Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

    De RF objectieven zijn peperduur en bovendien meestal niet in stock
    De 24-105 f/4 met RF vatting is het enige L-objectief dat min of meer betaalbaar is

    Alleen: deze is sinds maart niet meer te verkrijgen.

    Daardoor heb ik een EF-adapter moeten kopen (ook enkele weken moeten op wachten). Nu kan ik tenminste een beetje spelen met mijn toestel.

    Blijkbaar heeft Canon verschrikkelijke problemen om objectieven te leveren
    Trouwens: is geen alleenstaand geval

    Dit is m.i. niet de juiste manier om handel te drijven...

    Ik hoop dat de gekende third-party leveranciers snel op de markt zullen komen met RF-glas om zo Canon een beetje wakker te maken


    Weet iemand of die situatie nog lang blijft duren?
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

  • #2
    Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

    De laatste tijd zijn er overal, bij zowat elke fabrikant, problemen om aan onderdelen en materialen te geraken.
    Bovendien zijn daardoor onderdelen en materialen ook nog eens een stuk duurder geworden.
    Dat zou aan corona liggen, veel bedrijven hebben stilgelegen, of op een verminderde capaciteit gewerkt, nu is alles weer terug op gang gekomen, maar het zal nog een tijd duren vooraleer alles terug wordt zoals voor de coronacrisis.

    Bij Canon komt daar nog bij dat hun RF camera's met de komst van de R5 en R6 heel goed verkopen, en waarschijnlijk zal die 24-105 dikwijls als eerste lens bij de camera worden gekocht, daardoor zal de productiecapaciteit voor die lens onvoldoende zijn, of kunnen ze gewoonweg niet aan voldoende onderdelen geraken om de productie te kunnen opvoeren (misschien hebben ze wel een tekort een chips, daardoor liggen de productielijnen bij autofabrikanten nu ook geregeld stil).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

      Wereldwijd zijn er grote tekorten aan halfgeleiders.
      Zo zit ik al sinds eind februari te wacht op mijn grafische kaart.
      Maar ook de industrie en met name de auto industrie krijgt het zeer moeilijk.
      Zo zijn in de USA drie fabrieken 3 weken gesloten geweest, Volvo in Gent is ook een tijdje moeten stoppen.
      En door de schaarste van die halfgeleiders stijgen de prijzen overal.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

        Zijn er hier met ervaringen met de RF 24-105/F4 lens?

        Is deze op 24mm goed genoeg voor landschap fotografie?
        Is de lens goed genoeg voor de 45mp van een R5?
        Op dpreview zijn er heel veel met minder goede ervaringen (lensvariations)...lens zou beste zijn tussen 35-70mm...

        Hopeloos om er eentje te vinden ook...Eventueel overwegen voor de 24-70/2.8 als die veel scherper zou zijn...
        Tot 31-07 zijn er nog cashback acties van 275eur of 550 tegoed bij aankoop van een R5
        Last edited by Dpix; 26 juli 2021, 06:36. Reden: typo

        Comment


        • #5
          Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

          Ik kreeg een mail van kamera-express dat die terug op voorraad zouden zijn. Nope: na 14 dagen nog steeds niks.

          Voor mij voldoet de 24-105 f/4 voor mijn R6. Ik werk nu met mijn EF 24-70 f/4 en een adaptor-ring. Doet het heel goed, dus ik hoop/vermoed dat de RF het nog beter zal doen.

          Zaterdag moest ik een doopsel in de kerk fotograferen, liefst zonder flits. Ik heb mijn 'oude' EFs 17-55 f/2.8 erop gezet met schitterende resultaten.
          Zo heb ik ook een breedhoek zoomlens met een f/2.8 voor een fractie van de prijs van een RF-exemplaar.
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

          Comment


          • #6
            Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

            Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
            Ik heb mijn 'oude' EFs 17-55 f/2.8 erop gezet met schitterende resultaten.
            Zo heb ik ook een breedhoek zoomlens met een f/2.8 voor een fractie van de prijs van een RF-exemplaar.
            Bij gebruik van EF-S lenzen schakelt de body wel automatisch over naar 1.6 crop.

            Comment


            • #7
              Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

              Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
              Ik kreeg een mail van kamera-express dat die terug op voorraad zouden zijn. Nope: na 14 dagen nog steeds niks.
              Blijkbaar zijn bijna alle winkels opgekocht door die kamera-express...
              De winkel waar ik meestal bestel, Foto Coudenys die verkoopt spijtig genoeg geen Canon (waarom weet ik niet)

              Oorspronkelijk geplaatst door philippeDeli Bekijk bericht
              Voor mij voldoet de 24-105 f/4 voor mijn R6. Ik werk nu met mijn EF 24-70 f/4 en een adaptor-ring. Doet het heel goed, dus ik hoop/vermoed dat de RF het nog beter zal doen.
              Ik kan veel samples vinden van de RF 24-105/F4 in combinatie met de R6 maar niet veel met de R5 ( is toch een groot verschil in pixeldensity)
              Van de R5 + 24-70/2.8 vind ik wel veel beelden die er zeer goed uitzien....
              Enkel is die 2.8 wel heel veel duurder en ook 200gr. zwaarder...
              Een goeie breedhoek prime als alternatief hebben ze ook niet op de moment

              Comment


              • #8
                Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                Ik dacht ook een RF24-105mm f4 te kopen voor mijn R6. De eerste reviews waren laaiend enthousiast. Het zou een ideale combinatie zijn.
                Ik begin nu evenwel te twijfelen of die RF-lens op een R6 wel beter is dan de combinatie die ik nu gebruik: R6 met EF 24-70 f2.8 II met een overgangsstuk.
                Heeft iemand al een grondige vergelijking gezien?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                  Ik was ook al van plan ze te kopen maar weer niet leverbaar. De RF 14-35 is nog een stuk duurder.
                  Voorlopig zal ik mij behelpen met mijn allereerste lens, de EF 24-85, die zelfs geen FF was maar in LR wonderwel wordt gecompenseerd en inderdaad ook mijn EF-S 10-22 en 17-55 lenzen.
                  In cropmode op de R5 nog altijd meer mpx dan op de camera's waarop ik ze vroeger tot volle tevredenheid gebruikte...
                  Spijtig genoeg vallen vooral groothoek EF lenzen met de adapter erg lang uit, in zekere mate hetzelfde als met de M, waardoor iedereen op de duur toch nieuwe lenzen zal kopen.

                  De cashback geldt gelukkig tot januari 2022.

                  Heb gezien dat Foto Nelissen nu ook Kamera Express is geworden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                    ...
                    Een goeie breedhoek prime als alternatief hebben ze ook niet op de moment
                    De Samyang 14mm 2.8 RF, maar die weegt 800g en er zijn geruchten dat Samyang geen RF lenzen meer gaat maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                      Ik ga mijn rf 24-105 mm f/4 L eerstdaags te koop zetten. Bij interesse hou je best de rubriek “Aangeboden” in de gaten of stuur je mij een pm. De lens zal enkel kunnen worden afgehaald en is niet van nieuw te onderscheiden.
                      http://www.paulvanrooy.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                        Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                        Ik ga mijn rf 24-105 mm f/4 L eerstdaags te koop zetten. Bij interesse hou je best de rubriek “Aangeboden” in de gaten of stuur je mij een pm. De lens zal enkel kunnen worden afgehaald en is niet van nieuw te onderscheiden.
                        Precies niet content .

                        Het is eerlijk gezegd een bereik dat ik niet zoveel gebruik.
                        f:4 is voor binnen (als dat nog ooit nodig zal zijn...) niet zo geweldig, voor de lichtsterkte zal het met primes moeten, de F:2 en f:2.8 zooms zijn me te duur voor wat ik ze gebruik.
                        De RF 50 1.8 is behoorlijk scherp, niet te vergelijken met de vroegere "nifty fifty".

                        Blijkbaar loopt de actie maar tot 31/07, zonet de RF 24-240 gekocht, zo slecht zijn de kritieken niet. Op de tonvormige vertekening op 24mm na (die automatisch wordt gecorrigeerd) doet ze niet veel onder tov de 24-105 f:4 in dat bereik, ze is maar iets langer en zwaarder en ze heeft de nieuwe nano USM (wat de 24-105 f:7.1 STM niet heeft).
                        En soms ben ik het beu om van lens te wisselen.

                        Ik zal zien hoe ze zich gedraagt tov de EF 70-200 f:4 IS en of ik daar nog iets van krijg, ik kan niet alles bijhouden.

                        Ik kijk nog uit naar een UWA genre 16-35.

                        FYI: zoals niet te zien op de site van Kamera Express hangt Foto Nelissen nog op de gevel in Mechelen en naar ze zeggen zal de naam behouden blijven "powered by Kamera Express", net zoals de andere winkels van de Photogalerie keten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Precies niet content .

                          ....
                          Toch wel Jan. Met 35mm, 85mm, 100-500mm en 800mm heb ik voldoende lenzen. De 24-105mm nam ik met R6 mee op trips en fietstochten en die combinatie begon toch wel te wegen in mijn nek. Daarom heb ik me een Canon G5 X II aangeschaft en zal die RF 24-105mm f/4 nog zelden uit de kast komen.
                          http://www.paulvanrooy.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                            Toch wel Jan. Met 35mm, 85mm, 100-500mm en 800mm heb ik voldoende lenzen. De 24-105mm nam ik met R6 mee op trips en fietstochten en die combinatie begon toch wel te wegen in mijn nek. Daarom heb ik me een Canon G5 X II aangeschaft en zal die RF 24-105mm f/4 nog zelden uit de kast komen.
                            Die 100-500mm zou ik ook willen indien ik een Canon zou kopen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon RF 24-105 f/4 L geen stock

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                              Toch wel Jan. Met 35mm, 85mm, 100-500mm en 800mm heb ik voldoende lenzen. De 24-105mm nam ik met R6 mee op trips en fietstochten en die combinatie begon toch wel te wegen in mijn nek. Daarom heb ik me een Canon G5 X II aangeschaft en zal die RF 24-105mm f/4 nog zelden uit de kast komen.
                              Om licht te stappen heb ik al enkele jaren een EOS M uitrusting, maar omdat de 18-150 naar mijn smaak te weinig groothoek had (29mm FF) liep ik toch met 3 lenzen rond (11-22,15-45 en 55-200, de eerste wordt het meest gebruikt).
                              Mijn 7DII gebruikte ik vooral voor vogels en vlinders en mijn EF-S 10-22, 17-55 en de EF 70-200 f:4 IS kwamen nauwelijks nog uit de kast, tenzij de laatste 2 voor mijn kleinkinderen.
                              Daarvoor denk ik dat de RF 24-240 erg nuttig kan zijn gezien de sterk verbeterde AF en beeldstabilisatie.
                              De combinatie is trouwens niet groter of zwaarder dan de 7DII met EF-S 17-55.

                              Mijn 7DII is enkele weken geleden na 7,5 jaar trouwe dienst kapot gegaan en ik vond dit een teken aan de wand. De opvolger is een R5 geworden, nog niet helemaal gewoon maar ik mis de voorganger toch niet zo erg.
                              Als ik opnieuw zou beginnen zou ik de 100-500 en de 800 f:11 ook overwegen ipv de 400 DO II en de 180 makro, de kwaliteit van de "betaalbare" RF lenzen is nagenoeg gelijk aan veel duurdere EF lenzen.

                              Comment

                              Working...
                              X