Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diafragma probleem met Nikon 105mm f/2.8 VR G Micro-NIKKOR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Diafragma probleem met Nikon 105mm f/2.8 VR G Micro-NIKKOR

    Ik stel vandaag vast dat ik het diafragma van mijn Nikon 105 macrolens niet tot 2.8 krijg.

    In eerste instantie was 3.5 het laagste cijfer dat haalbaar was. Na draaien aan de scherpstelring raakte ik tot 3.2 en uiteindelijk blijkt nu dat wanneer ik de scherpstelring op ∞ zet, dan geraak ik wel tot 2.8
    Wanneer ik dan op 2.8 aan de scherpstelring draai naar de andere kant, dan zie ik het diafragma getal stijgen, om uiteindelijk te stranden op 4.8 (bij kortste scherpstelafstand)

    Is dit normaal of is er iets mis met de lens?

    Ik heb dit geprobeerd met mijn Sigma 150, en daar kan ik diafragma onvoorwaardelijk op 2.8 zetten.

    Groeten,
    Kurt
    Last edited by SeaEagle; 20 juli 2013, 21:49.
    Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

  • #2
    Re: Diafragma probleem met Nikon 105 F2.8 Micro

    Dit is blijkbaar de oudere versie, zonder VR.

    Volgens deze mijnheer is F2.8 alleen beschikbaar met de focus op oneindig (zie tabel).
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Diafragma probleem met Nikon 105 F2.8 Micro

      dat is normaal voor macro lenzen, hangt van de constructie af en is een gevolg van de klassieke formule f waarde = brandpuntsafstand/diameter lensopening.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Diafragma probleem met Nikon 105 F2.8 Micro

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Dit is blijkbaar de oudere versie, zonder VR.

        Volgens deze mijnheer is F2.8 alleen beschikbaar met de focus op oneindig (zie tabel).
        Toch niet hoor! Gaat wel degelijk over DEZE.
        Maar blijkt bij nader inzien ook voor deze lens te kloppen. Het lijstje staat ook bij deze lens en komt overeen met wat ik in de praktijk ervaar.

        Thx!
        Last edited by SeaEagle; 19 juli 2013, 23:05.
        Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

        Comment


        • #5
          Re: Diafragma probleem met Nikon 105 F2.8 Micro

          Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle Bekijk bericht
          Toch niet hoor! Gaat wel degelijk over DEZE. ...
          Dan zou ik de titel van dit topic compleet maken. Het zal mensen met hetzelfde probleem helpen bij hun zoektocht.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: Diafragma probleem met Nikon 105 F2.8 Micro

            Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle Bekijk bericht
            Toch niet hoor! Gaat wel degelijk over DEZE.
            Maar blijkt bij nader inzien ook voor deze lens te kloppen. Het lijstje staat ook bij deze lens en komt overeen met wat ik in de praktijk ervaar.

            Thx!
            Inderdaad volledig normaal, en kan zéér handig zijn als je met externe flitsen werkt, de verlengingsfactor wordt
            meteen verrekend door je lens/camera combinatie, en je hebt maar af te lezen hoeveel flitsvermogen je moet meten.

            Comment


            • #7
              Re: Diafragma probleem met Nikon 105mm f/2.8 VR G Micro-NIKKOR

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Dan zou ik de titel van dit topic compleet maken. Het zal mensen met hetzelfde probleem helpen bij hun zoektocht.
              Héél goed idee!

              Thx!
              Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

              Comment


              • #8
                Re: Diafragma probleem met Nikon 105mm f/2.8 VR G Micro-NIKKOR

                Oorspronkelijk geplaatst door SeaEagle Bekijk bericht
                Héél goed idee! ...
                't Is alleen een goed idee, als je de titel in de openingspost verandert.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: Diafragma probleem met Nikon 105mm f/2.8 VR G Micro-NIKKOR

                  Ja Jos, ik dácht dat ik dat had gedaan. Deze keer zou het wel in orde moeten zijn.

                  Ik heb wel efkes moeten zoeken, zal precies dringend wat meer tijd op 't forum moeten besteden!
                  Nikon reflex + heel wat (jammer genoeg veel te weinig gebruikt) Nikon glas + flitsken en statiefken

                  Comment

                  Working...
                  X