Als ik geld op overschot had, kocht ik gewoon de 24/1.4, maar ja...
              En dat probleem heb ik ook dus nog geen 24 F1.4
              D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
              www.langenacker.nl

              Comment

              Working...
              X