Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 26 t/m 42 van 42

Standaard Re: Doen jullie AF Fine-Tune ?

Op korte afstand en op lange afstand kan echt wel schelen hoor!
    Zeker niet waar dat als een objectief perfect scherpstelt op 2m, dat hij dat ook doet op 20m.
    Daarom dat Sigma nu ook een aparte tool meegeeft aan de dure lenzen om af-tune op verschillende afstanden en verschillende brandpuntsafstanden te doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudbaers Bekijk bericht
    niemand heeft het over corrigeren op 20 meter .

feit is wel dat juist met het verleggen van het focus punt er afwijkingen kunnen ontstaan door het verschuiven van de lens groepen . dat kun je dan corrigeren

niet door het veranderen van diafragma

juist me jou achtergrond had ik wel iets meer kennis verwacht ... jammr
    Waar heb ik gezegd dat je kon corrigeren door het veranderen van je diafragma
    Pol stelt hier een vraag over AF tuning, wat jij hier allemaal bijsleept heeft daar helemaal niets mee te maken,
    ik zeg alleen als je een objectief op korte afstand en op een focuskaart wil controleren, dat je dan goed zit met de regel
    1/3 vóór 2/3 achter, dan kan je op je twee oren slapen dat je AF goed zit, mijn (volgens U verkeerde) info komt van Procirep,
    daar heeft mijn achtergrond niets mee te maken, of ga je die mensen ook in twijfel trekken ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Doen jullie AF Fine-Tune ?
    Neen, enfin, nog niet nee. Misschien in de toekomst.

Momenteel ben ik tevreden van de scherpte, of stoor ik me niet aan de onscherpte, of ben ik geen pixelpeeper. En in de handleiding van mijn toestel staat duidelijk geschreven dat je dat best niet gaat finetunen tenzij het echt noodzakelijk zou zijn.
    Iets in mij zegt ook dat een dure body met dure lenzen ook mooie resultaten moet geven, en dat je die niet apart moet gaan finetunen, anders heb je er te veel voor betaald. Ik vind dat dit meteen scherp moet kunnen zijn met de technologische evolutie die we hebben, nu in 2013.

Bovendien, als ik iets niet scherp genoeg vind, kan ik altijd verscherpen via postprocessing, in de raw converter of photoshop. Al heeft dat niets met de AF scherpstelling te maken...

Misschien ligt het aan het feit dat ik niet professioneel met fotografie bezig ben.
    Laatst gewijzigd door anonymous; 18 juni 2013 om 08:37

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Waar heb ik gezegd dat je kon corrigeren door het veranderen van je diafragma
    in # 14 zeg je dat .

terwijl je juist meerdere focus afstanden moet testen ,zie ook playerofwar als je mij niet gelooft

enfin, je doet maar waar je zin in hebt mij kan het weinig schelen

wel spijtig voor de meelezers

Niet leuk voor de anderen die mee in de discussie zitten...
    Maar spijtig voor de meelezers? Neen hoor, ik noem dat entertainment.

in # 14 zeg je dat .

terwijl je juist meerdere focus afstanden moet testen ,zie ook playerofwar als je mij niet gelooft

enfin, je doet maar waar je zin in hebt mij kan het weinig schelen

Weet je wat jong,
    Zeg jij maar aan Pol hoe hij zijn AF het best kan fine tunen , buiten mensen tegenspreken heb je hier nog helemaal niets nuttigs bijgebracht.
    Laatst gewijzigd door demeyereg; 18 juni 2013 om 09:49

Weet je wat jong,
    Zeg jij maar aan Pol hoe hij zijn AF het best kan fine tunen , buiten mensen tegenspreken heb je hier nog helemaal niets nuttigs bijgebracht.
    niets nuttigs ?

ik heb je sprookjes uit geblazen EN gezegd dat je beter meerdere focus afstanden kunt controleren ipv meerdere diafragma openingen

Weet je wat jong,
    Die mag mij zeggen wat ie wil Geert, ik ga hem/zij toch nooit geloven. Met dergelijk verderf heb ik geen zaken.
    Leonidassen, ruudbaarsen,wdorstmannen1949... allemaal één en dezelfde pot nat.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Die mag mij zeggen wat ie wil Geert, ik ga hem/zij toch nooit geloven. Met dergelijk verderf heb ik geen zaken.
    Leonidassen, ruudbaarsen,wdorstmannen1949... allemaal één en dezelfde pot nat. Ik had er trouwens al een tijdje niet meer aan gedacht dat wij ook nog een negeerlijst ter beschikking hebben.
    Idd. Pol en een goede tip is goud waard.

Moderator Warning: Negeer die trollen.
    (Leonidassen, ruudbaarsen,wdorstmannen1949... allemaal één en dezelfde pot nat.)
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    Moderator Warning: Negeer die trollen.
    (Leonidassen, ruudbaarsen,wdorstmannen1949... allemaal één en dezelfde pot nat.)
    Inderdaad, zullen wij doen. Maar het is toch bedroevend dat steeds weer één van die 3 trollen mijn topics komen verstoren. Mensen die het goed menen en interessante info bieden worden belachelijk gemaakt. Ik hoop dat ook de moderatoren hier iets aan doen...
    Leeft en LAAT LEVEN !

Moderator Note: De info van Geert (demeyereg) klopt 100% want ik kreeg precies dezelfde info van Katz Eye toen ik bij hen een matglas had gekocht.
    Die trollen verzieken het forum en daar is maar één middel tegen, negeer hen in alle talen en gebaren, dan staan ze alleen en kunnen ze tegen de muren beginnen te 'klappen'.
    ‘De beste foto's zijn foto's die tastbaar, uitnodigend en echt aanvoelen’

Gisterenavond heb ik mij eens bezig gehouden met het AF checken met fine tunen van enkele van mijn objectieven met mijn D800E.
    Het resultaat vond ik nogal teleurstellend. Ziehier een 5-tal objectieven die ik heb getest en bijgesteld.
    Nikon 24-70mm 2.8 : +20 Dit vind ik niet normaal, want eigenlijk zou die nog iets hoger dan +20 moeten kunnen bijgesteld worden.
    Nikon 70-200mm 2.8 VRI : +15
    Nikon 50mm 1.4 : +18
    Nikon 85mm 1.4 : 0
    Nikon 105mm 2.8 Micro : +2.
    Nikon 14-24mm 2.8 : nog niet getest.
    Binnenbrengen, heb ik ook gedaan met mijn D800E destijds. Op mijn 50mm moest ik +20 instellen. Zoiets is verontrustend, het betekent dat een nieuw aangekochte lens wel eens net voorbij het instelbare focusbereik kan liggen. Als je dat voorhebt na de garantieperiode, kost het je alweer geld. Tegen het advies in van de zaakvoerder van Foto Rembrandt, wiens devies was "als het werkt, dan werkt het, verander er dan niets aan", besloot ik toch om toen mijn toestel ( met lenzen)door Procirep te laten calibreren, zodat de wederzijdse tolerantiewaardes van lenzen/camerabody wat dichter bij elkaar zouden komen te liggen. En daar ben ik blij om, alles perfect nu!

Walter
    D850

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    Binnenbrengen, heb ik ook gedaan met mijn D800E destijds. Op mijn 50mm moest ik +20 instellen. Zoiets is verontrustend, het betekent dat een nieuw aangekochte lens wel eens net voorbij het instelbare focusbereik kan liggen. Als je dat voorhebt na de garantieperiode, kost het je alweer geld. Tegen het advies in van de zaakvoerder van Foto Rembrandt, wiens devies was "als het werkt, dan werkt het, verander er dan niets aan", besloot ik toch om toen mijn toestel ( met lenzen)door Procirep te laten calibreren, zodat de wederzijdse tolerantiewaardes van lenzen/camerabody wat dichter bij elkaar zouden komen te liggen. En daar ben ik blij om, alles perfect nu!

Walter
    Hallo Walter, op aanraden van BlackB@ndit heb ik de objectieven nog enkele keren getest na die belangrijke bijstellingen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik weer tot andere vaststellingen kwam en dat ik nu alweer één en ander heb bijgesteld. De aanpassingen zijn nu al heel wat milder geworden. Ik ga vanavond eens checken wat het momenteel geworden is. Maar het blijft een delicaat probleem. Als je bvb tien keer de test doet kom je nogal eens tot verschillende resultaten.
    Ik ben nu niet direct zinnens bij Procirep te gaan met gans mijn tas glas. Al mijn objectieven zijn ten andere al buiten garantie. Het zal mij in de toekomst wel opvallen als één en ander niet goed zit zeker ?
    Leeft en LAAT LEVEN !

Walter
    Ik had slechts één objectief dat niet voldeed op mijn D3s Walter, namelijk die 85mm AF-s f1.4,
    Ik ben er na afspraak zelf mee naar Procirep gegaan, en ze hebben mij daar ongebruikelijk
    in hun werkplaats binnengelaten, binnen een paar tellen was het gefikst, waarvan hier eerder
    in het draadje de resultaten.
    De uitzet van camera en glas die ik nu heb is terug allemaal nieuw sinds minder dan een jaar,
    en al mijn objectieven zijn gelukkig perfect zonder bijstelling, maar moest ik met een nieuwe problemen hebben,
    maak ik een afspraak, en morgen sta ik ermee bij Procirep, na mijn 30 jarige analoge periode van FM, F801, F90, F3, F4 en F5en
    ben ik nu aan mijn elfde digitale Nikon boddy, en de objectieven kan ik niet meer tellen, eerst bij Debeuckelaer en dan Procirep
    als onderhoudstechniekers, ze kennen mij daar reeds een beetje.
    Nu is mijn situatie wat veranderd, (geen persfotograaf, en fotograaf in bijberoep meer) het veelvuldig wisselen van materiaal
    zit er dus niet meer in.

Nu is mijn situatie wat veranderd, (geen persfotograaf, en fotograaf in bijberoep meer) het veelvuldig wisselen van materiaal
    zit er dus niet meer in.

Ik heb toch een donkerbruin vermoeden dat jij nog wel eens een en ander gaat kopen hoor

Walter
    D850

Ik heb toch een donkerbruin vermoeden dat jij nog wel eens een en ander gaat kopen hoor

Walter
    Ja Walter, toch een beetje de aard van het beestje zeker.

Maar toch wil ik het gewicht beperkt houden, en de D800 is qua prestaties wel zeer deftig,
    zodat ik een tijdje zal voortkunnen denk ik, waar ik nog steeds aan denk, is dat externe schermpje,
    liefst met een kabeltje verbonden met de camera, zoeken naar iets waarmee ik een Iphone kan koppelen
    met de camera levert nog steeds niets op, en die mannen (bij Apple) geven niet alle functies van connectie
    vrij ik zal binnenkort eens zo een kleine hdmi kabel bestellen, en eens zien of ik dat LV signaal
    daar naar buiten kan brengen, volgens blz. 257 van de handleiding kan het, dan alleen nog een
    koppelmogelijkheid zoeken naar de Iphone toe, draadloos is tergend traag en storingsgevoelig,
    ik heb een vriend die het gebruikt op een Ipad, en dat gaat echt niet zoals je zou willen.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2

Soortgelijke discussies

1. Dot-Tune: Fine tuning autofocus
    Door hapa in forum Objectieven
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 1 maart 2013, 23:53
  2. Hoe doen jullie dit:
    Door chelle in forum Fotobeoordeling Macro & Close-Up
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 20 oktober 2010, 20:24
  3. Wat doen jullie met...
    Door Gauloise in forum Chit Chat