Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

    1. Een fisheye zoom en wel van 8 tot 15mm



    2. Een 28mm f1.4 prime



    3. Een DX breedboek van 10 tot 20mm

  • #2
    Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

    Ik vind het persoonlijk jammer dat ze voor de DX breedhoek voor een AF-P focus systeem gekozen hebben.
    Dit betekent dat mensen met iets oudere bodies deze lens niet kunnen gebruiken.

    De 28mm vind ik wat een rare keuze van Nikon. Er bestaat immers al een 28mm f1.8, én een 24mm f1.4. Dus er was al veel keuze bij Nikon...
    Ik begrijp het niet goed

    De fisheye lijkt me erg leuk, maar het bedrag is wel vrij hoog
    Nikon shooter - Samyang fan

    Comment


    • #3
      Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

      leuke prijzen...

      Comment


      • #4
        Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

        Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
        leuke prijzen...
        Inderdaad, ik was ook aangenaam verrast door de prijzen.

        Comment


        • #5
          Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

          Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
          Inderdaad, ik was ook aangenaam verrast door de prijzen.
          Ik de beide prijzen van de eerste 2 enorm. Een fisheye gebruik je toch niet zo vaak, ik heb een circulaire fisheye en die is leuk om in kerken enzo te gebruiken maar veel andere toepassingen (op een uitzonderlijke keer waar het origineel is na) zijn er niet. Dan is de prijs wel hoog voor iets wat je meer gaat vasthebben om af te stoffen dan om foto's te schieten.

          De 28mm (kan persoonlijk zijn) lijkt me eerder noch mossel noch vis. En ook niet meteen een lens waarvoor ik (x)xxx euro meer zou betalen omdat die f/1.4 haalt.

          Comment


          • #6
            Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

            Ook al heb ik geen Nikon body en ook nooit gehad. Maar toch ben ik bekend met een oude versie van de 28mm f1.4, deze heeft een verkoopwaarde van 2000 euro dacht ik. Spanjaart weet hier vast meer over te vertellen. je kunt het bereik niks vinden, maar ik denk dat er best wel markt voor de lens is, mits vervormingen heel goed meevallen. De prijs van de oude lens verklaard de markt voor de nieuwe lens

            Update:
            Find many great new & used options and get the best deals for Nikon NIKKOR 28mm f/1.4 Aspherical Lens at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!

            3145 dollar voor een tweedehandse lens. Dus nog duurder dan ik dacht en de markt zal wel goed zitten.
            Last edited by Rogier; 31 mei 2017, 20:24.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ook al heb ik geen Nikon body en ook nooit gehad. Maar toch ben ik bekend met een oude versie van de 28mm f1.4, deze heeft een verkoopwaarde van 2000 euro dacht ik. Spanjaart weet hier vast meer over te vertellen. je kunt het bereik niks vinden, maar ik denk dat er best wel markt voor de lens is, mits vervormingen heel goed meevallen. De prijs van de oude lens verklaard de markt voor de nieuwe lens

              Update:
              Find many great new & used options and get the best deals for Nikon NIKKOR 28mm f/1.4 Aspherical Lens at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!

              3145 dollar voor een tweedehandse lens. Dus nog duurder dan ik dacht en de markt zal wel goed zitten.
              Enige probleem, de oude 28mm f1.4 is totaal onbruikbaar op bv. een D800 met pixels kleiner dan 5 micron.
              Het scheidend vermogen van dit peperdure objectief is gewoon te laag, wat je van een topper uit het analoge tijdperk niet zou verwachten.

              Comment


              • #8
                Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                Ik blijf het een vreemde strategie van Nikon vinden, deze 3 nieuwe lenzen.
                Het zijn nu niet direct de lenzen waar de meeste fotografen nood aan hebben, met uitzondering misschien van de 10-20 DX.
                Ik denk eerder aan een lichtgewicht en kwalitatief goede lens in het middenbereik met een f4 diafragma, genre 24-85 f4.
                Momenteel is de spoeling daar heel dun.
                Ook een opvolger van de stokoude 180 f2.8 laat op zich wachten, evenals een 135 f2.8 met VR en een vernieuwde macrolens.
                Dit hoeven geen lenzen van 2000 euro te zijn en geen f1.4 te hebben.
                En waarom eens geen vast brandpunt voor FF in het ultrabreedhoekbereik, zoals een lichtgewicht 11 of 12 mm (f4).
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Enige probleem, de oude 28mm f1.4 is totaal onbruikbaar op bv. een D800 met pixels kleiner dan 5 micron.
                  Het scheidend vermogen van dit peperdure objectief is gewoon te laag, wat je van een topper uit het analoge tijdperk niet zou verwachten.
                  Dit zal de reden zijn van de 28mm lens.

                  En de 8-15 zal in navolging zijn van de Canon 8-15 F4 L
                  Waar een wil is, is een weg
                  ---------------------------------

                  Comment


                  • #10
                    Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Ik blijf het een vreemde strategie van Nikon vinden, deze 3 nieuwe lenzen.
                    Ik denk eerder aan een lichtgewicht en kwalitatief goede lens in het middenbereik met een f4 diafragma, genre 24-85 f4.
                    Momenteel is de spoeling daar heel dun.
                    Er is reeds een 24-85 VR (wel geen vast F4 diafragma) maar licht en niet slecht, en er is de meer pro all round zoom, de 24-120 F4 VR.
                    Daar nog een 24-85 F4 VR bij zetten zou imho nogal veel overlap geven met beide andere lenzen.
                    Ook een opvolger van de stokoude 180 f2.8 laat op zich wachten, evenals een 135 f2.8 met VR en een vernieuwde macrolens.
                    Ik vrees dat ze dat nooit gaan doen. De 70-200 F2.8 zooms van Nikon zijn zéér succesvol, en de laatste versies zijn ook prima op f2.8.
                    Ik denk niet dat er nog lichte f2.8 primes gaan komen in de 100-200mm range. Misschien nog een nieuwe 135mm f2, maar zelfs dat is lang niet zeker.

                    Met de macro lens ben ik het wel eens. Ik vind het vrij raar dat Nikon geen recente lange macro lens heeft. Sigma heeft veel succes met zijn 150mm & 180mm macro lenzen.
                    Dit hoeven geen lenzen van 2000 euro te zijn en geen f1.4 te hebben.
                    En waarom eens geen vast brandpunt voor FF in het ultrabreedhoekbereik, zoals een lichtgewicht 11 of 12 mm (f4).
                    Helemaal mee eens
                    Nikon shooter - Samyang fan

                    Comment


                    • #11
                      Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                      Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                      Er is reeds een 24-85 VR (wel geen vast F4 diafragma) maar licht en niet slecht, en er is de meer pro all round zoom, de 24-120 F4 VR.
                      Daar nog een 24-85 F4 VR bij zetten zou imho nogal veel overlap geven met beide andere lenzen.

                      Ik vrees dat ze dat nooit gaan doen. De 70-200 F2.8 zooms van Nikon zijn zéér succesvol, en de laatste versies zijn ook prima op f2.8.
                      Ik denk niet dat er nog lichte f2.8 primes gaan komen in de 100-200mm range. Misschien nog een nieuwe 135mm f2, maar zelfs dat is lang niet zeker.

                      Met de macro lens ben ik het wel eens. Ik vind het vrij raar dat Nikon geen recente lange macro lens heeft. Sigma heeft veel succes met zijn 150mm & 180mm macro lenzen.

                      Helemaal mee eens
                      Inzake de huidige 24-85, die loopt ook al wat jaren mee en die kan echt optisch beter. Idem dito voor de 24-120 f4 (deze laatste is trouwens een zware lens).
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                        Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                        Inzake de huidige 24-85, die loopt ook al wat jaren mee en die kan echt optisch beter. Idem dito voor de 24-120 f4 (deze laatste is trouwens een zware lens).
                        Ik heb zelf de 24-120/f4, dat is een prima lens. Niks mis mee.
                        Ze is zeker niet licht, maar echt zwaar zou ik ze toch ook niet noemen.
                        De lens zit ook in het semi-pro segment van Nikon. 77mm filters, ED glas en constant F4 diafragma. Ze is ook iets beter gebouwd.

                        De 24-85 VR is een kitlens, dus ik denk niet dat dat prioriteit is voor Nikon
                        Nikon shooter - Samyang fan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                          En ondertussen is de fisheye reeds verkrijgbaar (voor de liefhebbers)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                            En ondertussen is de fisheye reeds verkrijgbaar (voor de liefhebbers)
                            Gisteren heb ik een sample de 8-15 fisheye kunnen testen, zonder geheugenkaart. De verkoper zei dat ze al wel te bestellen was maar nog niet direct leverbaar. Ze geeft een mooie vervorming op 8mm, als ze wat in prijs zakt dan komt ze op mijn verlanglijstje.

                            De 24-120/f4 Heeft nog al snel last van flares, of heb ik daar een slecht exemplaar van getest? Maar bij het minste tegenlicht kwamen er direct flares

                            Comment


                            • #15
                              Re: Drie nieuwe Nikon lenzen voorgesteld vandaag

                              Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
                              Gisteren heb ik een sample de 8-15 fisheye kunnen testen, zonder geheugenkaart. De verkoper zei dat ze al wel te bestellen was maar nog niet direct leverbaar. Ze geeft een mooie vervorming op 8mm, als ze wat in prijs zakt dan komt ze op mijn verlanglijstje.

                              De 24-120/f4 Heeft nog al snel last van flares, of heb ik daar een slecht exemplaar van getest? Maar bij het minste tegenlicht kwamen er direct flares
                              Ik heb nog niets gemerkt van flares bij m'n 24-120.... het is niet mijn meest gebruikte lens maar het zou me normaal gezien al opgevallen moeten zijn....
                              Geen idee of zoiets exemplarisch zou kunnen verschillen
                              De 85mm afs heb ik ook en daarmee heb ik rap veel flare tegen de zon in....

                              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment

                              Working...
                              X