Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

    Het lijkt een gekke vraag maar volg me even:
    Ik heb op dit forum een occasie D200 en Nikon 17-55 gekocht. Dure zaak maar wilde absoluut topmateriaal.
    Nu besef ik heel goed dat dit waarschijnlijk too much is voor een amateur als ikzelf en om geld vrij te maken voor wat meer studiomateriaal, een breder lensbereik en een goed statief heb ik volgende opties:
    D200 vervangen door occasie D80
    17-55 vervangen door Tamron 17-50 en Sigma/Nikon 18-200
    Zal dit voor 'merkbaar' verschillende resulaten in beeldkwaliteit zorgen? En met merkbaar bedoel ik, verschillen die ook een amateur kan zien? Kans is bijna nihil maar toch: Heeft er iemand bij toeval beide combinaties (D200-17-55 en D80-17-50) zodat ik vergelijkende foto's kan zien?
    Ik heb ook een 105 Macro van Nikon en de 50mm en die houd ik zeker.
    Wat zouden jullie me aanraden om budget vrij te maken?
    Dank voor jullie mening op deze ongewone vraag maar ik wil mijn budget wat onder controle houden ...

  • #2
    Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

    NIET DOEN is mijn advies
    Je krijgt er spijt van.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

    Comment


    • #3
      Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

      De beeldkwaliteit van een D80 en een D200 zijn quasi gelijk en het verschil zal zeker niet opgemerkt worden door een leek of amateur.

      Het "nadeel" van een D80 t.o.v. een D200 is dat de D200 meer knopjes heeft zodat je minder in het menu moet, maar je kan ook bijna alles aanpassen op de D80 (zonder in het menu te moeten duiken).
      Een D200 is steviger (geen vereiste voor studio-werk).

      Voordelen D80:
      - veel betere batterijduur
      - veel lager gewicht
      - goedkoper

      De lens zou ik toch proberen te houden denk ik, deze is echt wel goed, hoewel zo'n Tamron ook goed zal zijn (ik ben van plan die ook te kopen, de Tamron dan).

      Comment


      • #4
        Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        NIET DOEN is mijn advies
        Je krijgt er spijt van.
        Denk je dat?

        Ik heb mijn D80 vergeleken met een D200 van een vriendin en ik vond toch dat ik me niet moest schamen voor mijn toestel.
        De lens is natuurlijk een ander verhaal.

        Comment


        • #5
          Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

          Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
          Denk je dat?

          Ik heb mijn D80 vergeleken met een D200 van een vriendin en ik vond toch dat ik me niet moest schamen voor mijn toestel.
          De lens is natuurlijk een ander verhaal.
          Ik heb de D80 ook gehad.
          Geweldige camera, niets mis mee.
          Maar om een D200 te verkopen om een D80 terug te kopen zie ik echt niet zitten.
          Waarom? om 100 euro over te houden, nou nou.
          En de lens wil ik het helemaal niet over hebben.
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

            Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
            En de lens wil ik het helemaal niet over hebben.
            Nee, de lens zou ik ook houden.

            Maar ik snap niet waarom je het een slecht idee vind van de D200 te ruilen voor een D80.

            Maar soit, meningen mogen verschillen he

            Ik zou zeggen, probeer een D80 ergens uitvoerig en kijk of hij aan je eisen voldoet.

            Comment


            • #7
              Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

              Maar daarentegen heeft de D80 weer minder ruis dan de D200
              dat is wat ze beweren tenminste
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Maar daarentegen heeft de D80 weer minder ruis dan de D200
                dat is wat ze beweren tenminste
                Nee hoor, precies gelijk.
                Dezelfde sensor
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #9
                  Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                  Hou wat je hebt !

                  Ik zou het kunnen begrijpen als je zou afbouwen naar een compactje
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Nee hoor, precies gelijk.
                    Dezelfde sensor
                    D80 sensor zou niet dezelfde zijn als die in de d200.
                    While it has the same number of photosites and much the same technology as the D200 sensor, the sensor used in the D80 is a simpler two-channel device--it is not an exact match.(c)Thom Hogan

                    D80 deelt wel dezelfde sensor met de Alpha100 en K10D

                    Comment


                    • #11
                      Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                      Dank voor de reacties tot dusver. Op het gevoel afgaande zou ik ook zeggen: ik houd ze. Maar.... het verminderde gebruiksgemak van een D80 denk ik er bij te willen nemen, niet om 100€ te besparen maar ik had aan 400€ besparing gedacht: 850 voor de D200 met batterijgrip en extra batterij en een occasie D80 van 450€, of is dit dromen?
                      Verder weet ik nu nog steeds niet of het verschil tussen de tamron 17-50 of 28-75 en de nikon 17-55 zichtbaar is. Houden blijft natuurlijk een optie maar ik wil alle pistes verkennen om dan een 'geïnformeerde' beslissing te kunnen nemen. Alle opninies meer dan welkom!

                      Comment


                      • #12
                        Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Hou wat je hebt !

                        Ik zou het kunnen begrijpen als je zou afbouwen naar een compactje
                        Ik volg hier voor 200 %....

                        mvg,

                        Roland

                        Comment


                        • #13
                          Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Poncho Bekijk bericht
                          Dank voor de reacties tot dusver. Op het gevoel afgaande zou ik ook zeggen: ik houd ze. Maar.... het verminderde gebruiksgemak van een D80 denk ik er bij te willen nemen, niet om 100€ te besparen maar ik had aan 400€ besparing gedacht: 850 voor de D200 met batterijgrip en extra batterij en een occasie D80 van 450€, of is dit dromen?
                          Verder weet ik nu nog steeds niet of het verschil tussen de tamron 17-50 of 28-75 en de nikon 17-55 zichtbaar is. Houden blijft natuurlijk een optie maar ik wil alle pistes verkennen om dan een 'geïnformeerde' beslissing te kunnen nemen. Alle opninies meer dan welkom!
                          Ik ken enkel de Canon 17-55 2.8 IS, maar ik vermoed dat die van Nikon wel zowat gelijk zal zijn, en dan is het verschil wel degelijk te zien. De bokeh is véél zachter, en je hebt meer detail in je foto's. Ow, en de lens focust ook pakken sneller en stiller. 't Is gewoon een andere klasse lens. De Canon dan, maar zoals gezegd: dat zal voor de Nikon ook wel opgaan.
                          ______
                          www.vue.photo

                          Comment


                          • #14
                            Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Ik ken enkel de Canon 17-55 2.8 IS, maar ik vermoed dat die van Nikon wel zowat gelijk zal zijn
                            Daar ben ik nog niet zo zeker van hoor
                            Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                            Comment


                            • #15
                              Re: D200 en 17-55 downgraden naar D80 en Tamron?

                              Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                              Daar ben ik nog niet zo zeker van hoor
                              Niet dan? Die van Canon is onovertroffen. 't Is alleen maar geen L-lens omdat ie niet op FF gaat. Hoe zit dat dan met de Nikon?
                              ______
                              www.vue.photo

                              Comment

                              Working...
                              X