Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

    Hoi,
    Ik zou mij graag een canon 70-200 aanschaffen voor het fotograferen van concerten.
    Dat het een 2.8 moet zijn, is duidelijk. Wat mij persoonlijk niet zo duidelijk is, is het feit of ik nu een IS of een non-IS moet nemen. Het is zeker 500€ verschil!

    Volgens mij moet je bij concerten altijd redelijk korte sluitertijden gebruiken en geeft IS hier geen voordeel, aangezien de artiesten continue bewegen... of zie ik dit verkeerd?

    Is het echt nodig of interessant om 500€ extra te investeren in de IS variant?
    #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
    Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

  • #2
    Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

    Zonder IS zal je minstens op 1/200s moeten werken uit de hand.
    Met IS zal je ook nog op 1/50s kunnen werken.

    Het ene concert is het andere niet. Maar alleen als ze continu staan te dansen of te springen heb je een korte sluiter nodig. Dus volgens mij kan je veel plaatjes maken op 1/100s of 1/50s op een concert.

    Alternatief is natuurlijk het gebruik van een statief. Of wat ik regelmatig doe is een kersepit kussen. Maar dat moet je natuurlijk ook meesleuren en ergens op kunnen leggen.

    Als je dus zelf beweegelijk wilt zijn, en vooral uit de hand wenst te trekken dan kan ik alleen de IS aanraden.

    Blijf je zelf eerder statisch en kan je vaak statief of kersepitje gebruiken dan is de non-IS voldoende.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

      Ik ben beslist geen concertfotograaf, maar ik heb wel al verscheidene reeksen concertfoto's gemaakt (zowel klassiek als pop). Persoonlijk zou ik de IS op mijn 70-200 f/2.8 voor geen geld meer willen missen. Vaak maak je de meest sprekende foto's op stille momenten en dan is IS meer dan welkom. En vergis je niet. Ondanks de ogenschijnlijk heldere spots is een scene altijd zéér donker.

      Philip

      Twee voorbeeldjes van wat ik aan IS te danken heb.






      Ze maken deel uit van een reeks die je hier vindt:

      Comment


      • #4
        Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

        IS =
        NON IS =
        had ik maar ....
        Grtz, Patrick
        http://www.trikke.be
        Ik doe het met Canon.

        Comment


        • #5
          Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

          In mijn ogen: zeker met IS. Waarom investeren in een lens zonder IS? Ik weet dat het verschil in prijs best nog groot is uiteraard, maar die IS is volgens mij iets onmisbaar en dan ook zijn geld waard.
          www.focusfotografie.be
          www.facebook.com/eviwilmus

          Comment


          • #6
            Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

            Ik zat vorig jaar met dezelfde vraag en heb uiteindelijk voor de IS versie gekozen. Bij concertfotografie is dat enorm handig, maar ook bij andere shoots. Nadat ik wist dat ik gesponsord zou worden was mijn keuze dan snel gemaakt Heb er zeker geen spijt van gehad!

            Ik denk dat je de IS zeker zult kunnen gebruiken. Ik ken concertfotografen die met beide werken en ze preferen toch de IS-versie.

            Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niet met de non-IS versie heb gewerkt

            Comment


            • #7
              Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

              Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
              Hoi,
              Is het echt nodig of interessant om 500€ extra te investeren in de IS variant?

              Ja en nee : zelf werk ik meestal zonder, maar dat is dan wel met een 85mm
              Wanneer je van plan bent het objectief regelmatig op 100mm en meer te gaan gebruiken (eigenlijk vanzelfsprekend), zou ik toch voor de VR (IS) gaan
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                IS! Als je de NON-IS versie koopt, komt die binnen de kortste keren terecht bij "Aangeboden"
                BD0910BE

                Comment


                • #9
                  Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kanter Bekijk bericht

                  Moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niet met de non-IS versie heb gewerkt
                  Simpel, er zit een knopje aan de zijkant van je lens, en als je dat verzet heb je een non-IS versie.

                  Ik ken het verschil wel degelijk. Heb namelijk ooit eens per vergissing dat knopje omgezet. Een hele reeks opnamen om zeep!
                  Fullator
                  Fotostudio Candela Zone
                  website: http://www.chronax.be
                  website: http://www.marquisemodels.eu

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                    Simpel, er zit een knopje aan de zijkant van je lens, en als je dat verzet heb je een non-IS versie.

                    Ik ken het verschil wel degelijk. Heb namelijk ooit eens per vergissing dat knopje omgezet. Een hele reeks opnamen om zeep!

                    De non-IS versie is iets lichter dan de IS versie, dus zo kan je het moeilijk vergelijken vind ik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                      IS onmisbaar, daarom dat er slechts de laatste jaren concertfotos worden genomen, nu snap ik het.

                      IS is in bepaalde situaties handig, en in andere totaal nutteloos, zo simpel is het. Afhankelijk van het toestel waarmee je werkt, en het beschikbaar budget kan je zelf een keuze maken.

                      Zoviso, veel plezier, want het zijn beiden superlenzen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                        Bedankt voor al jullie reacties!
                        Ik heb de IS-versie besteld....ben benieuwd :-)
                        #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                        Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                          Oorspronkelijk geplaatst door sallybelgium Bekijk bericht
                          Ik heb de IS-versie besteld....ben benieuwd :-)
                          Je hebt de juiste keuze gemaakt.

                          Ik ben telelenzen met IS gewoon (70-200 f2,8 L IS, 100-400 L IS, 300mm f4 L IS), en toevallig heb ik pas nog eens een Tamron 70-300 mogen gebruiken (ik had toen zelf geen tele bij), en toen viel het mij op hoe moeilijk het is om zo'n lens stil te houden op 300mm.
                          Met de 100-400L IS is dat véél gemakkelijker, je merkt direkt dat de beeldstabilisatie werkt. Daarom moet ik ook geen camera hebben waarbij de beeldstabilisatie op de sensor werkt in plaats van in het objectief. Met zo'n camera heb je wel beeldstabilisatie op alle lenzen, maar je ziet het effect niet terwijl je de foto's maakt.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Je hebt de juiste keuze gemaakt.

                            Ik ben telelenzen met IS gewoon (70-200 f2,8 L IS, 100-400 L IS, 300mm f4 L IS), en toevallig heb ik pas nog eens een Tamron 70-300 mogen gebruiken (ik had toen zelf geen tele bij), en toen viel het mij op hoe moeilijk het is om zo'n lens stil te houden op 300mm.
                            Met de 100-400L IS is dat véél gemakkelijker, je merkt direkt dat de beeldstabilisatie werkt. Daarom moet ik ook geen camera hebben waarbij de beeldstabilisatie op de sensor werkt in plaats van in het objectief. Met zo'n camera heb je wel beeldstabilisatie op alle lenzen, maar je ziet het effect niet terwijl je de foto's maakt.
                            Bedankt voor de confirmatie van mijn keuze
                            Ik heb mijn lens nog niet ontvangen, maar ik ben altijd onzeker als ik zoveel centen uitgeef.
                            Vooral omdat ik jouw commentaar bij andere draadjes soms volg, en dat deze meestal raak en to the point is, ben ik blij dat jij positief reageert.
                            Ik ben alvast heel benieuwd voor mijn lens, zo'n bestelling via internet is altijd even nagelbijten
                            #BD1024BE# ------------------- http://www.sallybelgium.be -------------------
                            Canon EOS 6D - Canon EOS 40D - Speedlite 580EX - Canon 24-105L IS - Canon 70-200L IS f2.8 - Canon 100-400L IS - Sigma 12-24 - Sigma 8-16 - Tamron 24-75

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concertfotografie 70-200 IS of non-IS?

                              superieure lens, proficiat met jouw nieuwe aanwinst

                              staat ook op mijn verlanglijstje
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X