Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

    EF 85mm F/1.8 USM (300€ 2de hands)
    EF 100mm f/2.8 l usm is macro (600€ 2de hands)
    Welke van deze 2 kunnen jullie aanraden?
    De 85mm is goedkoper en maar de 100mm kan ik eventueel ook nog gebruiken voor macro.
    Een alternatief is mss de ef100 zonder is, komt op 300€
    Mijn toestel is een canon6d.
    Alvast bedankt.
    Last edited by elkristo; 15 december 2014, 21:17.

  • #2
    Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

    Het zijn alledrie uitstekende lenzen.
    De 85 heeft de mooiste bokeh voor portret en zo. De macrolenzen zijn uitstekend geschikt voor dichtbij focussen en leveren ook mooie portretten. Die 100mm op een 6D is niet te lang voor portret, en macrolenzen zijn traditioneel goed scherp, al mag je dat van de 85 zeker ook zeggen. Volgens mij moet je je keuze laten afhangen van de toepassing waar je het meeste belang aan hecht.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

      staat die 85mm niet iets van een 340euro nieuw ?

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

        Ik heb de 100L en een 70-200 2.8 II en zat toch over de 85mm 1.8 te twijfelen. Licht/compact, goede bokeh, snelle AF.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

          Oorspronkelijk geplaatst door marcdax Bekijk bericht
          staat die 85mm niet iets van een 340euro nieuw ?
          Inderdaad, nieuw te vinden aan 339 in een gekende online/fysische winkel in België

          en de 100mm L staat er ook aan 769

          dan zou ik eerder voor nieuw gaan...just my thoughts

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

            Ik heb sinds een tweetal weken de 100m f2.8 L IS (550 tweedehands) en de vergelijking gemaakt om te beslissen of ik de 85mm zou houden. Ik zie geen enkele reden om de 85mm ooit nog te gebruiken.

            Gericht op de kerstboom, volledig uit focus, zie ik bij de 85mm duidelijke ringen (fringing, zoals in dit voorbeeld, rechts: http://danisolphotography.com/wp-con...2/01/bokeh.jpg). Bij de 100mm zijn de schijven mooi egaal. Bokeh op f4 en verder is (marginaal) beter met 9 rounded blades tov 8 rechte blades.

            Je kan met de macro lens veel korter focussen, waardoor je de achtergrond veel waziger krijgt dan je ooit kan met de 85mm. De macro functie biedt je nog andere mogelijkheden.

            4-stop beeldstabilisatie wint het voor mij van 1.3 stop lichtsterkte.

            De AF van de 85mm is echt snel, ik kan me voorstellen dat het een fractie beter is dan de macro lens, ihb als je het volledige focusbereik instelt.

            De L lens (met filter) is waterdicht. Samen met je 6D hoef je je dus geen zorgen te maken als het regent.

            Enig nadeel: het gewicht. 625g is niet erg zwaar, maar tov 425g een merkbaar verschil, vooral omdat ik lichte lenzen gewend ben.

            300€ voor een tweedehands 85mm is te veel.
            Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

              Lens 2de hands kost dikwils slechts 10a20℅ minder dan nieuw. Terwijl je niet weet hoeveel en hoe die gebruikt is. Als ik mijn videokaart van 300€ na een jaar verkoop mag ik blij zijn met 150€

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

                Oorspronkelijk geplaatst door alca535 Bekijk bericht
                Je kan met de macro lens veel korter focussen, waardoor je de achtergrond veel waziger krijgt dan je ooit kan met de 85mm. De macro functie biedt je nog andere mogelijkheden.
                Niet zo'n geweldig argument. Voor dezelfde soort foto kun je een 85mm dichterbij staan als met een 100mm.

                Over het algemeen vinden de meeste mensen portretten met een macro te scherp.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 85mm F/1.8 USM of ef 100mm f/2.8 l usm is macro

                  Kijk eens hier na. Nieuw met een tweedehands prijs; http://forum.belgiumdigital.com/f11/...uw-503350.html

                  Comment

                  Working...
                  X