Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

    Ze hebben me dit forum aangeraden omdat ik er over twijfel een nieuwe lens te kopen maar wou ff polsen naar jullie ervaringen.

    Als body ben ik in het bezit van een Canon EOS 600D en als lens een EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II. Ik doe vooral paardenfotografie en dan nog meestal de actiefoto's,jumping oa. Nu heb ik dit weekend de Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II in mn handen gehad en vond dit wel zeer goed meevallen! (behalve de prijs dan :-) )

    Er is blijkbaar ook nog een goedkopere variant in:EF 70-200mm F2.8 L USM (past meer binnen mijn budget)
    Nu vraag ik me af of jullie hier ervaring mee hebben om deze te gebruiken bij paardenfotografie... Ook eventueel in de winter in een binnenpiste waar de verlichting niet optimaal is... Kan ik met deze lens makkelijk werken zonder statief, dit gebruik ik nl nooit, dus zou dit graag zo houden... Soms heb ik met mijn huidige lens (55-250) het probleem dat ik niet ver genoeg kan uitzoomen in kleinere pistes, en heb bang dat ik met deze lens helemaal te dicht ga staan...

    Dus ja, dat is zo'n beetje mn verhaal, weet niet of ik de juiste info gegeven heb, maar hopelijk verstaan jullie wat ik bedoel, ben namelijk geen pro ofzo :-D

    Bedankt om het te lezen en hopelijk is er iemand die me hier wat kan helpen!

    grtz

  • #2
    Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

    Voltigeur toont hier af en toe foto's die hij neemt/genomen heeft op paardenwedstrijden.
    Misschien kan je aan de hand van die foto's (exifs) wel zien welke lens hij gebruikt. Ik weet wel niet met welke body hij werkt, crop of FF.
    Ik vind zijn foto's altijd heel mooi en scherp. Misschien reageert hij wel op dit topic en anders hem een PB sturen misschien.
    Groetjes

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

      De 70-200 f2,8 L is een heel goede lens voor paardenfotografie. (de 70-200 f2,8 L IS II is nog beter, maar ook erg duur)
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

        Bedankt voor de reacties al! @black b., ik ga geen problemen hebben dat ze onscherp zijn ofzo omdat ik ze uit de hand trek, zo zonder statief?

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

          Met beeldstabilisatie heb je een hoger percentage bruikbare foto's, zeker als de sluitertijd wat langer wordt (hoe korter de sluitertijd, hoe minder voordeel beeldstabilisatie biedt).
          Een ander voordeel is dat het beeld in de zoeker veel stabieler wordt met beeldstabilisatie.
          Ik gebruik zelf wel liever gestabiliseerde lenzen, zeker bij telelenzen is die erg handig (ik zou zelf geen telelens zonder beeldstabilisatie willen).

          Maar als je budget het niet toelaat om de 70-200 f2,8 L IS II te kopen, dan zal de 70-200 f2,8 L een goed alternatief zijn.
          De nieuwe is op f2,8 wel wat scherper.

          De Sigma 70-200 f2,8 OS zou ook vrij goed zijn, maar die heb ik zelf nooit gebruikt (een eerdere versie zonder de beeldstabilisatie heb ik ooit wel gehad, en die was soft op f2,8).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

            Ik heb zondag laatst een jumping gedaan,wel buiten.
            Ik gebruikte de Canon 70-200 F4 op een Canon Eos 7d.
            Hierbij de link naar de foto's :
            Canon 7D + Canon 350d + 70-200/f4.0LUSM + 17-40/f4.0LUSM
            Nikon Coolpix 775 en cp 5700

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

              Ik heb overwegend goede resultaten met de F 2.8 70-200 EF (1), zelfs op een Canon 40d, 7d en Mark 2. Ook bij (relatief) hoge ISO's. Lens en camera zijn nooit een probleem. Je moet wel redelijk zijn: verwacht geen wonderen in slechte omstandigheden! Maar dat is toch altijd het geval?

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                Als de 2.8 is te duur is kan je misschien beter naar de 70-200 L IS F4 kijken. Met het IS systeem win je ongeveer drie stops terwijl je maar één stop licht verliest ten opzichte van de 2.8. De prijzen van de 70-200 f2.8 en de F4IS liggen niet zo ver uit elkaar. Ook vind je de F4IS al eens makkelijker tweedehands.
                Albums
                Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                  Je kan ook overwegen om de 70-200 F4IS te kopen in plaats van de 2.8 zonder IS. Het verschil is slechts één stop terwijl je met de IS ongeveer drie stops wint dat wil zeggen dat als je op 2.8 met 1/200 fotografeert uit de hand je met de 4 met 1/50 kan fotograferen uit de hand wat toch extra speling geeft.

                  Oei, ik zag de eerste post niet verschijnen dus dacht ik dat ik hem vergeten te verzenden had waardoor deze tweede met misschien nog iets extra verduidelijking
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                    Als de 2.8 is te duur is kan je misschien beter naar de 70-200 L IS F4 kijken. Met het IS systeem win je ongeveer drie stops terwijl je maar één stop licht verliest ten opzichte van de 2.8. De prijzen van de 70-200 f2.8 en de F4IS liggen niet zo ver uit elkaar. Ook vind je de F4IS al eens makkelijker tweedehands.
                    Beeldstabilisatie biedt niet veel voordeel bij bewegende onderwerpen, maar bij langere brandpuntsafstanden zorgt die toch wel voor een wat groter percentage bruikbare foto's, ook bij actiefotografie als er niet zo heel veel licht is.
                    Maar je kan er de actie zelf niet mee stopzetten, de beeldstabilisatie verkleint alleen het percentage bewogen foto's door camerabeweging.
                    Bij onderwerpen die niet zo heel snel bewegen kan beeldstabilisatie wel helpen omdat dan de camerabeweging een groter probleem wordt dan de beweging van het onderwerp.
                    Maar je zal de lens ook wel voor andere doeleinden gaan gebruiken, en dan kan het heel handig zijn dat er beeldstabilisatie ingebouwd is.


                    In plaats van de 70-200 f4 L IS vind ik de 70-300 L IS eigenlijk een betere keuze omdat die een nog groter zoombereik combineert met een beeldkwaliteit die niet onder doet voor die van de 70-200 f4 L IS.
                    Ik heb de 70-200 f4 L IS zelf gehad, nu heb ik de 70-300 L IS, en die wordt veel meer gebruikt (de 70-200 f2,8 L IS II wordt vooral gebruikt als er echt weinig licht is, als er wel genoeg licht is, dan gebruik ik tegenwoordig liever de 70-300).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                      Mijn dochter gebruikt voor 'r paardenshoots stevast 80-200 2.8 L, de oude "magic drainpipe", dus zonder stabilisatie ... gaat prima!!!
                      Webstek in opbouw

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                        Met of zonder stabilisatie speelt geen enkele rol. Je hebt het niet nodig, omdat je toch sowieso snelle (korte) sluitertijden nodig hebt.
                        Als je nu al een probleem hebt dat 55mm te kortbij is, dan zal je dat met 70mm nog meer hebben natuurlijk.

                        f/2.8 is super, maar vergis je niet: tenzij je jumpings gaat doen à la Jumping Mechelen of zo, waar er een serieuze extra verlichting is, dan kom je zelfs daar mee te kort. Gezien uw body een croptoestel is (de mijne ook, maar die zijn crop 1,3x en niet 1,6x) zullen de prestaties op hoge ISO verre van voldoende zijn om nog mooie foto's te maken.
                        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                          Oorspronkelijk geplaatst door gtr Bekijk bericht
                          Ik heb zondag laatst een jumping gedaan,wel buiten.
                          Ik gebruikte de Canon 70-200 F4 op een Canon Eos 7d.
                          Hierbij de link naar de foto's :
                          https://www.facebook.com/media/set/?...0240029&type=3
                          Jij hebt het hier over een heel ander objectief. Als een f/2.8 niet voldoende is om binnen foto's te maken, dan zal die f/4 het zeker niet zijn.

                          Snel even wat van uw foto's overlopen in uw linkje naar Facebook. Het valt me op dat op alle foto's het onderwerp en de achtergrond ongeveer even scherp zijn. Waarom geen foto's op f/4?
                          En (bijna) alle foto's hebben geen horizon, maar een diagonaal. Het is een kleine moeite om in de nabewerking de foto's recht te plaatsen.
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            ... Ik heb de 70-200 f4 L IS zelf gehad, nu heb ik de 70-300 L IS, en die wordt veel meer gebruikt (de 70-200 f2,8 L IS II wordt vooral gebruikt als er echt weinig licht is, als er wel genoeg licht is, dan gebruik ik tegenwoordig liever de 70-300).
                            Bart,

                            Bij de tegenhangers van Nikon is er een merkbaar verschil in focussnelheid en nauwkeurigheid, tussen die verschillende types. Hoe zit dat bij Canon?
                            Niet onbelangrijk bij sportfotografie, denk ik.
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 70-200mm F2.8 L USM geschikt voor paardenfotografie? (vooral jumpings)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Bart,

                              Bij de tegenhangers van Nikon is er een merkbaar verschil in focussnelheid en nauwkeurigheid, tussen die verschillende types. Hoe zit dat bij Canon?
                              Niet onbelangrijk bij sportfotografie, denk ik.
                              Misschien heb ik altijd geluk gehad, ik heb nog nooit een Canonlens terug naar de winkel gedaan omdat ze niet juist focuste of omdat de autofocus trager zou zijn dan normaal voor die lens.
                              Bij de 1D MKIII moest ik wel bij elke lens een AF-correctie instellen, bij de 5D MKIII, de 1DX en nu ook de 700D gebruik ik voor een groot deel dezelfde lenzen als toen, en die werken allemaal prima zonder enige correctie.

                              Met de vorige camera's (300D, 20D en 40D) heb ik ook nooit scherpstelproblemen gehad, alleen bij de eerste Canon waarbij er AF correctie mogelijk was (1D MKIII) waren er problemen.
                              Het lijkt alsof ze toen bij Canon zelf geen moeite deden om de AF af te regelen, dat moest de gebruiker zelf maar doen (ik ken nog iemand die met een 1D MKIII hetzelfde probleem heeft).
                              Maar zodra alle lenzen gecorrigeerd waren werkte die 1D MKIII wel perfect.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X