Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon primes welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon primes welke ?

    Ben nog niet zolang Canonian.
    Om het fotograferen niet te verleren ( niet dat ik het kan ) zoek ik een lichte prime voor portretjes of om gewoon mee rond te wandelen en lekker kompakt plaatjes te schieten.
    mij oog viel op onderstaande, ik veronderstel dat de laatste ( de usm ) de snelste is, maar is voor mij niet het belangrijkste. Ze moet vooral scherp zijn en liefst vanaf de grootste opening.
    iemand raad ?

    EF 28mm F 2.8 of EF 24mm F 2.8 of EF 28mm F 1.8 USM of andere....

    Bedankt
    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: canon primes welke ?

    Voor portretjes ben je beter met een 50 of 85mm, maar die is dan in veel gevallen weer te lang om "gewoon mee rond te wandelen". Je mist dan teveel breedhoek.

    De spotgoedkope 50mm f1,8 doet het heel goed als portretlens, de f1,4 versie is wel iets beter (maar ook 3x zo duur).

    Maar je hebt al een EF-S 17-55 f2,8 , dat is ook een lens die goed bruikbaar is voor portretjes, en ze is ook over het hele bereik heel erg scherp.
    Je zal al een goede prime moeten kopen om betere foto's te krijgen dan met de 17-55.

    Met een f1,8 prime kan je wel een beperktere scherptediepte krijgen dan met de 17-55 f2,8 maar dan moet ze wel perfect op het juiste punt scherpstellen, anders heb je er ook niet veel aan.
    Last edited by Black B@ndit; 7 augustus 2008, 08:44.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: canon primes welke ?

      Mijn eerste lens voor mijn 400D was een 50mm F1.8 II (nooit geen kitlens gehad). Het is een leuk lensje voor zijn geld, maar het blijft toch een plastieken ding, de manuele scherpstelring is moeilijk en onaangenaam in gebruik. Doch kun je er fantastische platen mee maken.

      Na mijn tas te vullen met wat zooms, heb ik de 50mm F1.8 dan ook weggeven aan mijn schoonzus die net was begonnen met het Canon dSLR systeem. Zelf heb ik dan een EF 50mm F1.4 2dehands op de kop kunnen tikken (via dit forum).

      De 1.4 is echt een fantastische lens, mijn portret/low light lens bij uitstek. Op een crop camera is het +- 80mm en dus ideaal voor portretten. Persoonlijk een aanrader, hoewel niet de meest gebruikte lens in mijn tas, wel deze die de mooiste foto's aflevert, de 'hitrate' ligt dan ook meermalen hoger dan bij de zooms.

      Michiel.
      Canon R | Leica Q
      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
      [/COLOR]

      Comment


      • #4
        Re: canon primes welke ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Voor portretjes ben je beter met een 50 of 85mm, maar die is dan in veel gevallen weer te lang om "gewoon mee rond te wandelen". Je mist dan teveel breedhoek.

        De spotgoedkope 50mm f1,8 doet het heel goed als portretlens, de f1,4 versie is wel iets beter (maar ook 3x zo duur).

        Maar je hebt al een EF-S 17-55 f2,8 , dat is ook een lens die goed bruikbaar is voor portretjes, en ze is ook over het hele bereik heel erg scherp.
        Je zal al een goede prime moeten kopen om betere foto's te krijgen dan met de 17-55.

        Met een f1,8 prime kan je wel een beperktere scherptediepte krijgen dan met de 17-55 f2,8 maar dan moet ze wel perfect op het juiste punt scherpstellen, anders heb je er ook niet veel aan.


        De 50 1,8 heb ik en is inderdaad vergelijkbaar met zijn nikon variant.
        Ik zoek een prime specifiek binnen de 20 - 30 mm . De bedoeling is non zoom te werken naar en van je onderwerp toestappen echt "kadreren" net zoals vroeger. Daarom zoek in binnen deze brandpuntafstand, naar analogie met de oude non crop 50mm standaard lens.
        Heb lang op mij D80 een 28 mm 2,8 gehad, met verbluffende resultaten, die in de buurt kwamen van m'n nikkor 17 55 2,8 .
        Ik vroeg me dus af of binnen dit segment van Primes ook een goede Canon variant bestond.
        groet
        Marc
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment


        • #5
          Re: canon primes welke ?

          Omdat je spreekt van "portretjes" is een brandpunt van 20 tot 30 mm niet geschikt wegens de grote kans op vervorming !

          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: canon primes welke ?

            De 28mm 1.8 USM zou in principe de beste uit de hoop zijn omwille van zijn USM en 1.8, maar deze heeft wel wat last van van CA. De 28mm 2.8 vraagt teveel licht voor een prime vind ik. Zelf zoek ik de 35mm 2.0 te kopen. Iets nauwer dan de 28, maar dat valt nogal goed mee denk ik zo. Bovendien is elke review dat ik al gelezen zeer positief.

            Comment


            • #7
              Re: canon primes welke ?

              De sigma 30 1.4 of een EF 28 1.8 zijn twee heel goeie lenzen. Maar om eerlijk te zijn snap ik niet zo heel goed waarom je een 28 28 zou kopen (die misschien wel minder scherp is als je zoomlens)

              Voor low light zijn twee bovenstaande lenzen dan wel nog beter !
              http://frederikherregods.be

              Comment


              • #8
                Re: canon primes welke ?

                Voor zowat vergelijkbaar gebruik val ik terug op mijn D80 + 85mm 1.8
                Voelt bijna aan als een compactje , maar biedt toch DSLR kwaliteit

                Bij Canon moet je toch ook iets gelijkaardisch hebben, dacht ik ? (lichte body, klein maar degelijk objectief)
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment

                Working...
                X