Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

    Heeft iemand ervaring met de Canon 18-55mm IS en 55-250mm IS kitlenzen in combinatie met tussenringen voor macro-fotografie? Voornamelijk inzake vignetting en haalbare vergroting. Zijn er betere alternativen voor macro fotografie on a tight budget (bijv wat met macrofilters)?

    De tussenringen zullen 13, 21 en 31mm breed zijn. Zou de 13mm tussenring klein genoeg zijn om met de wide angle kitlens (18-55mm) samen te werken voor wide angle macro shots?

    (De camera die dit zal vastleggen is een Canon EOS 500D)

  • #2
    Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

    Goedkope macro is bij mij:
    *M42>EOS adapter 17.50€
    *Setje M42 tussenringen 50mm totaal 5€
    * een M42 50mm , b.v. Pentacon 50/1.8 of iets dergelijks 10€

    Hiermee kan je 1: 1 halen en goed handmatig focussen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

      Ik heb net wat op ebay gezocht naar pentacon lenzen. This changes everything!

      Wat is de beste plaats om deze lenzen te vinden? Gewoon ebay?
      Zijn en andere merken -- buiten Pentacon -- die het kopen waard zijn?

      Hoe goed zijn deze lenzen voor 'gewoon', niet-macro gebruik? Dit biedt echt wel de mogelijkheid om mijn budget flink in te krimpen, en de manuele focus in misschien handig om als beginner de knepen van het vak te leren (?)

      Comment


      • #4
        Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

        Met wat knutselwerk (karton, Ducttape) en omzichtigheid kun je nog meer budget knijpen.
        1) monteer de 18-55 omgekeerd voor de 55-250.
        2) monteer bv. een 50 mm Pentacon omgekeerd voor je 55-250.
        3) monteer via een omkeerring bv. de Pentacon omgekeerd op je camera.

        Het zal niet veel uitmaken welk merk oudere 50 mm lens je monteert; lichtsterkte rond f/1.7 tot f/2 zal redelijk courant zijn voor niet te veel. De bekende A- merken als Olympus, Minolta, AsahiPentax, Canon, Nikon kunnen duurder uitvallen.
        Op Ebay en soortgelijk kun je soms een goede lens voor weinig scoren. Voor omkeergebruik mag er zelfs een klein defect aan zijn, je gebruikt tenslotte alleen de lens als een goed gecorrigeerde loupe met diafragma wijdopen.

        Wil je gebruiken in normale stand moet je een adapter hebben van M42 naar EOS bajonet. Lichtmeten gebeurt door het diafragma te sluiten. Je camera moet deze mode wel hebben. Het zoekerbeeld wordt vanzelf donkerder.

        Ik ben Nikonist, mijn ervaring is dat het matglas in een D80/ D300 te doorzichtig is om lekker op scherp te stellen. Mijn D300 heeft een KatzEye matglas met andere scherpstelhulpen.

        Serieus gebruik van handmatige scherpstelling heeft nmm. alleen zin als je ook de rest van de spulletjes hierop inricht. (Canon MF lens, aangepast matglas, camera met heldere zoeker (pentaprisma) en lichtmeting met open diafragma)
        Handmatige scherpstelling maakt je mijns inziens meer bewust van scherpstelling en scherptediepte, en kan een middel zijn om de materie beter te doorgronden. Verwacht geen wonderen.

        Groet Hans.
        Last edited by J.Hoes; 2 augustus 2010, 22:49. Reden: correctie en tekstaanvulling

        Comment


        • #5
          Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door J.Hoes Bekijk bericht

          Wil je gebruiken in normale stand moet je een adapter hebben; met M42 aansluiting moet er een correctielens inzitten wil je op oneindig kunnen scherpstellen. Lichtmeten gebeurt door het diafragma te sluiten. Je camera moet deze mode wel hebben. Het zoekerbeeld wordt vanzelf donkerder.
          Een M42-EOS adapter heeft geen correctielens nodig......

          Comment


          • #6
            Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

            Correct, mijn fout. M42x1: 45,4 mm bajonetflens afstand, Canon EOS 44,0 mm bajonetflens
            afstand.

            Groet Hans.
            Last edited by J.Hoes; 9 augustus 2010, 17:41. Reden: aanpassing

            Comment


            • #7
              Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

              De hoogte van het icoontje (het volledig blad met het logo van Firefox) is precies 8mm. De foto's rechts dienen als voorbeeld; de camera heeft moeite om de gesatureerde kleuren correct weer te geven (dergelijke kleuren bestaan eigenlijk niet in werkelijkheid). Op de algemene pagina over macrofotografie is een real-life macro foto genomen met een EF-S 18-55 en extension tube te zien.
              _____________________________________________
              Tummy Tuck
              patient case manager programs

              Comment


              • #8
                Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

                Ik heb ondertussen een Canon EOS 500D met de 18-55mm IS en 55-250mm IS kitlenzen gekocht.

                Hier zijn Canon compatibele tussenringen van 30 euro te koop (goedkoper om deze erbij te nemen dan om naar een M42 set te gaan). Die hebben wel geen elektrische contacten, dus zal met manuele focus moeten en geen EXIF etc. Nu, op die kitlenzen kan je manueel het diafragma niet instellen. Gaan deze lenzen zonder die contacten dan altijd op het grootste diafragma staan, of kun je dat nog aanpassen?


                PS: @mtptl: Ik neem aan dat het de bedoeling was een foto te includen(?) Dat lijkt echter niet te zijn gelukt...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon kitlenzen met tussenringen voor macro fotografie

                  Afblijven van de canon-tussenringen zonder electrische contacten. Je kan je diafragma niet dicht draaien (tenminste op een aanvaardbare manier) en krijgt dus maar een minimale scherptediepte. De m42-weg is inderdaad de weg naar goedkope en ook kwalitatief perfecte macro's. Weliswaar is het gebruik 'in the field' niet zo simpel...

                  Comment

                  Working...
                  X