Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

    Ik gebruik een D300 met een 17-55 mm en een 70-200 mm, beide 2.8
    Die lenzen neem ik op vakantie liever niet mee (te duur materiaal, lenzen wisselen,...).

    Daarom overweeg ik om een 18-200 aan te schaffen. Goed idee of is het kwaliteitsverschil zo groot, dat ik terugkeer met vakantiefoto's die me teleurstellen ?
    Er bestaat ook een Sigma: half zo duur (maar ook half zo goed ?)


    Graag jullie mening.

  • #2
    Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

    Een 18-200 VR is dé ideale vakantielens voor snapshots. Absoluut. Niet aan twijfelen.

    Comment


    • #3
      Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

      Snapshots, OK. Maar ook als het toch iets méér moet zijn ?

      Comment


      • #4
        Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
        Snapshots, OK. Maar ook als het toch iets méér moet zijn ?
        Het kan zeker iets meer dan de pure snaphot, ok, maar niet echt geschikt voor wildlife, geen macro, geen portretten met flinterdunne scherptediepte...
        Voor de rest is dit een lens waarmee je de meeste dagdagelijkse situaties aankan.
        En ja, ze kan wel eens wat distortie geven, en ja, ze tekent wat softer dan een prime of een 3X zoom, maar of je dat in een niet te grote (dus geen A3 bv) print zal storen? Ik denk van niet.

        Lees anders eens een paar recensies ( www.photozone.de, dpreview... ).
        En gebruik eens degelijk de zoekfunctie van dit forum .

        Comment


        • #5
          Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

          Die lenzen neem ik op vakantie liever niet mee (te duur materiaal, lenzen wisselen,...).
          Fotos nemen is dus geen vakantie voor jou ?

          Hou je dure materiaal maar thuis in de kast, voor later

          Comment


          • #6
            Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
            Ik gebruik een D300 met een 17-55 mm en een 70-200 mm, beide 2.8
            Die lenzen neem ik op vakantie liever niet mee (te duur materiaal, lenzen wisselen,...).

            Daarom overweeg ik om een 18-200 aan te schaffen. Goed idee of is het kwaliteitsverschil zo groot, dat ik terugkeer met vakantiefoto's die me teleurstellen ?
            Er bestaat ook een Sigma: half zo duur (maar ook half zo goed ?)
            .
            Ik had op een gegeven moment een 17-55mm, een 80-200mm en een 18-200mm...
            vertrok op reis naar Mexico... en dacht... 18-200mm is voldoende, goede reislens...

            besluit... nooooit meer! 18-200mm werd vlug verkocht na de reis... éénmaal gewend aan goede lenzen, stap je moeilijk terug... dan neem je het er best bij dat je wat moet dragen... en wisselen... want de kwaliteit is toch een pak beter...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
              Snapshots, OK. Maar ook als het toch iets méér moet zijn ?
              Allereerst, de allround snapshot zoom is de 18-200VR. Absoluut zonder twijfel, laat het dan zelfs het betere snapshot materiaal zijn...
              Daarnaast heb je waarschijnlijk je f2.8's aangeschaft om de leuke en aparte momenten die je meemaakt naar eigen believen in beeld te kunnen brengen. Jouw vakantie lijkt mij zo'n moment... 't Zou toch absoluut bizar wezen je lenzen in de kast te laten liggen
              Als je dan toch hoofdzakelijk met je voornoemde zooms werkt en je hebt budget voor een eventuele 18-200, dan zou ik dat eerder investeren in een veilige backpack om je glas veilig in mee te nemen (en desnoods verder sparen voor de gloednieuwe f1.4/24 ; dat lijkt me pas een schitterend allround reis/reportage/zelfs snapshot-objectief, al zal ik er zelf waarschijnlijk nog mijn derde nier moeten voor verkopen ).

              Cheers.
              F.

              Comment


              • #8
                Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                hoi,

                ik heb hetzelfde probleem gehad, ben in het bezit een 24/70 en 80/200 ,ook allebei f2.8.
                Ik heb de Sigma 18/200 DC f3.5-6.3 OS gekocht speciaal als wandel/reislens en ben daar tevreden over. Ik heb ze ook vergeleken met de 18/200VR van een vriend en beiden vinden we ze vergelijkbaar.
                Er is echter een maar... voor plaatjes van de plaatselijke markt/kerk/terras o.i.d. voldoet ze ruimschoots maar als bijvoorbeeld je vrouwtje er dan mooi bruin en lachend bijloopt dan verlang ik naar mijn 2.8 lenskes, die leggen dat toch mooier vast.
                Dat neemt niet weg dat ik ze graag zou inruilen tegen een nikkor 16/85VR of Tokina 12/24 voor de extra groothoek mm's.
                Ik zal dan wel terug wisselen
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jeepeg Bekijk bericht
                  Ik gebruik een D300 met een 17-55 mm en een 70-200 mm, beide 2.8
                  Die lenzen neem ik op vakantie liever niet mee (te duur materiaal, lenzen wisselen,...).

                  Daarom overweeg ik om een 18-200 aan te schaffen. Goed idee of...
                  Je hoeft je helemaal niet te laten afschrikken door doemverhalen over zogezegd totaal ondermaatse beeldkwaliteit hoor. Alles hangt van je eigen obsessie voor perfectie af en ik vind persoonlijk dat er nog wel meer is in het leven dan enkel maar beeldkwaliteit van een lens/foto.
                  Als ik op vakantie ben, zijn er veel dagen waarop foto's echt niet het allerbelangrijkste zijn hoor en wil ik ook wel eens zonder ettelijke kilo's aan bagage op daguitstap met het gezin, zeker als het gemiddeld +30° is... .

                  Zoals je in deze Photozone-test kan zien, is de Tamron 18-250 echt wel in staat degelijke resultaten af te leveren.

                  Ik heb deze Tamron gehad zowel als de Sony-versie daarna. Beide hebben dezelfde optiek (- de Sony heeft enkel nog een snellere AF -), en ik was van beide echt wel tevreden hoor.
                  Hou gewoon wat rekening met de beperkingen van deze lens, en je kan een heel ontspannen vakantie beleven (dus niet ideaal bij actie/sport, niet bij weinig licht, en aan het tele-eind een stopje dichtdraaien ).

                  Een andere optie is de nieuwe Sigma 18-250HSM: schijnt heel goed te zijn en die zou ik eerlijk gezegd volgende vakantie mee willen nemen. (Naar de oudere 18-200's zou ik niet gaan aangezien de nieuwere lenzen optisch toch wel een stuk verbeterd zijn hoor.)

                  Ideaal voor op stap vind ik zo'n lens plus een 50/1.4, 35/2 of 28/2 of zo (ik weet niet wat er daarvan bestaat bij Nikon), kwestie van ook in gebouwen of 's avonds nog iets leuks te kunnen doen.

                  Succes met je keuze !
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                    Het is idd een goeie reislens en je gaat het gewicht ook leuk vinden. Ik zou mss wel nog een 50mm of zo meenemen dit weegt niks en dan kan je toch de kleine DOF gebruiken moest je er zin in hebben.

                    Grtz
                    Thomas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                      Om het kwaliteitsverlies binnen de perken te houden zou ik de 70-300 VR aanbevelen.
                      Ik had een beetje hetzelfde dilemma; de 70-200/2.8 VR bleek te zwaar en te opzichtig, maar ik wou zo weinig mogelijk aan kwaliteit inboeten. Bleek uit mijn metadata gegevens dat ik op reis eigenlijk bijna nooit op f2.8 beelden nam, zodat een f4.5 met goede resultaten ook al volstond.
                      Ik heb dan besloten de 70-300 VR voor 379 euro te kopen bij Foto Rubens en ben er zeer tevreden over.
                      De lens is een stuk lichter, compacter, minder opvallend, heeft VR, heeft 300mm-bereik en is vooral niet duur. Dus deze in combinatie met je 17-55 moet een stuk comfortabeler aanvoelen.
                      Ik gebruik nu wel FF, maar het principe lijft hetzelfde.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                        Ik gebruik de Sigma 18-200 al een tijdje als all-round reislens.
                        Warm aan te bevelen. Het gebruiksgemak is van doorslaggevend belang. Vaak heb je de tijd niet om lenzen te wisselen en je moet ook geen ganse batterij lenzen meezeulen. De 18-200mm doet alles voor je in een handomdraai. Enkel in extreem lichtarme omstandigheden kom je tekort. De zogenaamde mindere kwaliteit heeft mij nooit gestoord. Het gaat tenslotte om impressies van een vakantie. Als je persé voor topfoto's wil gaan, zeul dan maar een grote rugzak mee met een 5 tal verschillende lenzen. Dat is nou net wat ik niet wil tijdens mijn vakanties
                        Homo Sapiens Pentaxiensis

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                          heb zelf ook de 18-200 vrII aangeschaft voor dit soort aktiviteiten, vakantie, wandelen, etc heb verder nog een 70-200 2.8 , maar die wil ik ook niet (meer) meenemen op vakantie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                            Met hetzelfde doel (vakantie) heb ik het geluk gehad dat ik eerst eens een 18-200 van een
                            kennis mocht gebruiken voor een weekje. Heel in het kort: ik kom toch liever wat mm te
                            kort dan de scherpte, de mindere vertekening op zijn breedste stand, en de mooie dof op
                            2.8 van de locals, mijn vrouw, voor het licht in tempels, musea en dergelijke. Ik kijk er nu
                            zelfs minder tegen op om mijn 17-55 mee te sleuren want ik weet verdomde goed dat ze
                            dat waard is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een 18-200 voor op vakantie: goed idee ?

                              Ik kan de 18-200 van Nikon alleen maar aanbevelen.
                              Ik heb de 24-70 2.8 en de 80-200 2.8 van dezelfde stal. Super lenzen, maar voor op reis voldoet de 18-200 méér dan voldoende.

                              Comment

                              Working...
                              X