Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Defect - herstellen lens 55-200 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Defect - herstellen lens 55-200 mm

    deze post mag verwijderd worden
    Last edited by WVY; 9 januari 2007, 16:58.

  • #2
    Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

    Is die lens niet meer in garantie?

    Je hebt het AF-MF schakelaartje op de lens toch al nagekeken of dat niet verkeerd staat?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      deze post mag verwijderd worden

      deze post mag verwijderd worden
      Last edited by WVY; 9 januari 2007, 16:58.

      Comment


      • #4
        deze post mag verwijderd worden

        deze post mag verwijderd worden
        Last edited by WVY; 9 januari 2007, 16:59. Reden: (bijvoegen vraag)

        Comment


        • #5
          deze post mag verwijderd worden

          deze post mag verwijderd worden
          Last edited by WVY; 9 januari 2007, 16:59.

          Comment


          • #6
            Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

            Oorspronkelijk geplaatst door WVY Bekijk bericht
            oeps, moest dit niet onder "Objectieven" staan

            Heb jammergenoeg mijn aankoopbon niet meer ... is er een mannier om na te zien als ie al dan niet onder garantie valt? (aan de hand van het serienummer ofzo?)

            bedankt !
            Probeer kontakt op te nemen met de verkoper (winkel), die zou misschien een kopie van het aankoopfactuur kunnen leveren.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              deze post mag verwijderd worden

              deze post mag verwijderd worden
              Last edited by WVY; 9 januari 2007, 16:59.

              Comment


              • #8
                Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                Wees verstandig en lees dit topic Over [url=http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=138740]"wettelijke consumenten bescherming en garantie"op dit forum eens.
                doe er je voordeel mee!!
                Gerard

                Comment


                • #9
                  Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                  Hallo WVY,

                  Het automatisch scherpstellen van uw lens kan op 2 manieren gebeuren.
                  Ofwel zit er in de lens een kleine motor, ofwel wordt de lens gescherp gesteld door een motor in de body. Uit de body komt een klein verend schroevendraaiertje , welke ingrijpt in de lens in een asje met daarin een sleufje. Dit asje zit in de lens in het vlak dat tegen de body geschroefd wordt. Als je in de niet gemonteerde lens met een kleine schroevendraaier voorzichtig dit asje doet draaien dat ziet u de lens in en uitschuiven.(De lens moet dan wel op "aut" staan) Het zou kunnen dat het sleufje in een zodanige positie staat dat het schroevendraaiertje niet ingrijpt in het asje, door gewoon aan het asje te draaien is dit opgelost. het zou ook kunnen dat het asje draait maar de lens niet meer beweegt, dit kan doordat de overbrenging beschadigd is , door bv de body op automatisch te zetten terwijl de lens op manueel staat, in dat geval zijn de krachten te groot en gaat er iets kapot, ofwel de motor in de body ofwel de overbrenging in de lens, tenzij de lens is uitgerust met een speciale slipkoppeling.(vb mijn Sigma lens voor Nikon, moet altijd op de body en de lens gelijk staan(M of A) anders riskeer ik een defect).Als er geen asje in uw lens zit, maar een gaatje op de plaats waar het schroevendraaiertje van de body zit, betekent dit dat de scherpstel motor in de lens zit, in dit geval is er zelf weinig aan te doen.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                    Een mooie uitleg, maar helaas... Canon heeft (voor zover ik weet) geen motor in de body

                    Groeten,
                    Koen
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                      Ik denk dat bijna ieder toestel een motor in de body heeft.Ook de analoge toestellen met autofocus of powerfocus zijn op die manier uitgerust, de modernere lenzen hebben een interne focus motor, kijk eens op de metalen ring van de body, zit een gaatje van 3mm diameter met daarin verzonken een schroevendraaiertje, het zou mij erg verwonderen dat Canon dit niet heeft.
                      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                      Comment


                      • #12
                        Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door WVY Bekijk bericht
                        Hoi,

                        Pas terug uit Firenze Had ik mooi mijn nieuwe EOS 400 D mee samen met o.a. mijn Canon EF 55-200mm 1:4.5-5.6 II USM - lens.

                        Echter heb ik van mijn 55-200mm lens geen gebruik kunnen maken wegens defect Wanneer ik mijn lens op mijn 400D zet dan werkt de automatische scherpstelling niet meer. Ik hoor een soort lichte klik-klik en hij stelt niet scherp Ik krijg geen error-code ofzo.

                        Mijn origineel bijgeleverde lens werkt perfect.

                        Mijn vraag is nu, is herstellen van zo'n lens duur en kan ik bij de gewone fotozaak terecht? Heeft er iemand een goed hersteladres in Oostende? (Tuytens?)
                        Ik was een tijdje geleden bij Tuytjens en er kwam daar een man binnen met een klein probleempje aan zijn fototoestel...;was nog onder garantie...
                        Moest ergens een nieuw schroefje in gezet worden.
                        Hij stuurde die man naar een doe het zelf zaak.....ik had toen vlug beslist om daar zeker geen Nikon te kopen..

                        groetjes hobby

                        Comment


                        • #13
                          Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                          Ik denk dat bijna ieder toestel een motor in de body heeft.
                          Goed dat je zegt "bijna" want de Nikon D40 heeft geen autofocusmotor in z'n body...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Ik denk dat bijna ieder toestel een motor in de body heeft.Ook de analoge toestellen met autofocus of powerfocus zijn op die manier uitgerust, de modernere lenzen hebben een interne focus motor, kijk eens op de metalen ring van de body, zit een gaatje van 3mm diameter met daarin verzonken een schroevendraaiertje, het zou mij erg verwonderen dat Canon dit niet heeft.
                            Bij Canon zit de autofocus-motor altijd in de lens zelf, er is geen enkele Canon DSLR waarbij er een AF-motor in de body zit.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Defect - herstellen lens 55-200 mm

                              Toch heb ik mijn twijfels.
                              Zowel mijn Nikon 50mm 1:1.8 AF ; Nikon 70-300mm AF , maken gebruik van de bodymotor. Dit zou betekenen dat deze lenzen niet op een D40 kunnen gebruikt worden ?
                              Ook mijn Sigma 105mm 1:2.8D is zowel in Canon als in Nikon socket verkrijgbaar , en maakt ook gebruik van de bodymotor voor AF.
                              Hieronder een afbeelding van de Sigma 105mm lens voor Nikon, de rode pijl toont het aangrijppunt voor de body motor hiermee wordt de lens scherpgesteld.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X