Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon - sigma - sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon - sigma - sportfotografie

    Hallo iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum en wou jullie graag de volgende vraag stellen. Ik ben een hobby fotografe en fotografeer iedere wedstrijd van mijn zoontje U8 en zijn ploegmaatjes. Ook komt soms de vraag om dit van andere ploegen te doen. Ik wil dit op termijn ook blijven doen. Het technische aspect ben ik een beetje minder met bezig, wil vooral uit mezelf leren en ben eerder een doener.

    Momenteel heb ik een canon met een lens 18-200 1:3.5-5.6.

    Ik zou me héél graag een andere lens aanschaffen om een groter bereik te hebben en mijn man wil me die cadeau doen voor kerst. Nu na hier en daar rondvragen zou ik willen kiezen tussen de canon 100-400 4.5-5.6 of de sigma 50-500 4.5-6.3 Eén van de grote verschillen is natuurlijk de prijs maar waarschijnlijk zijn er nog meer.

    Het grootste deel fotografeer ik natuurlijk overdag maar in de winter is er ook gauw sneller schemering, bewolking, .....

    Op het net vind ik weinig info hierover om mijn beslissing door te hakken.

    Kunnen jullie me even wat tips, ervaring, andere voorstellen, ..... geven ?

    Alvast veel dank om hier even tijd voor te maken !!

    groetjes,

    Nele

  • #2
    Re: Canon - sigma - sportfotografie

    Als je dicht genoeg kan dan zou ik een 70-200/2.8 nemen. Anders zou ik naar een Sigma 150-600S kijken. De Sigma die jij aanhaalt is niet zo goed en is al verouderd. De Canon 100-400 II is een prima lens maar toch zou ik het voordeel aan de Sigma geven vanwege de 200mm extra.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Canon - sigma - sportfotografie

      De Canon 100-400mm (versie 1) kan ik u warm aanbevelen. Ik gebruik hem al enkele jaren voor autosport fotografie en ben er zeer tevreden over.
      Het enige nadeel is het gewicht als je die een ganse dag moet meesleuren. Maar voor een voetbal wedstrijd is dat nog te doen.
      De 70-200 2.8 is ook een prima lens als je korter bij de actie kan komen. Deze lens is iets zwaarder dan de 100-400 en ook duurder.

      Als je nog twijfelt kan je ze ook eens huren voor een paar dagen. Er zijn genoeg winkels die dit doen.

      Voorbeeld foto's van de 100-400 (incl. voetbal)
      En 100-400 versie 2
      Last edited by mv.design; 16 december 2015, 19:05.

      Comment


      • #4
        Re: Canon - sigma - sportfotografie

        Aangezien je zegt dat je wel meer sport wilt fotograferen zou ik niet aan meer zoom denken. Bij de jeugd is een brandpunt afstand tot max. 200 meer dan voldoende. Ik zou zoals al eens is gezegd kijken naar de 70-200 versie van canon want die is daar heel erg goed voor. Voor een lichte dag met veel zon zijn de andere genoemde lenzen wel geschikt maar zullen met de grijze en bewolkte dagen minder presteren dan de 70-200.
        1x Nikon D4s, 1x Nikon D4, Nikkor 14-24 F2.8, Nikkor 24-70 F2.8, Nikkor 70-200 F2.8 VRll, Nikkor 300 F2.8 VRll.

        Comment


        • #5
          Re: Canon - sigma - sportfotografie

          Bedankt voor jullie mening te delen !

          Comment


          • #6
            Re: Canon - sigma - sportfotografie

            Volgens mij zit je heel goed met een 100-400. Als je echt die hele lange brandpunten moet opzoeken, is er inderdaad de Sigma 150-600 Sport versie, maar vergis je niet: 2,8kg en ik denk dat dat zelfs zonder zonnekap is.
            Een 100-400 versie I (schuifzoom) is vandaag tweedehands voor een zeer schappelijke prijs te vinden, maar de versie II is een hele verbetering (en eindelijk een draaizoom, als je dat belangrijk vindt).

            Nadeel van de 100-400 is logischerwijze lichtsterkte: als je ook indoor sport wil doen, ga je schreeuwen om een 70-200/2.8.

            Voor een budgetvriendelijkere oplossing kan je aankloppen bij Tamron en Sigma. Daar heb je een 70-200/2.8 EN een 150-600 (niet de Sports) samen voor ongeveer de prijs van de Canon 100-400 II.
            Ik heb alleen een beetje schrik om die Tamrons en Sigma's aan te bevelen voor sport omdat er wel eens klachten zijn over te trage autofocus (en tracking) voor sport met hun versies van de 70-200. Mijn eigen ervaring met de Sigma 70-200 was goed, maar Sigma op (voornamelijk) Canon kan al eens minder dan optimaal zijn als het een iets ouder lensontwerp op een vrij recente body is. Met andere woorden: try before you buy met je eigen toestel. (Al zou je dat eigenlijk altijd moeten doen.)
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Re: Canon - sigma - sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Kristian Bekijk bericht
              70-200 versie van canon.
              dit is wel wat in strijd met de vraag om tov de 18-200 die ze nu heeft meer bereik te hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Canon - sigma - sportfotografie

                ik zou niet twijfelen en sparen voor de 70-200mm f/2.8 L IS II USM van Canon. Ik zit zelf elk weekend langs het voetbalterrein en fotografeer zowel de eerste ploeg als diverse jeugdploegen. Vooral op bewolkte dagen en bij avondwedstrijden zal je veel voordeel halen uit een 2.8 (snellere autofocus, betere DOF en minder ruis vergeleken met een zoomlens waar je maximum f/4.5 tot f/5.6 haalt). Indien je een cropcamera bezit zou ik geen lens van meer dan 200mm kopen, de lichtsterke lenzen met dergelijk telebereik zijn veel te duur en veel te zwaar. Bij klaarlichte dag durf ik wel eens een extender 1.4 te gebruiken om dichter tot de actie te komen, dan heb ik toch nog steeds 4.0 over het hele bereik. Enfin soit, dat is mijn mening maar ik geef toe dat ik zelf nog geen 2 jaar met (hobby)fotografie bezig ben. Anderen op dit forum hebben ongetwijfeld meer ervaring op het vlak van sportfotografie.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon - sigma - sportfotografie

                  Op een cropcamera kan je volgens mij prima uit de voeten met een 70-200 zoom. Een lichtsterke 2.8 versie is natuurlijk het mooist maar ook relatief zwaar en duur. Voor jeugdige voetballertjes denk ik dat je een heel eind kan komen met een 4.0 versie omdat je iets langere sluitertijden kunt kiezen - 1/640 s bijvoorbeeld- dan bij de volwassen waar ik liefst 1/1250 s of korter kies. Canon heeft gelukkig volop keuze als het gaat om 70-200 objectieven: 70-200 in F/4 en F/2.8, met en zonder IS ... Keuze genoeg lijkt me !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon - sigma - sportfotografie

                    Ik denk ook dat een 70-200 ideaal is voor jeugdvoetbal. Bij Canon heb je in tegenstelling tot Nikon een 2.8 versie zonder VR ( IS op canon) en die is zeer competitief geprijsd. Daarboven heb je IS niet nodig voor voetbal.
                    Mvg,
                    Gregory
                    www.gvg-photo.com

                    Comment

                    Working...
                    X