Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF Macro en Extender vraag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF Macro en Extender vraag.

    Hoi even een vraag kan je Canon Extender EF 2x III gebruiken op een Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM ? Ik weet dat het dan een 5.6 wordt maar ik weet niet of het samen werkt en of je er goede resultaten mee hebt . Wij hebben de Extender in huis omdat we die gebruiken op de 70 - 200 mm dat is ook een 2.8. Mijn zoon heeft een Extender Kenko Teleplus PRO 300 DGX 1.4x voor Canon in de tijd wou ik doe verkopen maar heb hem aa, hem gegeven dus die kan ik ook gebruiken indien het gaat . Op de crop camera wordt de 100 mm een 160 mm ik mis de mm op de full frame .
    Last edited by maudy; 22 mei 2018, 07:04.

  • #2
    Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

    Canon-extenders zijn in principe gebouwd om gebruikt te worden op tele's.
    De 100 macro staat niet op de lijst van de comapitbele lenzen.
    Maar er is ook een practisch probleem.De Canon-extenders hebben aan de voorzijde een uitspringend deel.Dat past in de achterzijde van de tele's.
    Dus elke lens die aan de achterzijde voldoende ruimte heeft,daar kun je een Canon-extender opzetten.En dit zijn meestal tele's.Buiten de TS lenzen,MPe-65 en er zullen misschien nog enkele zijn.Wordt dus bepaald door de constructie van de lens.
    Zo gebruik ik soms een extender op een MPe-65.Staat ook niet in de lijst.
    Ik heb ook een Canon 100 macro non IS,en daar heeft Canon ervoor gezorgd dat de diameter van dat voorste deel te breed is en juist niet in de lens kan.Komt vermoedelijk anders tegen het scherpstelmechanisme.
    Dit kun je oplossen door een korte tussenring te monteren.Maar geen scherpstelling meer op oneindig.
    Ik denk,maar ben het niet zeker,dat Kenko's extenders geen uitspringend deel hebben,en dus ook niet in het objectief moeten zitten.Dan heb je dat probleem niet.
    Verder,buiten verlies van twee stops,is er wel kwaliteitsverlies.Met de 1.4 is dit wel minder.Kijk eventueel eens de reviews na.
    Last edited by demuro; 22 mei 2018, 09:30.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

      Bedankt voor de info .
      Ik heb even naar Grobet gebeld om zeker te zijn of het wel of niet kon . Ik dacht ik zal het even melden moesten er mensen zijn met dezelfde vraag .
      Ik kan geen van beide gebruiken op onze Macro lens .

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

        Hallo Maudy,

        ik denk dat de Kenko extender wél past en wél werkt...
        Zoals Demuro al schrijft, er zitten geen voorruit stekende delen aan de Kenko, zoals wel aan de Canon.
        Jaren terug, in míjn Canon tijd, had ik ook een 100 mm f2.8 macro lens, die kon ik ook gebruiken met een Kenko extender (ouder type).
        Zelfs mijn 24-105 f4 lens werkte goed met deze extender. Beide lenzen op een 40D en 5D MKII.
        Bedrijven (zoals b.v. Grobet) putten dikwijls niet uit ervaringen, die zoeken het op in een lijst... en daar staat die macro lens en b.v. een 24-105 lens niet bij.
        Ik zou zeggen, gewoon proberen.
        Bij de Nikon's, waarmee ik nu alweer 3,5 jaar mee fotografeer, werkt het exact hetzelfde...

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

          Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
          Canon-extenders zijn in principe gebouwd om gebruikt te worden op tele's.
          De 100 macro staat niet op de lijst van de comapitbele lenzen.
          Maar er is ook een practisch probleem.De Canon-extenders hebben aan de voorzijde een uitspringend deel.Dat past in de achterzijde van de tele's.
          Dus elke lens die aan de achterzijde voldoende ruimte heeft,daar kun je een Canon-extender opzetten.En dit zijn meestal tele's.Buiten de TS lenzen,MPe-65 en er zullen misschien nog enkele zijn.Wordt dus bepaald door de constructie van de lens.
          Zo gebruik ik soms een extender op een MPe-65.Staat ook niet in de lijst.
          Ik heb ook een Canon 100 macro non IS,en daar heeft Canon ervoor gezorgd dat de diameter van dat voorste deel te breed is en juist niet in de lens kan.Komt vermoedelijk anders tegen het scherpstelmechanisme.
          Dit kun je oplossen door een korte tussenring te monteren.Maar geen scherpstelling meer op oneindig.
          Ik denk,maar ben het niet zeker,dat Kenko's extenders geen uitspringend deel hebben,en dus ook niet in het objectief moeten zitten.Dan heb je dat probleem niet.
          Verder,buiten verlies van twee stops,is er wel kwaliteitsverlies.Met de 1.4 is dit wel minder.Kijk eventueel eens de reviews na.
          Met dit bericht is zover mijn kennis gaat, alles gezegd.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

            Ik heb een Kenko 1,4x teleconverter gehad (voor Canon).
            Die past op zowat elke lens, maar de combinatie van bepaalde lenzen en camera's zorgt voor problemen.
            De camera loopt dan vast terwijl je probeert om een foto te maken, de enige manier om de camera dan terug te laten werken is de batterij even verwijderen.
            Ik weet niet meer welke lenzen allemaal problemen gaven, de 70-300 L IS werkte in ieder geval wel op alle Canon camera's waarop ik die gebruikt heb (700D, 5D MKIII, 1Dx, 7D MKII).
            Op de 700D gaf die met geen enkele lens problemen, de 5D MKIII en de 1Dx blokkeerden wel met de Kenko in combinatie met sommige lenzen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Ik heb een Kenko 1,4x teleconverter gehad (voor Canon).
              Die past op zowat elke lens, maar de combinatie van bepaalde lenzen en camera's zorgt voor problemen.
              De camera loopt dan vast terwijl je probeert om een foto te maken, de enige manier om de camera dan terug te laten werken is de batterij even verwijderen.
              Ik weet niet meer welke lenzen allemaal problemen gaven, de 70-300 L IS werkte in ieder geval wel op alle Canon camera's waarop ik die gebruikt heb (700D, 5D MKIII, 1Dx, 7D MKII).
              Op de 700D gaf die met geen enkele lens problemen, de 5D MKIII en de 1Dx blokkeerden wel met de Kenko in combinatie met sommige lenzen.
              Ik meen me iets te herinneren dat de 70-300L ook de Canon ondersteund.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

                Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                Ik meen me iets te herinneren dat de 70-300L ook de Canon ondersteund.
                Ik dacht dat er op die lens geen Canon teleconverter past, op de 300mm f4 L IS past wel een Canon teleconverter.
                Op de Kenko die ik had zit geen lenselement dat uitsteekt, daardoor past die op elke EF lens zonder dat het achterste lenselement de teleconverter raakt.
                Let ook op met teleconverters waarvan het lenselement wel een stuk(je) in de lens komt, soms lijkt het wel of dat past, maar tijdens het focussen is het nog altijd mogelijk dat het achterste lenselement van de lens tegen het uitstekende lenselement van de teleconverter komt, en dat kan voor schade zorgen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

                  Ik denk dat als je een merkeigen extender gebruikt op een merkeigen lens,je dit probleem niet hebt.
                  Vb:m'n Canon 100 mm macro,pikt geen Canon extender.De diameter is slechts een fractie van een mm verschillend.Ik veronderstel dus dat Canon z'n lenzen zo ontwerpt,dat je er geen extender kunt op monteren als je mechanische problemen zou hebben.-De achterzijde van een 70-200,300,400,24 TS,90TS,MPe-65,(wat ik hier liggen heb)hebben zo'n grote opening,dat je er niet kunt naast kijken.Millimeters in overvloed.Op een Hartblei 35mm TS,past de Canon wel,maar je ziet zo dat er een probleem gaat optreden met shiften.
                  Kenko's hebben geen vooruitspringend deel blijkbaar,Sigma mogelijks wel.Dus inderdaad waarschijnlijk opletten geblazen(maar deze zaken heb ik niet.)Bij Sigma zijn er blijkbaar extenders die speciaal voor bepaalde lenzen ontwikkeld zijn.
                  Daarnaast is het altijd de vraag of alles goed functioneert,geen err's etc?
                  De grote hamvraag :gezien het verlies van beeldkwaliteit met extenders,weegt het gebruik hiervan op tov. van een goede lens,op een FF,en hiervan een crop.?????
                  Elke lens heeft zijn ontwerp,en een extender ertussen steken,is altijd meer glas toevoegen aan bestaand ontwerp.Indien niet hierop voorzien,zal het resultaat dus ondermaats zijn.
                  Maar dat is natuurlijk een totaal andere discussie.
                  (NB:het plaatsen van een korte extensietube werd vroeger rond 2010 al vermeld door onder andere Black B@ndit hier op BD.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

                    Oorspronkelijk geplaatst door https://www.the-digital-picture.com/News/News-Post.aspx?News=3266
                    A Look at Canon EF 70-300mm L IS Lens and Extender Image Quality
                    The Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM Lens Review has been updated to include Canon EF 1.4x III Extender and Canon EF 2x III Extender compatibility information including ISO 12233 Resolution Chart results. Here are the details:

                    The Canon 70-300 L is officially NOT compatible with Canon extenders. I've tried mounting Canon extenders to the 70-300 L - and they do not fit. The rear 70-300 L lens element physically hits the front element of the extender.

                    Then, in a major firmware update announcement for the Canon EOS-1D X, Canon included the 70-300 L and Canon EF 1.4x III Extender combo on a compatibility list.
                    dus zover ik begrijp ondersteund de Canon 1D X nu ondertussen wel de 1,4 III extender in combinatie met de 70-300L
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

                      Allemaal bedankt voor jullie informatie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF Macro en Extender vraag.

                        A Look at Canon EF 70-300mm L IS Lens and Extender Image Quality — The-Digital-Picture.com

                        Daar gaat dan mijn theorie dat Canon zo snugger was,zijn extenders fysisch niet te laten passen op de niet geschikte lenzen.
                        Past blijkbaar wel op deze lens,maar je moet wel je zoom-ring afplakken om niet over het volledig zoombereik te beschikken,anders botst je achterste lenselement op de extender,wat niet zo leuk is.Ook de prestaties blijken niet zo fantastisch te zijn.
                        Jammer om zo je lens naar de vaantjes te helpen.
                        Heeft dus niets te maken met firmware of 1Dx.

                        Comment

                        Working...
                        X