Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doen jullie AF Fine-Tune ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doen jullie AF Fine-Tune ?

    Gisterenavond heb ik mij eens bezig gehouden met het AF checken met fine tunen van enkele van mijn objectieven met mijn D800E.
    Het resultaat vond ik nogal teleurstellend. Ziehier een 5-tal objectieven die ik heb getest en bijgesteld.
    Nikon 24-70mm 2.8 : +20 Dit vind ik niet normaal, want eigenlijk zou die nog iets hoger dan +20 moeten kunnen bijgesteld worden.
    Nikon 70-200mm 2.8 VRI : +15
    Nikon 50mm 1.4 : +18
    Nikon 85mm 1.4 : 0
    Nikon 105mm 2.8 Micro : +2.
    Nikon 14-24mm 2.8 : nog niet getest.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

    Er zeker voor zorgen dat je een goede testopstelling maakt Pol, want daar worden soms fouten gemaakt.

    Onderstaand twee opnames die ik gemaakt heb op het testtoestel van Procirep, een toestel dat er speciaal voor gemaakt is, maar
    wel tot op de mm correct, eerste foto 85mm AF-s op 1.4 tweede foto ook met die 85mm op f2.8 met mijn D3s en geen correctie.



    Comment


    • #3
      Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

      Op de 1D MKIII moest ik elke lens corrigeren, op de 5D MKIII en de 1DX heb ik de lenzen getest, maar ik heb geen enkele lens gecorrigeerd op die camera's.
      Ik zie op de foto's ook geen scherpstelfouten, en dan is het zeker niet nodig om ze te corrigeren.

      Hou er ook rekening mee dat heel wat lenzen een andere afwijking kunnen vertonen als je scherpstelt op de minimale scherpstel-afstand.
      Als je de lenzen daar op corrigeert, dan krijg je problemen bij foto's waarbij je niet vlak bij het onderwerp komt met de camera.

      Maak dus achteraf ook nog andere foto's met de gecorrigeerde lens + camera om te controleren of alles wel juist werkt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

        worden lenzen niet getest op scherpte op de minimale scherpstel afstand? Heb ooit eens een test gedaan op randonscherpte van de 24-70mm op zo'n testkaart (kan dat draadje niet meer vinden)....en dat moest vanuit een bepaalde hoek en vanaf de min scherpstel afstand.
        @demeyreg : van ver ziet zo'n kaart er altijd goed uit....kan je geen 100% crop tonen... de eerste lijkt frontfocus te hebben en de tweede backfocus wat vreemd is want het is dezelfde lens.
        @enero : Ik heb de 24-70 en 70-200 minimaal moeten tunen
        My Website : http://www.ineedair.org
        Music / Painting / Motion Graphics / Image
        Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

        Comment


        • #5
          Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Op de 1D MKIII moest ik elke lens corrigeren, op de 5D MKIII en de 1DX heb ik de lenzen getest, maar ik heb geen enkele lens gecorrigeerd op die camera's.
          Ik zie op de foto's ook geen scherpstelfouten, en dan is het zeker niet nodig om ze te corrigeren.

          Hou er ook rekening mee dat heel wat lenzen een andere afwijking kunnen vertonen als je scherpstelt op de minimale scherpstel-afstand.
          Als je de lenzen daar op corrigeert, dan krijg je problemen bij foto's waarbij je niet vlak bij het onderwerp komt met de camera.

          Maak dus achteraf ook nog andere foto's met de gecorrigeerde lens + camera om te controleren of alles wel juist werkt.
          Wel ik heb je raad gevolg en nog eens met de bewuste 24-70 een paar andere shots gedaan en vastgesteld dat de correctie toch fel overschat was. De test moet dan toch niet zo perfect uitgevoerd zijn geweest. Ik kom nu op een fine tune van +8, wat mij toch aanvaardbaarder lijkt.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

            Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
            @demeyreg : van ver ziet zo'n kaart er altijd goed uit....kan je geen 100% crop tonen... de eerste lijkt frontfocus te hebben en de tweede backfocus wat vreemd is want het is dezelfde lens.
            Je kan bij gemiddelde korte brandpunten tussen 35 en 90mm gerust 1/3 vóór 2/3 achter regel gebruiken, dat lijkt mij redelijk te kloppen, zie maar eens de leesbaarheid van de getallen.
            Wil je het echter milimeterjuist bepalen, dan moet je gaan rekenen of KLIK
            Hieronder de 100% crops.
            85mm AF-s f1.4 op f1.4
            85mm AF-s f1.4 op f2.8.
            Last edited by Guest42; 17 juni 2013, 17:34. Reden: Wijziging richtlijnen.

            Comment


            • #7
              Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

              Is dit, in het geval van 85mm f/1.4, de aangewezen diafragmaopening voor de test ? Waarom niet op de grootste opening testen ?
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                @ENERO

                Ik doe ook aan finetuning en had vroeger een spydercal plaat die ik op een statief gebruikte.
                Nu was ik daar ook niet al te tevreden van en ben ik voor mijn D800 ook naar een betere oplossing gaan zoeken.
                Ik ben bij focal software uitgekomen: http://www.reikan.co.uk/focalweb/

                Kost iets maar dan heb je ook iets. Ik moet zeggen dat mijn foto's er scherper van geworden zijn. Wat ik er het grootste plezier aan vind, is dat er ook een mogelijkheid bij zit om van een lens het scherpte-traject bij bepaalde diafragma's te testen. Zo ken je direct de sterke en zwakke kanten van je gerief :-)
                FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                Comment


                • #9
                  Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
                  @ENERO

                  Ik doe ook aan finetuning en had vroeger een spydercal plaat die ik op een statief gebruikte.
                  Nu was ik daar ook niet al te tevreden van en ben ik voor mijn D800 ook naar een betere oplossing gaan zoeken.
                  Ik ben bij focal software uitgekomen: http://www.reikan.co.uk/focalweb/

                  Kost iets maar dan heb je ook iets. Ik moet zeggen dat mijn foto's er scherper van geworden zijn. Wat ik er het grootste plezier aan vind, is dat er ook een mogelijkheid bij zit om van een lens het scherpte-traject bij bepaalde diafragma's te testen. Zo ken je direct de sterke en zwakke kanten van je gerief :-)
                  Ziet er niet slecht uit. En het is inderdaad zo dat, als je een 10-tal keer focust op een rij je geen identiek gefocuste shots krijgt. Dit heb al ondervonden.
                  Maar ben wel benieuwd of dit dè oplossing kan bieden. Welke versie heb je dan genomen ?
                  Blijkbaar ook nog niet voor handen voor Mac. Aangezien ik ook nog met Windows XP zit op een PC zal ik nog wat geduld moeten oefenen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                    Goh ik zou moeten nakijken maar ik denk de versie voor particulier gebruik met alle uitbreidingen.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                      Ik heb de Reikan Pro en heb deze al volautomatisch een paar lenzen laten tunen en telkens was ik niet tevreden. Heb nu alles zonder finetuning staan.
                      Je shuttercount gaat er ook snel van omhoog.
                      Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        De wet van de optica zegt, 1/3 vóór 2/3 achter
                        awel , welke wet is dat dan? Die van shoot?


                        zeer spijtig dat zelfs anciens dit blijven verkondigen ,zekers voor de nieuw komers hier op ons forum

                        Comment


                        • #13
                          Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                          Neen, ik doe geen AF fine-tune......omdat ik het niet kan met mijn Canon 60 D ......
                          En omdat ik het tot op heden niet nodig vond ook.
                          En ik denk dat er nog heel wat body's zijn waar je die mogelijkheid niet hebt.
                          Groetjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Is dit, in het geval van 85mm f/1.4, de aangewezen diafragmaopening voor de test ? Waarom niet op de grootste opening testen ?
                            Bovenste foto is toch op f1.4 Pol, beste is toch op enkele verschillende f waardes te testen, normaal moeten deze ongeveer gelijklopend zijn qua verhouding, anders is er iets mis met je objectief, bij Prime objectieven zal je daar over het algemeen geen problemen mee hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Bovenste foto is toch op f1.4 Pol, beste is toch op enkele verschillende f waardes te testen, normaal moeten deze ongeveer gelijklopend zijn qua verhouding, anders is er iets mis met je objectief, bij Prime objectieven zal je daar over het algemeen geen problemen mee hebben.
                              Ah sorry Geert, had ik even niet opgemerkt.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X